هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

به خود قول دادم درباره میراث فرهنگی بافق اظهار نظر نکنم

به خود قول دادم درباره میراث فرهنگی بافق اظهار نظر نکنم



به گزارش هفته نامه افق کویر |هفته پیش به مناسبت 25 اردیبهشت ماه، روز جهانی «موزه و میراث فرهنگی»، گفتگویی با دو نفر از فعالان این بخش در بافق و بهاباد انجام شد. این هفته هم به سراغ یکی دیگر از فعالان گردشگری رفته ایم که سوابق مدیریتی نیز در کارنامه خود دارد و با گفته‌های خود ما را به فکر فرو برد که عزم جدی برای حل مشکلات بخش میراث فرهنگی بافق لازم است.
افق کویر: لطفاً معرفی اجمالی از خود و سوابق کاری تان برای خوانندگان عزیز هفته نامه افق کویر داشته باشید:
محمود قانعی بافقی، فعال در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی و صنایع دستی، مسول میراث فرهنگی شهرستان بهاباد در سال ۹۸ ، دبیر کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر بافق در دوره پنجم، شاغل در بخش خریدهای خارجی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، برگزاری دو نمایشگاه نوروزی در نوروز ۹۵و۹۶در کاروانسرا و میدان خان بافق، برگزاری غرفه صنایع دستی در باغ دولت آباد یزد در نوروز سال ۹۷و۹۸، حضور در نمایشگاههای یزد تهران تبریز و باتومی گرجستان.
به خود قول دادم درباره میراث فرهنگی بافق اظهار نظر نکنم
افق کویر: چرا در بافق کار شناسایی آثار میراث فرهنگی مغفول مانده؟
در این خصوص نظری ندارم .چون درسال ۹۶طی مقاله ای پیشنهاد همکاری در این زمینه را به میراث دادم؛ ولی علیه من موضع گیری شد و به خودم قول دادم، در خصوص کم کاری ها و عدم کار کارشناسی میراث بافق اظهار نظر نکنم.
در برخی محله ها اصلاً اثری باقی نمانده که  قابلیت ثبت داشته باشد
افق کویر: برخی معتقدند نگاه به ثبت آثار تاریخی بافق به سمت محله ایی خاص رفته است، آیا درست هست یا خیر؟
تایید یا عدم تایید این موضوع از جانب من مشکلی را حل نمی کند و متولی آن که میراث هست باید پاسخگو باشد. فقط همین مورد یادآور بشوم که در برخی محله ها اصلا اثری باقی نمانده که قابلیت ثبت داشته باشد و دوسه تایی هم که مانده رو به تخریب هست.
وعده هایی که درباره منطقه باستانی قاضی میرجعفر(ع) بافق اجرایی نشد
افق کویر:چرا به منطقه قاضی میرجعفر(ع) بافق به عنوان هویت پنهان بی توجهی می شود؟
در همان مقاله سال 96،در یکی از پایگاههای اینترنتی خبری بافق؛ این مورد را مطرح کردم که بازهم فرافکنی و وعده هایی داده شد؛ ولی متاسفانه اجرایی نشد.
امیدوارم با تغییر دولت، تغییرات مدیریتی در میراث بافق ملموس شود
افق کویر: برای جذب گردشگر کافی است آثار تاریخی داشته باشیم یا احتیاج به مولفه های دیگری هم هست؟
مقوله گردشگری ابعاد متفاوت و متنوعی دارد؛ خوشبختانه در بافق ظرفیتهای متنوع گردشگری ادبی، تاریخی، کویر، نخلستان،روستایی، مذهبی و رویدادی، صنایع دستی و... وجود دارد که مدیریت صحیح می تواند به توسعه هرکدام از این ظرفیت‌ها و اجرایی نمودن آنها بپردازد که امیدوارم با تغییر دولت، این تغییرات در میراث بافق هم ملموس گردد و بافق بتواند در این خصوص حرفی برای گفتن داشته باشد که در حالت اسفبار گردشگری فعلی بافق پارک آبشار با همت شهرداری و قلعه باقرآباد با همت دکتر اکبرپور و کمپ شهید برزگری(کاراکال)با همت بخش خصوصی و تعداد انگشت شمار بوم‌گردی روستایی سرپا مانده و دیگری خبری از شن و شادن، باغ تیتو، بومگردیهای سلسله وار که در دولت قبل بدون حمایت و برنامه ریزی افتتاح می‌شد نیست!
همراهی تمامی فعالین برای جهانی شدن صنایع دستی بافق
البته خالی از لطف نیست که در همین فرصت مغتنم خدا قوت به فعالان حوزه صنایع دستی؛ بویژه مادران و پدران که باخون دل و عشق و ایمان صنایع حصیری بافق را زنده نگه داشتند تا با همت ایشان و پیگیری های دلسوزانه شهردارو زحمات دکتر علی اکبر تشکری بافقی، علاوه بر ثبت همزمان ۱۲اثر ناملموس(آیین سنتی و خوراکی با همکاری خانم متولی بوم‌گردی سید شادکام) به ثبت ملی بافق به عنوان شهر دستبافته های حصیری منجر شد، خدا قوت عرض کنم و اگر همراهی و وحدت نظر و کلمه تمام فعالان این حوزه به همراه متولیان مربوطه ایجاد شود به سمت جهانی شدن بافق حرکت خواهیم نمود.
بارها پیشنهاد در زمینه رونق گردشگری دادم اما عملی نشد
شایان ذکر است تا به استحضار مخاطبان و خوانندگان برسانم؛ بارها پیشنهادهای علمی و عملی در زمینه رونق گردشگری بافق ارایه نمودم که متاسفانه بی توجهی و عدم اجرای اصولی کار باعث رکود گردشگری بافق؛ آن هم قبل از کرونا شد که امیدوارم در تحولات جدید مدیریت میراث فرهنگی از وزارتخانه تا اداره کل شروع شده به بافق هم برسد تا آغازی بر رونق گردشگری و صنایع دستی بافق باشد.

محمد حسین تشکری