هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

برای ورزش بانوان همه چیز به مرکز استان ختم می شود

برای ورزش بانوان همه چیز به مرکز استان ختم می شود



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره به سراغ یکی از مربی های فعال شهرستان در رشته ورزشی شنا رفته و گفتگویی با وی انجام شده است.
افق کویر: لطفاً خودتان را بطور کامل معرفی نمایید. 
سمیه دهقانزاده بافقی، دارای مدرک کارشناسی، نایب رییس هیأت نجات غریق، مربیگری شنا درجه 2، نجات غریق درجه یک، مربیگری واترپلو درجه 3، مربیگری آب درمانی درجه 3 و داوری شنا هستم. مدت 8 سال به عنوان مسئول ورزش بانوان باشگاه سنگ آهن و در حال حاضر به عنوان کارشناس تربیت بدنی در امور ورزشی شرکت سنگ آهن فعالیت می کنم.
افق کویر: درباره سوابق ورزشی خود توضیحاتی بدهید:
حدود 12 سال است که در رشته شنا به عنوان ناجی و پس از آن به عنوان مربی فعالیت می کنم. با توجه به اینکه شنا شاخه های متعدد دارد، در طول سالها با حضور در کلاسهای مرکز استان در بیشتر زیر شاخه ها موفق به دریافت مدرک شدم. از سال 1390 که آغاز مسابقات شنا استان زده شد به عنوان مربی تیم شنا باشگاه سنگ آهن و در سال 92 و 94 به ترتیب به عنوان کمک مربی و سرمربی تیم استان در مسابقات کشوری حضور یافتم. همچنین در سال 92 به عنوان مربی برتر استان شناخته شدم.
افق کویر:  اولین مربی شما چه کسی بوده است؟
خانم ها درودی، سازمند و میراللهی مربیان شنا من در دوران دبیرستان بودند.
افق کویر:  به چه ورزشهایی به غیر از شنا علاقه دارید؟ 
به والیبال و آمادگی جسمانی علاقه دارم؛ امیدوارم بتوانم در آینده واتر پلو را که بسیار جذاب و سخت هست را نیز در بافق ایجاد کنیم.
افق کویر:  چه عواملی باعث پیشرفت شنا بافق می شود؟
به نظرم همه می دانند که شهرستان بافق از لحاظ امکانات ورزشی در استان به خاطر مجموعه سنگ آهن و باشگاه سنگ آهن حرف اول را می زند، پس وقتی امکانات هست تنها همراهی مسئولین است که می تواند نه تنها در شنا بلکه در تمام رشته های ورزشی نقطه عطفی باشد برای پیشرفت جامعه ورزش بانوان.
افق کویر:  وضعیت شنا در شهرستان بافق چگونه است؟
تا قبل از سال 1390 به شنا به عنوان یک رشته تفریحی نگاه می شد. شنا جز معدود رشته هایی هست که محدودیت سنی ندارد و در سالهای اخیر مورد استقبال اکثریت بانوان قرار گرفته است. از سال 90 بعد از تغییراتی که در هیات شنا استان در پی روی کار آمدن مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان صورت گرفت رشته شنا بانوان جان دوباره ای گرفت و استارت مسابقات و لیگ استان آغاز شد که در پی آن چندین اعزام به مسابقات کشوری صورت گرفت و در تمام شهرستانها تیم شنا شکل گرفت. در بافق استعدادهای زیادی وجود دارد که با وجود مربیان مجرب بومی شناخته شده و در صورت علاقه فرد به مدارج بالاتر می رسد.
افق کویر:  تاکنون چه ورزشکارانی را در شنا به عنوان مربی یا ... پرورش داده اید؟
شنا و نجات غریق مکمل یکدیگرند. بعد از تشکیل تیم، برنامه ریزی جهت پرورش ناجی و مربی انجام دادم و خوشبختانه از سال 90 تاکنون 6 نفر از شناگران و مدال آوران تیم جهت حضور در کلاس نجات غریق به استان معرفی شدند و با تلاش و پیگیری خودشان و همراهی بنده تعدادناجیان فعال شهرستان در بخش بانوان از 4 نفر به 13 نفر در سال 96 ارتقا داده شد.باتوجه به اینکه برای مربیگری شنا می بایست سن 20 سال تمام باشد در نظر است با همکاری هیات شنا یک دوره مربیگری نیز برگزار کنیم تا در سالهای آینده کمبود مربی نداشته باشیم.
افق کویر: مقام هایی که تا به امروز کسب کرده اید؟
از سال 1390 در مسابقات شنا قهرمانی استان و لیگ شنا استان و مسابقات دارالعباده و مسابقات آموزش و پرورش با ترکیب بیش از 20 شناگر شرکت کردیم و خوشبختانه در این سالها مقام قهرمانی و یا نایب قهرمانی استان را کسب نمودیم ،دیگر مسئولین مسابقات می دانستند که تنها رقیب استان بافق است. در سال 92 و 94 در مسابقات شناگران برتر مسابقات استان در قالب تیم استان به نام باشگاه سنگ آهن در مسابقات کشوری که در تهران برگزار شد شرکت کردند.که تقریباً نیمی از شناگران از بافق بودند و همچنین هر ساله تعدادی از شناگران بافق برای مسابقات کشوری آموزش و پرورش نیز اعزام می شوند. 
افق کویر:  خاطرات شیرین و تلخ در دوران فعالیت خود در این رشته ورزشی بیان کنید:
خاطره شیرین یک مربی موفقیت شاگردانش است؛ وقتی از جان مایه میگذاری برای اثبات اینکه می توانی برترین ها را پرورش دهی نتیجه که می گیری بسیار شیرین است. گاهی تغییراتی که در مدیریت های ورزشی می شود تنها به خاطر عدم شناخت کافی مدیران نسبت به مربیان فعال کم لطفی هایی می شود و این که بعد از سالها تلاش دیده نمی شوی بسیار تلخ و سخت است. به نظر من مربی دعای افرادی که به آنها شنا آموختم و شاگردانی که توانستم در موفقیتشان و تغییر روند زندگیشان نقش داشته و در خاطرشان ماندگار باشم از همه چیز شیرین تر و لذت بخش تر است؛ چرا که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که :به فرزندانتان شنا،سوارکاری و تیر اندازی بیاموزید.
افق کویر: حرف پایانی:
 از مسئولین سپاسگزارم؛ اگر حمایت مسئولین نبود  در سال 90 تیم شنا باشگاه شکل نمی گرفت و قطعاً حساسیت، جدیت و حمایت ایشان باعث پیشرفت تیم شنا در این چند سال گردید و همچنین از خانواده هایی که با علاقه فرزندانشان را همراهی کردند تا برگ زرینی در جامعه ورزش بانوان بافق رقم بخورد سپاسگزارم.
تنها عشق به ورزش دلیل تلاش وصف نشدنی مربیان است زیرا "که معلمی شغل انبیاست".یک مربی وقتی از یک ورزشکار مبتدی قهرمان استان می سازد از ذره ذره وجود خود مایه گذاشته است آن را نادیده نگیرند .بر ای استمرار تمرینات جدیت داشته باشند. وقتی تیم شکل میگیرد و قصد شرکت در مسابقات را دارد باید تمرینات منسجم و برنامه ریزی شده باشد. برای اعزام مسابقات ما در کمترین زمان قهرمان می سازیم، نگذارند این قهرمانان و ورزشکاران حرفه ای چند رشته ای شوند .. خیلی زمان می برد که یک قهرمان استان به آمادگی گذشته خود باز گردد. هدفمان مسابقه نباشد هدفمان این باشد که بالاخره در این تمرینات سخت مربیان و ناجیان آینده پرورش میابند.ورزشکار نیاز به تشویق دارد حتی بسیار اندک او می خواهد در جامعه مطرح و شناخته شود میتوان به صراحت گفت: اگر به اندازه ای که به ورزش آقایان اهمیت داده می شد تنها یک دهم به بانوان بها می دادند شاگردان ما مربیان بومی، در سطح کشور می درخشیدند، اما افسوس که در اکثر رشته ها  برای بانوان همه چیز به استان یزد ختم می شود.کاش اندکی بیشتر در جلسات در مورد ورزش بانوان تأمل می کردند.