هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بخشش و سلامت روان

بخشش و سلامت روان



هیچ کسی نگفته که بخشش کار آسانی است. زمانی که از دست کسی آزرده خاطر می‌شوید، ممکن است به‌ نظرتان غیر ممکن بیاید که بتوانید خشم خود را فرو بنشانید اما این را بیاد داشته باشید که بخشیدن کاری است ممکن و برای سلامت روح و جسم شما نیز لازم ‌می‌باشد.
افرادی که می‌توانند دیگران را ببخشند، کمتر به اختلالات روحی نظیر افسردگی، خشم و اضطراب دچار می‌شوند و به آینده نیز امیدوارتر هستند. این عمل آنها باعث می‌شود تا فشار کمتری به دستگاه‌های مختلف بدن و سیستم ایمنی آنها وارد شود و در نتیجه افراد شادتری هستند. بخشش واقعی نوعی آزاد شدن است اما به‌نظر خیلی‌ها بخشیدن یعنی شکست، ضعف و یا حتی بزدلی. احساس تنفر ما باعث می‌شود تا بیشتر از رنج اولیه مان، به خودمان صدمه وارد کنیم. زمانی که می‌بخشیم، از رنج و قضاوت‌های توان‌فرسای خود، به یکباره خلاص می‌شویم اما شخصی که باعث رنجش ما شده، مجبور است این درد را سال‌های زیادی در ضمیر ناخودآگاه خود حمل کند. پس چرا ما هم مثل او رفتار کنیم؟
قدرت بخشش، لطیف و آرام است و نوعی آزادی و عشق به خود محسوب می‌شود. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که به صورت خودآگاه از این حالت زیبا لذت ببرید. از کجا باید شروع کرد؟
نکته‌های زیر می‌توانند به شما کمک کنند:
- آرامش خودتان را بازیابید: برای فرو نشاندن خشم خود از تکنیک بسیار ساده کنترل عصبانیت استفاده کنید. چند نفس عمیق بکشید و به چیزی که برایتان خوشایند است، فکر کنید: برای مثال یک منظره زیبا در طبیعت یا کسی که دوستش دارید.
- منتظر عذرخواهی نمانید: به طور معمول کسی که به شما صدمه زده است، هیچ خیال ندارد که از شما معذرت‌خواهی کند. او ممکن است به طور عمد باعث رنجش شما شده باشد و یا اصلا از زاویه دیگری به مساله نگاه کند. بنابراین اگر وقت گرانبهایتان را صرف این کنید که روزی از شما معذرت‌خواهی شود، ممکن است مجبور شوید زمان زیادی را در انتظار به‌سر برید. این را بدانید که بخشیدن به معنی آشتی کردن با شخصی که باعث رنجش شما شده نیست و شما با این کار، رفتار بد او را تایید نمی‌کنید.
- قدرت را از دست آن شخص خارج کنید: اگر تمام 24 ساعت روز را در مورد رنج خود فکر کنید قدرت را به همان شخصی واگذار خواهید کرد که باعث رنجش شما شده است. به جای آنکه دایما فکرتان را روی احساسات خدشه‌دار شده خود متمرکز کنید، سعی کنید عشق، زیبایی و مهربانی‌هایی را که در اطراف شما درجریان هستند، ببینید.
- چند لحظه خودتان را جای آن شخص بگذارید: اگر از دید آن شخص به مساله نگاه کنید ممکن است متوجه شوید که رفتار او شاید از روی نادانی، ترس و یا حتی دلسوزی و عشق بوده باشد. برای اینکه بهتر متوجه موضوع شوید می‌توانید از طرف این شخص به خودتان یک نامه بنویسید.
- اهمیت بخشش را درک کنید: تحقیقات نشان داده است که افرادی که دیگران را می‌بخشند، اشتها و انرژی بیشتری به‌دست آورده و کیفیت خوابشان نیز بهتر می‌شود.
- از بخشیدن خود نیز غافل نشوید: به نظر بعضی از افراد، مشکل ترین چیز، بخشیدن خودشان است. اما اگر این کار را نکنید مجبورید در آخر، تمام انرژی و اعتماد به‌نفس خود را واگذار کنید.
بار دیگر که کسی شما را آزار می‌دهد از خودتان بپرسید که چه احساسی می‌خواهید داشته باشید. آیا می‌خواهید عصبانی و متنفر باشید یا ترجیح می‌دهید آزاد و خوشحال باشید؟       

منبع: سلامت
تهیه وتنظیم: هوشمند/کارشناس بهداشت روان