هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

باز هم بافقی ها خوش درخشیدند

باز هم بافقی ها خوش درخشیدند



عذرا عبداللهی| به گزارش هفته نامه افق کویر، صبح روز جمعه گروه دانش آموزی "دادرس"جمعیت هلال احمر بافق وارد شهرستان بافق شدند.این گروه در مسابقات کشوری که در بندر انزلی برگزار شد توانستند مقام اول را ازآن خود کنند.به همین منظور و برای آشنایی بیشتر با این گروه و موفقیت این عزیزان خبرنگار هفته نامه افق کویر با مربی این تیم مصاحبه ای انجام داده است.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید.
ابوالفضل طالبی بافقی، مدرس طرح اصلی دادرس و داور مسابقات در سالهای گذشته؛ البته امسال به مسابقات نرفتم و به عنوان مربی در شهرستان بافق حضور‍‌داشتم.
افق کویر: اسامی دانش آموزان موفق را بیان کنید:
ابوالفضل مسلمان ، عطاء الله خلیلی ،بهنام حقیقی ،امیر حسین تفکری، سید علی آیت اللهی، امیر حسین عظیمی نیا ، علیرضا عظیمی ، علیرضا شریعتی، یاسین شمس 10امیر حیدر خالقدادی ، حسین فخار زاده ، محمد سجاد پور فتاحی، ابوالفضل درویشی ، احسان فتاحی
افق کویر: دادرس به چه معناست و از کجا تصمیم به تشکیل این گروه گرفته شد؟
دادرس مخفف جمله "دانش آموز آماده در روزهای سخت"است. چهار سال پیش وزارت کشور و جمعیت هلال احمر بعد از حادثه مدرسه شین آباد تفاهم نامه ای را نوشت که دانش آموزان در زمینه امداد و نجات آموزش ببینند و بعد آموزش و پرورش اعلام کرد که کدامین مدارس می توانند در این طرح شرکت نمایند. این طرح مختص کلاس هشتم است و از آنجا بود که گروه دانش آموزی "دادرس"تشکیل شد.
افق کویر: این گروه در شهرستان بافق چند سال است که فعالیت خود را شروع کرده است؟
بافق برای سومین سال متوالی است که در این مسابقات شرکت می کند؛ در سال اول حائز رتبه دوم در استان شد و به مسابقات منجیل راه یافت که در آنجا نتوانست مقام بیاورد و سال گذشته رتبه اول را در استان کسب کرد و به دلایلی مسابقات کشوری برگزار نشد؛ این تیم امسال رتبه اول استانی را کسب کرد و در مسابقات کشوری هم حائز رتبه اول شد.
افق کویر:در ابتدا چند دانش آموز در سطح شهرستان شرکت و چند نفر به مسابقات استانی راه یافتند؟
در ابتدا 8تیم از 8 مدرسه دخترانه و پسرانه در این طرح شرکت کردند که هرتیم شامل 14 نفر بود و بعد از گذراندن کلاسهای آموزشی و اجرای مسابقات در سطح شهرستان تیم مدرسه نمونه اندیشه به مرحله استانی راه یافت و در استان نیز 11شهرستان شرکت کردند که این تیم توانست از بین آنها به مسابقات کشوری راه یابد.
افق کویر: تمرینات این گروه به چه شکل بود؟
بچه ها سه ماه شبانه روز در سه نوبت کار کردند و به تمرین پرداختند. صبحها را به دلیل مشغله کاری بنده، خودشان تمرین می کردند و بعد از ظهرها شخصاً با آنها تمرین می کردم و شبها برای آمادگی جسمانی به پارک آهنشهر می رفتیم و مشغول تمرین می شدیم.
افق کویر:حمایت کننده(اسپانسر)شما چه ارگانی بوده است؟
در واقع ما به سمت هیچ ارگانی به جهت همکاری و حمایت نرفتیم؛ وقتی که بچه ها می خواستند کفش و لباس تهیه کنند، فردی در فرمانداری بانی شده و این لوازم را برای دانش آموزان تهیه کرد.
افق کویر: سطح مسابقات کشوری و سطح آمادگی گروه بافق چگونه بوده است؟
با اینکه مسئولین شهرستان تشخیص دادند که من به عنوان مربی با این تیم به بندر انزلی نروم و بنا بر آن شد که یکی از پرسنل هلال احمر، همراه این گروه به مسابقات برود؛ ولی می دانم که شهرستان یزد علیرغم با استعداد و پر ظرفیت بودن دانش آموزان برای این مسابقات از لحاظ تجهیزات آموزشی و امکانات در پایین ترین سطح قرار دارد. به عنوان مثال استانهای قم ،تهران و اصفهان دارای سایتهای تخصصی در رابطه با امداد و نجات هستند، ولی سطح دانش و اطلاعات این بچه ها بسیار بالا و فراتر از سایر استانها بود؛ این گروه با این شرایط که گفته شد توانستند رتبه و مقام بیاورند.
افق کویر: اگر دانش آموزی به این رشته علاقه مند باشد،آینده شغلی او چگونه خواهد بود؟
اگر دانش آموزی علاقه به این رشته داشته باشد و دوره های آن را تکمیل نماید می تواند در بحث های پزشکی، امداد و نجات و اورژانس فعالیت کند.
افق کویر: تعداد مدالهای به دست آمده به چه صورت بوده است؟ 
این گروه امسال در 8 مرحله شرکت کرد که در 5 مرحله؛ شامل آزمون کتبی، چادر زنی، اطفاء حریق، حمل یک برد روی دست و آتل بندی مدال طلا و در 2مرحله؛ شامل حمل مصدوم با بسکت و cpr مدال نقره را کسب کرد در مرحله پناهگیری و خروج ایمنی نتوانست مدال بیاورد و در مسابقات جانبی گروهی که شامل الوار چینی و کشش لاستیک بوده به ترتیب مقامات دوم و سوم را کسب کرد و در مجموع مدال طلای مسابقات و جام قهرمانی را از آن خود نمود.
افق کویر: صحبت شما با مردم و مسولین چیست ؟
جالب است که بعضی اظهار می داشتند که این گروه توانایی شرکت در مراحل استانی و کشوری را ندارد، ولی با لطف پروردگار، این عزیزان توانستند این موفقیت بزرگ را کسب نمایند. پس باتوجه به استعداد و رتبه های به دست آمده در طی این سه سال می توان گفت :این موفقیت اتفاقی نبوده و مسئولین باید کمی بیشتر به این موضوع بها دهند و امتیازات بیشتری را برای این عزیزان در نظر بگیرند.
و حرفم با مردم این است که خانواده ها برای بحث کمکهای اولیه و آموزشهای امدادی حداقل در سطح بسیار پایین و ابتدایی مثل cprو خفگی ها و ایست قلبی در هلال احمر که ارگانی عام المنفعه است و این آموزشها را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می دهد؛ شرکت نمایند.
در ادامه جعفر حسنپور رییس هلال احمر بافق گفت: طرح دادرس، طرحی است که همه ساله در طول سال تحصیلی در مدارس شهرستان اجرا می شود، در این طرح آموزشهای امدادی به دانش آموزان داده شده و بچه ها در مسابقات درون مدرسه ای شرکت می کنند و تیم های برنده به مرحله شهرستانی، استانی و اگر رتبه بیاورند به مرحله کشوری راه پیدا می کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که چه استفاده ای از پتانسیل دانش آموزانی که رتبه کسب کردند می کنید؟ گفت: قطعاً، این ها آینده سازان جمعیت هلال احمر هستند و از این به بعد توجه ویژه ای به بچه های طرح دادرس هست، بنا است در آموزشهای پیشرفته جمعیت هلال احمر شرکت کنند، ضمن این که یکی از اهداف از این آموزشها این است که خانواده ها را برای روز مخاطره آماده کنیم.