هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

بازیگری اتفاق هست و بستگی به سرنوشت دارد!

بازیگری اتفاق هست و بستگی به سرنوشت دارد!



پرده نقره ای سینما و جعبه جادویی تلویزیون خودآگاه و ناخوآگاه چشم هر ناظری را به خود جلب می کند، حتی برای یک لحظه هم که شده در دل و ذهن او این آرزو و اندیشه را شکوفا می کند که کاش او در جایگاه قهرمان و فاعل آن کاراکتری باشد که اکنون فرسنگ ها با آن فاصله دارد و تنها نقطه ارتباط نزدیک آنها، فاصله دور آن ناظر با پرده سینما و یا صفحه آن جعبه جادویی است!
 هفته نامه افق کویر در این شماره گفتگویی اختصاصی با یکی از جوانان بافقی مستعد در این حوزه انجام داده است که در ادامه آن را می خوانید.
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید:
احسان فتوحی بافقی هستم. متولد 23 شهریور ماه سال 1373. در هنرستان رشته تراشکاری خواندم. یکسال پیش در مشهد دانشجو رشته بازیگری بودم. از جمله کارهایی که انجام دادم؛ حضور در چند پروژه فیلم کوتاه، دستیاری کارگردان و بازیگری در پروژه هایی چون؛ مشهد 120 و تاوان آزادی که در مشهد ساخته شد، همچنین زمانی که به بافق آمدم مجوز یک کار کوتاه را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفتم، این کار دوم آذر ماه سالجاری کلیک خورد.
افق کویر: در خصوص فیلم کوتاهی که به تازگی ساخت آن را شروع کردید، بیشتر توضیح دهید؟
فیلم کوتاهی به نام «صدقه» هست، این فیلم جوانی را به تصویر می کشد که با صدقه دادن بلا را از خودش رفع می کند. در خصوص فیلم کوتاه این توضیح را برای خوانندگان بدهم که نام اصلی آن "صد ثانیه" می باشد و جشنواره آن هم بین المللی هست، شاید وقتی گفته می شود صد ثانیه به نظر مضحک باشد، ولی هر چقدر فیلم کوه تاتر باشد تأثیر آن بیشتر است.
افق کویر: آیا عوامل فیلم بافقی هستند؟
بله، همه بافقی هستند؛ نویسنده، تهیه کننده و کارگردان این فیلم کوتاه خودم می باشم- تصویر بردار عارفه طالعی- منشی،  عکاس و دستیار کارگردان محدثه منصوری و بازیگر حمید شمس الدینی می باشند.
افق کویر: آیا برای ساخت فیلم سرمایه زیادی لازم هست؟
بستگی دارد، چون عوامل همه آشنا و از خود بودند هزینه زیادی نداشت.
افق کویر: زمانی که رشته بازیگری را انتخاب کردید خانواده با تصمیم شما موافق بودند؟
خانواده زیاد می گفتند، چرا می خواهی بروی؟ البته خانواده ام با ایده هایی که داشتم مخالفت نمی کردند؛ زمانی که مشهد برای تحصیل رفته بودم، بودند دانشجوهایی که هنوز خانواده آنها خبر نداشتند که رشته بازیگری می خوانند و می گفتند خانواده مان نظر مثبتی نسبت به بازیگرها ندارند در صورتی که درخصوص بازیگرها این دید درست نیست!
افق کویر: تراشکاری با بازیگری چه ارتباطی دارد که شما دبیرستان تراشکاری خواندید و در دانشگاه بازیگری؟!
آخرین روزی که سازمان سنجش برای رشته بازیگری ثبت نام می کرد، ثبت نام کردم و بعد از ثبت نام خانواده ام متوجه شدند که این رشته  ثبت نام کردم، زمانی هم که قبول شده بودم قبول نمی کردند که مشهد بروم، چون شهر بزرگی هست و فاصله خوابگاه تا دانشگاه 1:30 دقیقه طول می کشید؛ ولی با این مشکلات کنار آمدم.
افق کویر: آیا زمان تحصیل از انتخابتان پشیمان نشدید؟
 اوایل سخت بود! در این رشته بعد از مدتی افرادی بودند که افسرده می شدند، هیچکس به آنها کار نمی داد، برای من هم پیش آمده بود تا اینکه کار فیلم برداری "مشهد 120" شروع شد، قرار بود دستیار کارگردان شوم. برای کارگردان مشکلی پیش آمده بود و نمی توانست با بازیگرهایی که برای تست آمده بودن تست بدهد، من بازی کردم او هم بازیم را قبول کرد. سر کار اول که رفتم خیلی سخت بود، فشار زیاد بود همانجا گفتم بی خیال رشته بازیگری، دیگر ادامه نمی دهیم تا روزی که فیلم تدوین شد و فیلم را دیدم، خیلی جذابیت داشت، بازیگری اتفاق هست و بستگی به سرنوشت دارد.
افق کویر: آیا هیچکدام از بازیگرها استاد شما بودند؟
در آموزشگاه از بعضی از بازیگرها دعوت می کردند؛ مثل ارژنگ امیر فضلی، مرتضی ضرابی و...
افق کویر: چه توصیه ای به جوانانی که علاقمند به رشته بازیگری هستند دارید؟
 استعداد برای بازیگری فقط 30 در صد قضیه هست مهمترین چیز پشتکار هست و برای هر کاری جوانان پشتکار داشته باشند، اگر فردی می خواهد فیلمی را بسازد مجوز از ارشاد داشته باشد، چون شنیده بودم یکی فیلم کوتاه ساخته، ولی از ارشاد مجوز نداشته است.