هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

انگیزه‌ی کم دانش‌آموزان پسر بافقی باعث پایین‌آمدن رتبه آنها شده است

انگیزه‌ی کم دانش‌آموزان پسر بافقی باعث پایین‌آمدن رتبه آنها شده است



به گزارش خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر، قاسم‌زاده معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار هفته‌نامه افق‌کویر در خصوص رتبه های کنکور دانش‌آموزان شهرستان بافق در سال جاری گفت: کنکور سراسری هر ساله به منظور ورود دانش‌آموزان به رشته های دانشگاهی برگزار می‌شود که دانش‌آموزان بافقی نیز در این آزمون شرکت کردند. بیشترین شرکت کننده را بافق در رشته تجربی در سطح کشور دارد و در رده بعدی رشته های دیگر است.
وی افزود: بیشتر گرایش دانش‌آموزان به خصوص دختران، به سمت رشته‌های تجربی است و این باعث می شود تا تعداد قبولی در رشته های تجربی پایین تر از سایر رشته ها باشد. امسال بحمدا... تعداد 20 نفر از دانش‌آموزان شهرستان توانستند رتبه زیر 1000 را کسب نمودند، 2 نفر رتبه زیر 100 و 18 نفر رتبه زیر 1000 که بیشترین قبولی از دانش‌آموزان مدرسه نمونه حضرت معصومه(س) هستند تعداد کمی از دانش‌آموزان پسر هستند؛ که این جای نگرانی دارد و می طلبد دغدغه ای ایجاد شود برای خانواده ها بخصوص برای دانش‌آموزان پسر که با جدیت بیشتری وارد شوند؛ البته در سال های آینده که دانش‌آموزان نمونه امام رضا(ع)، که به مرحله پیش دانشگاهی می رسند و در کنکور شرکت می کنند، قطعاً در بین پسران هم شاهد رتبه های خوبی خواهیم بود؛ ولی امسال بیشتر دانش‌آموزان نمونه حضرت معصومه(س) خوش درخشیدند و رتبه های خوبی کسب کردند.
قاسمزاده تصریح نمود: به نظر می رسد که دختران به خاطر برخی از حساسیت های خانواده‌شان و جدیتی که خودشان برای ورود به رشته های دانشگاهی، دارند باعث می شود بیشتر درس بخوانند و انگیزه بیشتری دارند؛ چرا که بازار کار در مناطق کارگری برای آنها کمتر فراهم است؛ ولی پسر ها ترجیح می دهند زودتر وارد بازار کار شوند و انگیزه آنها کمتر است. انگیزه کمتر پسرها باعث پایین آمدن رتبه آنها شده است.
در ادامه گفتگویی با محمد دهقان مشاور انتخاب رشته قبول شدگان مرحله اول کنکور سراسری 93 انجام شده است که در ادامه آن را می خوانید.
 وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین رشته هایی که دانش‌آموزان تمایل به انتخاب آن دارند چه رشته هایی هستند؟ گفت: این انتخاب بر اساس رتبه آنها است. در منطقه 3 یک درصد خاصی در هر رشته جذب می شوند. طبیعی است که رتبه های زیر 1000 شانس بیشتری برای پذیرش در رشته های دانشگاه های معتبر کشور دارند تا رتبه های بالای 1000. اگر دانش‌آموزان با انگیزه بالا و مطالعه بیشتر در کنکور شرکت کنند، قطعاً می‌توانند جزء نخبه های آینده ما در سطح کشور باشند و برای آینده شهر ما مفیدتر خواهند بود؛ تا اینکه ما رشته هایی را در دانشگاه های درجه 2 و3 بگذرانیم و بعد دنبال کار بگردیم. خانواده ایی هست که رتبه فرزندش خوب است؛ ولی اجازه تحصیل در شهر دیگر را نمی دهند و می گویند می خواهیم در شهر خودمان تحصیل کند که این اشتباه است.
محمد دهقان در پاسخ به این پرسش که «بیشترین دغدغه قبول شدگان کنکور سراسری چیست؟» افزود: دغدغه ای که دانش‌آموز دارد، این است که نمی داند چه رشته ای را انتخاب کند. ما دراینجا او را هدایت می کنیم که رشته هایی را که کاربردی تر باشد، آینده بهتری داشته باشد و امکان ادامه تحصیل در آن رشته فراهم باشد را انتخاب نماید وقتی دانش‌آموز در رشته ای قبول می شود، نگوید ای کاش در رشته بعدی قبول می شدم؛ یعنی ممکن هست یک رشته بهتری بعد از آن باشد، پشیمان نشود. شهرهایی را پیشنهاد می دهیم که نزدیک باشد یا موقعیت ترانزیتی خاصی برای رفت و آمد نداشته باشد؛ مثل اصفهان، قم، کاشان به عنوان اولویت بعد از یزد، کرمان، رفسنجان و همین طور شهرهایی که از نظر ترانزیتی مشکل داریم؛ مثل ایلام، شهرکرد و ... طوری انتخاب می کنیم که اگر یزد انتخاب نشد، بعد برود اصفهان، و در آخر ایلام.
دهقان در پاسخ به این پرسش که چرا قبولی پسران در کنکور سراسری نسبت به دختران کمتر می باشد؟
دبیرستان نمونه پسرانه، هنوز فارغ التحصیل نداده و انشاءا... در سالهای آینده نتیجه اش را می بینید.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پسرها چون دبیرستان نمونه هنوز فارغ التحصیل ندارد، نباید درس بخوانند؟ تصریح نمود: گاهی وقت‌ها پسران وضعیت کارهای شرکتی را می بینند و برخی از پیمانکاران جوان را الگوی نامناسب خود قرار می دهند و به خود از روی غلط می باورانند که دنبال کار رفتن بهتر از درس خواندن است و اینکه با درس خواندن نان آور خانواده نمی شوند؛ که دخترها در این زمینه مشکلی ندارند.