هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اما و اگرها برای تأسیس پایگاه انتقال خون بافق

اما و اگرها برای تأسیس پایگاه انتقال خون بافق



 

اکرم عباسي| به گزارش هفته نامه افق کوير، يکشنبه هفته گذشته همايش روز جهاني بدون دخانيات در سالن شبکه بهداشت و درمان بافق برگزار شد.

دکتر تقوايي رييس سازمان انتقال خون استان يزد و رييس سابق کلينيک ترک دخانيات سخنران ويژه اين همايش بود.

وي در مورد انواع بيماريهاي ناشي از مصرف سيگار؛ به ويژه بيماري برگر، که حتي باعث قطع انگشتان پا و دست مي گردد و راه‌هاي پيشگيري از آن توضيحاتي ارائه داد.

وي با بيان اينکه در اين باره قانون داريم؛ ولي اجراي قانون ضعيف است گفت: چرا خودمان ساکت هستيم چرا پدر و مادري که فرزندش سيگاري يا معتاد مي شود مقصر را هميشه برعهده ديگران مي اندازد؟! نقش والدين در سيگاري شدن و ترک سيگار و قليان و ديگر موارد مؤثر هست.

رييس سابق کلينيک ترک دخانيات يزد تصريح نمود: در يزد بررسي کرديم، 85 درصد افراد سيگاري پدر سيگاري داشته اند. بهترين کلينيک براي ترک سيگار خانه و خانواده هست و يکي از مهمترين مکانهايي هست که مي تواند از معتاد شدن و سيگاري شدن فرزندان جلوگيري کند.

وي با بيان اينکه 15 درصد جامعه سيگاري هستندگفت: فرد معتاد بيمار نيست، مجرم هست.

اين گفته با اعتراض يکي از حضار مواجه شد که دکتر تقوايي در پاسخ به اين معترض عنوان نمود: شخص معتاد تا زماني که براي ترک اعتياد خود اقدامي انجام ندهد مجرم هست و با اقدام به ترک بيمار شناخته مي شود.

در پايان مراسم رييس سازمان انتقال خون استان يزد، پيرامون صحت يا کذب آلوده بودن خون شهروندان بافقي با عنايت به وجود معادن از جمله اورانيوم گفت: متأسفانه چندين دفعه اين مطلب مطرح شده و چندين دفعه در رسانه ها توضيح دادم و تکذيب کردم. خون بافق ها سالم است. بافق افراد بزرگي دارد که به آنها بايد افتخار کرد.

وي افزود: اگر حتي پزشکي هم به آلوده بودن خون بافقي ها اذعان کرده نظر کارشناسي از سوي سازمان انتقال خون نيست.

وي پيرامون احداث سازمان انتقال خون در بافق گفت: براي اينکه يک مرکز خون گيري و يک پايگاه خون گيري در هر شهرستان تأسيس شود سازمان انتقال خون ايران يکسري شاخص ها تعريف کرده است، از قبيل جمعيت شهرستان، بعد مسافت تا مرکز استان، بيمارستان فعال، تعداد عمل هاي جراحي که انجام مي شود و شاخص هاي ديگر؛ حدود 12 شاخصه دارد که بر اساس اطلاعات خود شهرستان کدگذاري و نهايتاً امتياز بندي مي شود؛ اگر امتياز آن شهرستان بالاي50 امتياز باشد امکان تأسيس مرکز ثابت خون گيري در آن منطقه وجود دارد.

دکتر تقوايي عنوان نمود: در شهرستان بافق، طي بررسي هايي که انجام گرفت امتياز شهرستان با ارفاق به 30 رسيد و قابليت اينکه در شهرستاني که امتياز لازم را کسب نمي کند مجوز اعطاء بشود يا خير بسته به نظر شوراي سازمان دارد که آيا مرکز در اين شهرستان تأسيس بشود يا امتياز آن به 50 برسد.

وي افزود: موضوع ديگر بحث تشکيلات سازماني هست، وقتي در شهرستاني تشکيلات سازماني وجود ندارد؛ چگونه پايگاه انتقال خون ساخته شود، حتي اگر امتياز آن به 50 برسد؛ در ضمن سازمان انتقال خون استان يزد يکي از سازمانهاي پيشرو در بحث اهداء خون است. اهداء خون در استان يزد ميزان آن از متوسط کشوري بالاتر است و يکي از سالمترين خونها را استان يزد دارد.