هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل ( قسمت 29)

اقتصاد مقاومتی از حرف تا عمل ( قسمت 29)



 
تهیه و تنظیم: امیر عباس امینی
قضاوت درباره عملکرد دولت در اقتصاد مقاومتی
یقیناً بهترین مرجع برای قضاوت درباره عملکرد دولت یازدهم در اجرای اقتصاد مقاومتی، رهبر معظم انقلاب اسلامی است. رهبر معظم انقلاب، اقدامات دولت در حوزه اقتصاد را« مقدماتی» خواندند. ایشان در سخنرانی ابتدای سال 95 فرمودند: « برای اقتصاد مقاومتی، صرف آمادگی کافی نیست؛ ما گفتیم« اقدام و عمل». البته دولت محترم در زمینه اقتصاد مقاومتی، کارهایی کرده اند؛ ما گفتیم یک ستاد فرماندهی تشکیل بدهید برای اقتصاد مقاومتی، تشکیل دادند و معاون اول رئیس جمهور محترم را در رأس آن گذاشتند. کارهایی هم کردند؛ گزارشش را هم به من دادند که من امروز در پیام اول سال به ملت عزیزمان این را گفتم. منتها اینها کارهای مقدماتی است. به من گزارش داده اند که بر اثر فعالیت هایی که انجام گرفته است، تراز بازرگانی مثبت شده، یعنی صادرات غیر نفتی مان از وارداتمان بیشتر شده است. خُب. این خبر بسیار خوبی است. با اینکه مثلاً فرض بفرمائید واردات ما از سال گذشته کمتر شده است. این ها خبرهای خوبی است. منتها این ها کفایت نمی کند و کار با این ها تمام نمی شود. کارهای اساسی باید انجام بگیرد. من چند کار را اینجا ذکر کرده ام که این کارها باید در زمینه اقدام و عمل انجام بگیرد.
کم کارهای دولت یازدهم در اجرای اقتصاد مقاومتی تا حدی بود که رهبر معظم انقلاب در سخنان ابتدای امسال 10 پیشنهاد اجرایی دراین باره مطرح کردند که اگر همین 10 کار را انجام دهند تا پایان سال جهش مناسبی در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد.
سخنان رهبر معظم انقلاب در 20 آبان 94 نشان داد که تا آن زمان، که حدود 20 ماه از ابلاغ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی می گذشت، دولتی ها تازه گزارش برنامه هایی که می خواهند در راستای اقتصاد مقاومتی اجرا کنند را تهیه کردند! یعنی پس از بیست ماه از ابلاغ سیاست ها، برنامه اجرایی دستگاهها برای اقتصاد مقاومتی تهیه شده بود.ضمن آنکه مطابق سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب، کارهایی که در دستور کار دولت قرار گرفته، کارهایی مقدماتی بوده است؛ نه کارهایی که در اقتصاد کشور« انقلاب» ایجاد کند.
رهبر انقلاب د دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت که چهار شهریور 94 یعنی یک سال و نیم پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی برگزار شد، نکته دقیقی درباره رویکرد دولت نسبت به این سیاست ها را بیان کردند. ایشان در ان جلسه فرمودند:«کارهایی که انجام گرفته در زمینه اقتصاد مقاومتی، بعضی هایشان کارهای مقدماتی است؛ حالا مثال هایش را بخواهم بزنم، طول می کشد، وقت می گذرد. بعضی از کارهایی که گزارش شده، مربوط به بندهای اقتصاد مقاومتی نیست. اگر چه حالا ارتباط داده شده، اما کارهای جاری دستگاههاست.بالاخره دستگاه ها یک کارهای جاری دارند و اینها را به شما گزارش کردند که این کارها را ما انجام داده ایم. این ها آمده جزو کارنام دستگاهها در زمینه اقتصاد مقاومتی؛ در حالیکه این نیست. بعضی از کارها هم اصلاً ارتباطی به بندهای اقتصاد مقاومتی ندارد؛ این مقدار کافی نیست.»