هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اعتراض صنفی روزنامه‌ها درباره تبعیضات اعمال شده در نظام رتبه‌بندی مطبوعات

اعتراض صنفی روزنامه‌ها درباره تبعیضات اعمال شده در نظام رتبه‌بندی مطبوعات


جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی با حضور در تعاونی مطبوعات کشور نسبت به نظام رتبه‌بندی روزنامه‌ها و نشریات از سوی معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد اعمال شده اعتراض خود را اعلام کردند.
در این نشست یحیایی مدیر مسئول روزنامه تفاهم، گفت: اعتراض مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی نسبت به طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها فقط صنفی است نه سیاسی. 
وی افزود: همه مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی موافق طرح رتبه‌بندی هستند ولی گره زدن رتبه‌بندی به همه حمایت‌های دولت از مطبوعات کار بسیار خطایی است. 
مدیر مسئول روزنامه تفاهم تصریح کرد: یکی از روزنامه‌های خاص دستوری از اسحاق جهانگیری معاون اول گرفته و بر همین اساس تفاهم‌نامه‌ای با یکی از وزارتخانه‌ها منعقد شده است که برای پوشش اخبار آن وزارتخانه در طول سال 600 میلیون تومان به این روزنامه پرداخت شود.
وی اظهار داشت: بهتر است اعتراض معترضین به طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها مکتوب شده و از راه‌های گوناگون این مطالبه‌گری صنفی پیگیری شود.
در ادامه این نشست سمیه کرمانی مدیر مسئول روزنامه رنگ خدا، گفت: چرا باید اقداماتی صورت گیرد که انجمن‌های صنفی روزنامه‌ها و مدیران مطبوعاتی به جان یکدیگر بیفتند.
وی افزود: به نظر می‌رسد که دولت علاقه‌ای به دادن یارانه به مطبوعات ندارد ضمن اینکه برخی مدیران وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی علاقه‌ای به روزنامه و نشریات کاغذی ندارد و نمی‌خواهند تریبونی برای شنیدن صدای مردم وجود داشته باشد.
در ادامه این نشست مظفری مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد و نماینده مدیران مسئول در نظام رتبه‌بندی، گفت: حسین انتظامی از خانواده مطبوعات بوده است و کارهایی را برای ارتقا و اعتلای مطبوعات نظیر رتبه‌بندی انجام داده که عملاً و در مقام اجرا کمکی به مطبوعات نکرده است. 
وی از اینکه یک نفر در کارگروه طرح رتبه‌بندی به عنوان نماینده مدیران مسئول حضور داشت انتقاد کرد و گفت: در برخی موارد و در جلسات متأسفانه حتی نماینده مدیران مسئول در کارگروه نظام رتبه‌بندی روزنامه‌ها و مطبوعات دعوت نمی‌شد.
مظفری تصریح کرد: نمره‌دهی و شاخص‌های رتبه‌بندی به صورت دقیق و بر اساس شیوه مطرح شده در این نظام‌نامه رعایت نشده است.
وی اظهار داشت: برخی روزنامه‌ها بر اساس نظام رتبه‌بندی فعلی جایگاه ناحقی را به دست آورده‌اند و بر همین اساس این رتبه را به مراکز دولتی برده و برای خود آگهی تبلیغاتی می‌گیرند.
مدیر مسئول روزنامه آفتاب، گفت: باید مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی خط‌کشی‌های فعلی در خصوص مطبوعات و روزنامه‌ها را از بین ببرند.
نماینده مدیران مسئول در کارگروه رتبه‌بندی روزنامه‌ها و مطبوعات خاطرنشان کرد: با آنکه سه نماینده مجلس یعنی آقایان کواکبیان، حضرتی و وکیلی عضو هیأت مدیره انجمن روزنامه‌‌های غیردولتی هستند ولی متأسفانه کار خاصی را برای روزنامه‌ها و مطبوعات انجام نداده‌اند.
وی گفت: متأسفانه برخی معاونین وزرا و مسئولان روابط عمومی برای خود روزنامه تأسیس کرده و تمامی آگهی‌های آن وزارتخانه را از آن خود کرده‌اند. 
مظفری در پایان افزود: متأسفانه روزنامه‌های متعلق به اعضای انجمن روزنامه‌‌های غیردولتی ایران و اعضای کارگروه طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها در جایگاه‌های اول تا بیستم قرار گرفته‌اند. ضمن اینکه در همین نظام رتبه‌بندی روزنامه‌ای محلی و استانی که هیچ‌گاه بازدید ملی نداشته است در گروه دوم یعنی گروه روزنامه‌های ملی قرار گرفته است.