هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل

اعتراض صنفی روزنامه‌ها درباره تبعیضات اعمال شده در نظام رتبه‌بندی مطبوعات

اعتراض صنفی روزنامه‌ها درباره تبعیضات اعمال شده در نظام رتبه‌بندی مطبوعات


جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی:

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی با حضور در تعاونی مطبوعات کشور نسبت به نظام رتبه‌بندی روزنامه‌ها و نشریات از سوی معاونت امور مطبوعاتی وزارت ارشاد اعمال شده اعتراض خود را اعلام کردند.
در این نشست یحیایی مدیر مسئول روزنامه تفاهم، گفت: اعتراض مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی نسبت به طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها فقط صنفی است نه سیاسی. 
وی افزود: همه مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی موافق طرح رتبه‌بندی هستند ولی گره زدن رتبه‌بندی به همه حمایت‌های دولت از مطبوعات کار بسیار خطایی است. 
مدیر مسئول روزنامه تفاهم تصریح کرد: یکی از روزنامه‌های خاص دستوری از اسحاق جهانگیری معاون اول گرفته و بر همین اساس تفاهم‌نامه‌ای با یکی از وزارتخانه‌ها منعقد شده است که برای پوشش اخبار آن وزارتخانه در طول سال 600 میلیون تومان به این روزنامه پرداخت شود.
وی اظهار داشت: بهتر است اعتراض معترضین به طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها مکتوب شده و از راه‌های گوناگون این مطالبه‌گری صنفی پیگیری شود.
در ادامه این نشست سمیه کرمانی مدیر مسئول روزنامه رنگ خدا، گفت: چرا باید اقداماتی صورت گیرد که انجمن‌های صنفی روزنامه‌ها و مدیران مطبوعاتی به جان یکدیگر بیفتند.
وی افزود: به نظر می‌رسد که دولت علاقه‌ای به دادن یارانه به مطبوعات ندارد ضمن اینکه برخی مدیران وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی علاقه‌ای به روزنامه و نشریات کاغذی ندارد و نمی‌خواهند تریبونی برای شنیدن صدای مردم وجود داشته باشد.
در ادامه این نشست مظفری مدیر مسئول روزنامه آفتاب یزد و نماینده مدیران مسئول در نظام رتبه‌بندی، گفت: حسین انتظامی از خانواده مطبوعات بوده است و کارهایی را برای ارتقا و اعتلای مطبوعات نظیر رتبه‌بندی انجام داده که عملاً و در مقام اجرا کمکی به مطبوعات نکرده است. 
وی از اینکه یک نفر در کارگروه طرح رتبه‌بندی به عنوان نماینده مدیران مسئول حضور داشت انتقاد کرد و گفت: در برخی موارد و در جلسات متأسفانه حتی نماینده مدیران مسئول در کارگروه نظام رتبه‌بندی روزنامه‌ها و مطبوعات دعوت نمی‌شد.
مظفری تصریح کرد: نمره‌دهی و شاخص‌های رتبه‌بندی به صورت دقیق و بر اساس شیوه مطرح شده در این نظام‌نامه رعایت نشده است.
وی اظهار داشت: برخی روزنامه‌ها بر اساس نظام رتبه‌بندی فعلی جایگاه ناحقی را به دست آورده‌اند و بر همین اساس این رتبه را به مراکز دولتی برده و برای خود آگهی تبلیغاتی می‌گیرند.
مدیر مسئول روزنامه آفتاب، گفت: باید مدیران مسئول روزنامه‌های غیردولتی خط‌کشی‌های فعلی در خصوص مطبوعات و روزنامه‌ها را از بین ببرند.
نماینده مدیران مسئول در کارگروه رتبه‌بندی روزنامه‌ها و مطبوعات خاطرنشان کرد: با آنکه سه نماینده مجلس یعنی آقایان کواکبیان، حضرتی و وکیلی عضو هیأت مدیره انجمن روزنامه‌‌های غیردولتی هستند ولی متأسفانه کار خاصی را برای روزنامه‌ها و مطبوعات انجام نداده‌اند.
وی گفت: متأسفانه برخی معاونین وزرا و مسئولان روابط عمومی برای خود روزنامه تأسیس کرده و تمامی آگهی‌های آن وزارتخانه را از آن خود کرده‌اند. 
مظفری در پایان افزود: متأسفانه روزنامه‌های متعلق به اعضای انجمن روزنامه‌‌های غیردولتی ایران و اعضای کارگروه طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها در جایگاه‌های اول تا بیستم قرار گرفته‌اند. ضمن اینکه در همین نظام رتبه‌بندی روزنامه‌ای محلی و استانی که هیچ‌گاه بازدید ملی نداشته است در گروه دوم یعنی گروه روزنامه‌های ملی قرار گرفته است.