هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان

اصول تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان



روزه داری ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد. بطوریکه مطالعات متعدد نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماری های مختلف نشان داده اند. روزه داری در اغلــب بیماریهائی كه عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، مفید است. مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است. میزان چربیهای نامطلوب موجود در خون را تنظیم می كند و موجب افزایش میزان چربی های مفید خون می شود. اما بدون شک زمانی می‌توان از تأثیرات مثبت روزه بهره مند شد که تغذیه در هنگام افطار و سحرمنطبق با یک رژیم متعادل و متنوع باشد. این در حالی است که این روزها سفره های سحری وافطار خیلی ها با انواع غذاهای چرب وشیرین مثل حلوا، شله زرد و زولبیا و بامیه رنگین می شود. نتیجه اینکه متأسفانه گاهی شاهد این مساله هستیم که برخی از روزه داران پس از ماه رمضان دچار عوارضی چون افزایش وزن، افزایش سطح چربی‌های خون، از کنترل خارج شدن بیماری دیابت و نیز فشار خون، مشکلات گوارشی و یا اختلالاتی در سایر اعضای بدن می‌شوند. لذا می بینیم روزه داری بدون رعایت اصول صحیح تغذیه نه تنها ضامن سلامت روزه دار نیست، بلکه می‌تواند سلامت وی را به مخاطره بیندازد. به همین دلیل ضرورت دارد تا روزه داران عزیز با اصول صحیح تغذیه در ماه مبارک آشنا شوند و آن‌ها را به کار ببندند تا در کنار آثار روحی و معنوی، از اثرات جسمانی و بهداشتی روزه داری بهره مند شوند.
 توصیه می شود در ماه رمضان نیز همانند سایر اوقات سال، سه وعده غذایی داشته باشید: افطار، شام و سحری. در سالهایی هم که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، صرف غذا در دفعات کمتر از 2 بار توصیه نمی شود.
چگونه در افطار تغذیه صحیح داشته باشیم؟
1. به دلیل آن که معده چند ساعت خالی بوده بهتر است با مایعاتی که تقریباً درجه حرارت بدن را دارند شروع کنید. نوشیدنی های گرم مانند آب جوشیده ولرم، چای كمرنگ و شیر گرم آغاز كرد؛ پس از آن می توان از خرما یا كشمش و بطور كلی از یك قند طبیعی استفاده كرد. سوپ آبكی، چای كم رنگ، شیر گرم، فرنی، شیربرنج و حلیم كم روغن نیز می تواند در آغاز افطار مناسب باشد.
2. در هنگام افطار مصرف غذاهای سبك و مختصر شامل گروه های غذایی شیر و لبنیات(مانند شیر و ماست و پنیر)، میوه و سبزی، نان و غلات(مانند برنج و نان) برای افزایش قند خون توصیه می شود. استفاده از سبزی و میوه در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل این كه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود.
3. سیب زمینی آب پز، مقدار كم مغزها مثل گردو و پسته و عسل و تخم مرغ آب پز، نان و پنیر و سبزی(که یکی از عادات ارزشمند غذایی ایرانیان است) و انواع كوكو نیز غذاهای مناسبی برای افطار هستند.
ادامه دارد ...
فاطمه جمالی - کارشناس تغذیه