هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آشنایی باشرکت سنگ آهن مرکزی ایران

آشنایی باشرکت سنگ آهن مرکزی ایران



آهن بعنوان فراوانترین عنصر لایه خارجی پوسته زمین در طبیعت بیشتر بصورت اکسید و سولفور دیده میشود. منشا آهن موجود در پوسته زمین ، از مواد مذاب درون زمین است که بر اثر تفریق در مرحله اصلی تبلور ماگما بصورت گسترده بوجود می آید و یا در مراحل دیگر مانند تبلور محلولهای گرم مذاب که به فاز هیدروترمال مشهور است باتشکیل کانسارهای رسوبی شکل می گیرد . مهمترین کانسارهای آهن بصورت ماگنتیت ، هماتیت ، مارتیت ، لیمونیت ، پیریت ، سیدریت ومارکاسیت در طبیعت یافت میشوند .
از نظر صنعتی کانیهای مهم آهن که برای استحصال فلز آهن استخراج میشوند بیشتر ماگنتیت و هماتیت هستند. در حال حاضر سالیانه بیش از دو میلیارد تن سنگ آهن از معادن دنیا استخراج و درکوره های فولاد سازی به فولاد تبدیل میگردند. مهمترین صادر کنندگان سنگ آهن دنیا نیز کشورهای استرالیا و برزیل میباشند که هر کدام سالیانه بیش از دویست میلیون تن سنگ آهن صادر می نمایند.
در ایران در حال حاضر سالیانه حدود ۱۸ میلیون تن سنگ آهن از معادن سنگ آهن چادرملو، گل گهر، مرکزی و معادن کوچک بخش خصوصی استخراج و مورد مصرف واحدهای فولاد سازی کشور قرار میگیرد. مهمترین مصرف کنندگان داخلی سنگ آهن کشور کارخانه های ذوب آهن اصفهان ، فولاد مبارکه و فولاد اهواز میباشند. بخشی از سنگ آهن تولیدی کشور( حدود ۳ میلیون تن در سال ) نیز صادر میگردد.
منطقه بافق به علت دارا بودن معادن غنی سنگ آهن طی سالیان گذشته بیشتر مورد توجه دولت ، مسئولین و سرمایه گزاران بخش خصوصی قرار گرفته است .
طبق مطالعات انجام گرفته تا کنون نزدیک به ۳۵ آنومالی آهن دار با ذخیره ی بالغ بر ۱٫۷میلیارد تن سنگ آهن در این منطقه شناسایی و اکتشاف گردیده است . مهمترین کانسارهای سنگ آهن بلوک بافق کانسارهای آهن چادرملو، چغارت ، چاه گز ، آنومالی شمالی ، آنومالی D19 ، میشدوان و شیطور میباشد .
 ۱ -خلاصه سوابق
کانسار سنگ آهن چغارت بعلت قرار گرفتن در مجاورت شهرستان بافق و رنگ تیره آن از زمانهای قدیم مورد شناسائی قرار گرفته و در نقشه های قدیمی معدن شناسان غربی که روی معادن ایران کار می کردند مشخص می باشد. از سال ۱۳۴۰ که سازمان ذوب آهن ایران متولی انجام امور مربوط به تامین سنگ آهن و فولاد کشور گردید با همکاری کارشناسان شوروی سابق اکتشافات سیستماتیک روی این کانسار را شروع نمود. گزارش اکتشاف مقدماتی این کانسار در سال ۱۳۴۵ توسط سازمان ذوب آهن ایران تهیه و کارخانه ذوب آهن اصفهان بر اساس این ذخیره احداث و استخراج سنگ آهن از معدن چغارت در سال ۱۳۵۰ جهت آن کارخانه آغاز گردید.جهت سازماندهی برنامه های اکتشاف و تولید مواد معدنی مورد نیاز صنایع فولاد در دی ماه سال ۱۳۴۹ ایجاد شرکت سهامی خاص معادن سنگ آهن مرکزی ایران تصویب و پس از تصویب مجلسین وقت در تاریخ  ۳۱/۶/۱۳۵۳ این شرکت در اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی کشور به ثبت رسید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در اجرای مفاد مصوبات مورخ ۲۸/۱۰/۱۳۶۵ شورای عالی فولاد اساسنامه شرکت سهامی خاص معادن سنگ آهن مرکزی ایران اصلاح و به عنوان یکی از شرکتهای زیر مجموعه فولاد به فعالیت خود ادامه داد و در نهایت پس از انحلال شرکت ملی فولاد ایران سابق وتشکیل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ، شرکت سهامی خاص معادن سنگ آهن مرکزی ایران به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران که یکی از ۸ شرکت اصلی زیر مجموعه سازمان توسعه میباشد واگذار گردید.
 ۲_ موقعیت جغرافیائی
 معدن سنگ آهن چغارت در بخش مرکزی فلات ایران در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شرق شهرستان یزد و ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بافق واقع گردیده است.
طول جغرافیایی معدن ۲۸و۵۵ وعرض جغرافیایی ان ۴۲و۳۱ و ارتفاع زمینهای اطراف معدن از سطح دریا ۱۱۳۰ متر میباشد .
راه ارتباطی این معدن، جاده  یزد به بافق است . شهرستان بافق از طریق جاده شوسه با استانهای خراسان جنوبی و کرمان نیز ارتباط دارد. راه آهن تهران- بندرعباس و بافق- مشهد نیز از کنار این معدن عبور می نماید.
از نظر آب و هوایی منطقه بافق و چغارت دارای آب و هوای گرم ، خشک و کویری بوده و میزان بارندگی در این منطقه بسیار کم می‌باشد. با توجه به شرایط فوق این معدن در تمام طول سال بدون هیچگونه مشکلی می تواند فعال باشد. بدلیل میزان کم بارندگی و بالا بودن شدت تبخیر منابع آبهای سطحی و زیر زمینی در منطقه بسیار محدود می باشد.
 ۳_ وضعیت زمین شناسی و کیفیت ذخیره
کانسار چغارت در سازندهای پره کامبرین ایران مرکزی قرار دارد. سنگهای در بر گیرنده کانسار مجموعه ای از سنگهای رسوبی ، آتشفشانی ، فیلیت ، شیستهای متبلور، مرمر و گنیس می باشد که در فرهنگ چینه شناسی ایران بعنوان سری مراد شناخته شده اند. این مجموعه تحت تاثیر دگرگونی مجاورتی ، ناحیه ای و متاسوماتیسم قرار گرفته و باعث گردیده تنوع عظیمی از سنگها و کانیها در اطراف چغارت بوجود بیاید.
کانسار آهن چغارت از نوع مانیتیت – هماتیت میباشد که بصورت توده ای تبر مانند با روند شمالغرب ، جنوب شرق تشکیل گردیده است و تعداد زیادی دایک کانسار و سازندهای اطراف را قطع نموده است .
آپاتیت که به عنوان مهمترین کانه مزاحم در کانسار چغارت میباشد به دو شکل بلورهای پراکنده و دایک با ضخامتهای مختلف در کانسار میباشد.
ذخیره زمین شناسی کانسار بر اساس گزارشات اکتشاف تکمیلی دفتر طراحی معدن (۱۳۷۴) معادل ۲۰۷ میلیون تن بر آورد شده است. طبق آخرین طرح نهایی استخراجی، ذخیره قابل استخراج معادل ۱۷۷ میلیون تن (۱۰۷ میلیون تن BF  و ۷۰ میلیون تن سنگ آهن پر فسفر و کم عیار ) می باشد.
با توجه به اینکه نیمی از ذخیره سنگ آهن چغارت پر عیار و کم فسفر میباشد این سنگ آهن بدون هیچگونه فرایند کانه آرایی ، در کارخانه خردایش و دانه بندی چغارت دانه بندی و به واحدهای تولید فولاد ارسال می گردد.
میزان ذخیره باقیمانده در کانسار چغارت  از ابتدای سال ۱۳۸۷ در محدوده طرح فعلی استخراجی ۶۸ میلیون تن با متوسط عیار آهن ۷/۵۷ و فسفر ۵۵ % در صد می باشد که از این ذخیره مقدار ۳۳ میلیون تن سنگ آهن با متوسط عیار آهن ۷/۶۰ درصد در فسفر ۲% درصد می باشد که طبق برنامه طی ۱۰ سال  استخراج و بقیه ( ۳۵ میلیون تن ) سنگهای آهن کم عیار و پرفسفر می باشد که پس از استخراج در کارخانه تولید کنسانتره چغارت کانه آرایی و مورد مصرف قرار خواهند گرفت.
علاوه بر چغارت معادن سنگ آهن سه چاهون X   ، سه چاهون XI  ، چاه گز ، منگنز ناریگان و لکه سیاه نیز معادن فعال زیر مجموعه این شرکت می باشند.
سایر آنومالی های سنگ آهن بافق که در حال حاضر متولی آن شرکت تهیه و تولید میباشد ، نیز قرار است در طرحهای توسعه ای  آینده این شرکت مورد مصرف قرار گیرند.
برگزاری دومین همایش جهت گیری های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت ؛ دومین همایش جهت گیری های اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.

در روز جمعه 15 اسفندماه 93 بعد از نماز مغرب و عشاء؛
 مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با مداحی "حاج رضا نبوی" برگزار شد
 به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت ؛ در روز جمعه ۱۵ اسفندماه ۹۳ بعد از نماز مغرب و عشاء ، مراسم عزاداری شهادت دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور مداح کشوری "حاج رضا نبوی" ،امام جمعه بافق و اقشار مختلف مردم شهرستان بافق در مسجد فاطمیه آهنشهر بافق برگزار شد. در این مراسم پر فیض که با همت روابط عمومی و پایگاه مقاومت نبی اکرم (ص) شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برگزار شد ، شیفتگان اهل بیت(ع) با شور فاطمی در سوگ شهادت بانوی عصمت و طهارت به عزاداری پرداختند و روح و روان خود را با اشک ریختن بر این مصیبت صیقل دادند

علی ربیعی در گفتگو با خبرنگار اعزامی از بافق:
معوقات به یکماه تقلیل یافته است

حضور شرکت سنگ آهن در همایش جهت‌گیری اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت به نقل از خبرگزاری مهر، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به نیاز کارگران معادن به اماکن تفریحی گفت: ایجاد اماکن رفاهی و تفریحی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است. علی ربیعی در حاشیه همایش و نمایشگاه جهت گیری اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در صورتی که افزایش بهره وری و سودآوری شرکتهای معدنی از جمله شرکت سنگ آهن مرکزی بافق افزایش پیدا کند، ‌ امکانات رفاهی و تفریحی کارکنان و کارگران این شرکتها نیز افزایش خواهد یافت. وی در پاسخ به سئوالی در مورد تعویق پرداخت حقوق بازنشستگان شرکت سنگ آهن مرکزی بافق نیز بیان کرد: تاکنون توانسته ایم این معوقات را از پنج ماه به یک ماه کاهش دهیم. ربیعی همچنین بر افزایش بهره ‌وری و سود‌آوری شرکتها نیز تاکید کرد و افزود: این شرکتها باید از هزینه های اضافه بکاهند و ضمن کاهش هزینه ها نسبت به چابک سازی مجموعه های خود اقدام کنند. وی در مورد صندوق های بازنشستگی نیز عنوان کرد: شرکای اجتماعی باید بر صندوق ‌های بازنشستگی حاکمیت پیدا کنند و با جمع‌ آوری پول‌ های خرد جامعه‌ در راستای فعالیت ‌های کلان اجتماعی مشارکت کنند.

همایش پیاده روی خانوادگی در بافق به مناسبت روز شهدا برگزار شد
به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت ؛ صبح روز جمعه به مناسبت فرا رسیدن ۲۲ اسفند، روز بزرگداشت یاد و نام شهدای والا مقام، به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران بافق و با همکاری پایگاه نبی اکرم(ص) همایش پیاده روی خانوادگی از محل مزار شهدای امامزاده عبدا...(ع) تا گلزار شهدای بهشت الحسین(ع) بافق برگزار شد.

گرامیداشت ایام فاطمیه توسط پرسنل قسمت بارگیری شرکت
به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت ؛ ۲۲ اسفند ۹۳ پرسنل قسمت بارگیری شرکت سنگ آهن مرکزی به مناسبت ایام شهادت ام ابیها صدیقه کبری( ایام فاطمیه) با برگزاری مراسم زیارت عاشورا و مداحی توسط مداح نوجوان منتخب کشوری به عزاداری پرداختند.
در این مراسم معنوی امام جمعه شهرستان بافق، مدیر عامل شرکت و جمعی از مدیران شرکت حضور داشتند .
لازم بذکر است در پایان این مراسم با شکوه از حاضرین در مراسم با آش امام حسین(ع) پذیرایی شد.

در روز های 5 و 6 اسفندماه ؛
حضور فعال شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در سمپوزیوم فولاد ۱۳۹۳

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت ؛ شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در هفدهمین سمپوزیوم فولاد که با عنوان فولاد ۹۳ و با شعار "توسعه معادن و صنایع آهن و فولاد همگام با توسعه پایدار در اقتصاد غیرنفتی" روزهای  ۵ و ۶ اسفندماه در مجتمع صنعتی معدنی اردکان یزد برگزار شد ، حضور فعال داشت. در این سمپوزیوم شرکت سنگ آهن مرکزی ایران با برپایی غرفه ای به معرفی محصولات ریزدانه ،درشت دانه ،کنسانتره و آگلومره خود پرداخت. رییس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران در این آیین ضمن بیان عملکرد انجمن گفت: افزایش تعداد شرکت های حاضر در سمپوزیوم نشان دهنده رشد اعضای انجمن است. عباس نجفی زاده درباره چالش های پیش روی صنعت فولاد ایران افزود: رشد جهانی تولید فولاد، عدم وجود تکنولوژی های نوین، تغییر قوانین مالیاتی و الزامات زیست محیطی، صنعت فولاد ایران را با محدودیت هایی مواجه خواهد کرد. وی دستیابی به فناوریهای جدید، کاهش قیمت تمام شده و دستیابی به تکنولوژی های ترکیبی را ضروری دانست و گفت: باید ضمن جذب نخبه ها به این صنعت، نیازهای مصرف کنندگان داخلی و خارجی را شناسایی کنیم. وی تصریح کرد: استان یزد از لحاظ معدنی جایگاه بسیار خوبی در سطح ملی دارد و به عنوان دومین استان معدن خیز کشور مطرح است. بابایی با تشکر از همکاری انجمن اهن و فولاد و مجتمع صنعتی معدنی چادرملو برای برگزاری این مراسم گفت: این برای چهارمین بار است که این سمپوزیوم در یزد برگزار می شود و این نشان دهنده توسعه اهن و فولاد منطقه است. دبیر اجرایی سمپوزیوم و مدیرعامل فولاد غدیر ایرانیان نیز این استان را دارای ظرفیت بالا برای توسعه صنعت فولاد ذکر کرد.
اسدالله فرشاد با بیان اینکه سمپوزیوم فولاد فرصتی برای خانواده معدن و صنایع معدنی است تا به طرح مشکلات و راهکارهای حل این مشکلات و عبور از بحران ها بپردازند تصریح کرد: هدف دیگر برگزاری سمپوزیوم فولاد ایجاد زمینه مناسب برای ارائه مقالات علمی و دستاوردهای تکنولوژیک این صنعت است. وی افزود: در سرمایه گذاری های فولادی شرکت چادرملو از مدرن ترین سطح فناوری اروپایی شامل تنوا ایتالیا و کن کست آلمان استفاده شده است و امروز مجموعه چادرملو از یک مجموعه صرفا معدنی به مجموعه ای معدنی و صنعتی تبدیل شده که وارد حوزه فولادسازی نیز شده است.
فرشاد گفت: در کنار سمپوزیوم فولاد نمایشگاهی نیز با حضور همه فعالان صنعت فولاد برگزار شد که دارای ۱۰ هزار متر فضای عمومی بوده که ۵۰۰۰ متر آن فضای مفید زیرپوشش است این نمایشگاه بین اللملی با هدف نشان دادن توانمندی های بخش اهن و فولاد، دایر است. دبیر علمی همایش هم در این مراسم، تعداد مقالات ارسال شده را ۲۹۲ مقاله ذکر کرد که این مقالات توسط ۷۴ داوراز اساتید و متخصصین بررسی می شوند که از بین آنها ۴۸ مقاله به شکل حضوری و ۶۸ مقاله به شکل پوستر ارایه خواهد شد. علی اشرفی تعداد مقالات دانشگاهی را ۳۰ درصد، تحقیقاتی را ۴۷ درصد و مقالات مشترک صنعت و دانشگاه را ۲۳ درصد ذکر کرد. وی به الزام وجود نقشه راه برای توسعه صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: رقبای ما همگی برای توسعه این صنعت نقشه راه مشخص داشته اند در غیر اینصورت، رشد مناسبی نخواهیم داشت.