هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل

استفاده از موش ‌ها برای نابودی داعش

استفاده از موش ‌ها برای نابودی داعش



اخبار داعش : دانشمندان روس برای مهندسی موش های آزمایشگاهی به عنوان بخشی از عملیات موسوم به «جنگ افزار نسل آینده» سخت سرگرم کار هستند.
در مغز این جوندگان، ریزتراشه هایی کار گذاشته خواهد شد که کمک می کند آنها مواد منفجره یا مواد مخدر را بو بکشند. 
این موش های آموزش دیده می توانند انسان‌ها را از مواد خطرناک یا غیرقانونی آگاه کنند زیرا دانشمندان امواج مغزی آنها را زیر نظر خواهند گرفت. 
این گزارش می افزاید؛ سه ماه زمان لازم است تا به یک موش آموزش داد تا به درستی مواد منفجره را شناسایی کند و عمر این حیوان میانگین یک سال است. 
معنای آن این خواهد بود که دانشمندان می بایست همیشه یک دسته از موش ها را آماده نگه دارند تا گونه تازه ای از ابزارهای ضدتروریستی را در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهند.  دانشمندانی در روستف، در نزدیکی مرز اوکراین، روی این پروژه کار می کنند. موش ها به علت اندازه ای که دارند می توانند هنگام بروز بلایای طبیعی در جستجوی زخمی ها و آسیب دیده ها زیر آوار را بکاوند. 
به باور نویسنده گزارش؛ بویایی موش ها نیرومندتر از سگهاست و در دیگر کشورها برای شناسایی مین زمینی به کار گرفته می شوند. 
دکتر مدودف، رئیس پروژه، می گوید: «موش، بر خلاف سگ، می تواند از کوچکترین شکافی که به نظر می رسد نمی تواند بگذرد، عبور کند.»
با این روش می تواند راه خود را از زیر آوار و خاکروبه باز کند و با فعالیت مغزی خود به دانشمندان خبر دهد آیا، برای نمونه، کسی آن زیر زنده مانده است یا خیر و اینکه آیا ارزش دارد در اینجا برای نجات کسی خاکروبه ها را کنار زد یا نه. 
در پایان گزارش آمده است برای آموزش به این جاندار برای واکنش نشان دادن به یک ماده، دو تا سه ماه زمان نیاز است در حالی که عمر یک موش آزمایشگاهی نزدیک به یک سال است. 
«ما نمی توانیم موش های بسیار جوان را به کار بگیریم و موش های پیر بخش عمده حس بویایی خود را از دست داده اند.