هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

از نشانه‌های ظهورحضرت مهدی ( عج )

از نشانه‌های ظهورحضرت مهدی ( عج )


از نشانه‌های ظهورحضرت مهدی ( عج )

بدون شک پیش از ظهور امام زمان(ع) علامت و نشانهایی پدید خواهد آمد که طی روایات زیادی از رسول خدا و علی(ع) تا زمان خود امام عصر تأکید شده است برخی از این نشانها مربوط پدیده‌های طبیعی (خشکسالی، کسوف وخسوف در ماه رمضان، ....) و برخی دیگر مربوط به پدیده‌های اجتماعی مانند جنگهای متعدد، خروج سفیانی،  فساداجتماعی همچنین پدیده‌های غیرطبیعی مثل صیحه آسمانی، فرو رفتن لشکر در زمین و ... که برخی از این نشانه ها اختصاص به زمان خاصی ندارد و ممکن است سالها، بلکه دهها سال فبل از ظهور اتفاق بیافتد اما برخی دیگر اختصاص به سال ظهور دارد. چنانچه در روایتی از امام صادق(ع)  نقل شده است: قبل از قیام  مهدی (عج) پنج واقعه رخ می‌دهد   قیام یمانی - خروج سفیانی - ندای آسمانی - فرورفتن لشکر دشمن در بیداء - قتل نفس زکیه. حال به ذکر احادیثی در این زمینه از پیامبر خدا  و  امامان معصوم می‌پردازیم.
امام صادق (ع) : زمانی که حضرت حجت(ع) قیام کند هیچ سرزمینی نمی‌ماند مگر اینکه ندای شهادتین    لااله الا ا... و محمد رسول ا... در آن طنین انداز شود. 
حضرت محمد(ص): مهدی(عج) از فرزندان من است او را غیبتی است، زمانی که ظهور کند زمین را از قسط و عدل پر سازد چنانچه از ظلم و ستم پر شده است.
حضرت محمد (ص): هنگامیکه امت من نماز را ضایع کنند و از شهوات پیروی کنند. تکبر و خود پرستی در اعماق دلها نفوذ کرده آنطور که سم دربدن نفوذ می‌کند .   
امام باقر(ع) : سفیانی و حجت خدا در یک سال قیام می‌کنند.(بحارالانوار ج52ص240 )
حضرت محمد(ص): برای مردم روزگاری می‌رسد که تنها هم وغمشان شکم آنان، دین وآیین آنان درهم و دینار، شرف آنان تجملات زندگی و قبله آنها زنهایشان می‌گردد این افراد بدترین خلایق هستند و در نزد پروردگار ارج و مقامی ندارند.
درمورد تحولات و فتح عراق در زمان ظهور امام علی (ع) می‌فرمایند: قلعه‌ها را بگشایند،   عراق رافتح کنند، هر اختلافی را با خونریزی پاسخ دهند، حوادث جانکاه وکمرشکنی روی دهد؛ شکافنده‌ها بشکافند و تیزپروازان بحرکت درآیند.(بشارالا اسلام ص74)
امام صادق (ع): در آن میان پرچم‌های هدایت از خراسان بیرون آمده و با شتاب هر چه تمامتر منازل را طی کرده و پیش می‌تازند و تعدادی از یاران قائم (عج) در میان آنان خواهد بود.
رسول‌ا... (ص): مردها خود را شبیه زنها  و زنها خود را شبیه مردها می‌کنند .    
هرکس برای من مرگ ملک عبدا... را تضمین کند من ظهور حضرت قائم  را برای او تضمین میکنم... همچنین روایت شده زمانیکه مردم سرزمین عربستان در حال وقوف   می‌باشند مرگ خلیفه را خبر می‌دهند و با مرگ او فرج آل محمد(ص) و گشایش کار تمام مردم فرا می‌رسد.(امام صادق (ع)  بحارالانوار ج52 ص240)
عده‌ای ازمردم امانت را ضایع کنند، دروغگو تصدیق و خیانتکار محترم و امین گردد، ربا بخورند و رشوه بگیرند، قطع صله ارحام نموده، شهادت دروغ زیاد، حاکمین خیانت نمایند، عهدها شکسته شود، تابع هوای نفس شدن و خونریزی آسان، قرآنها زینت مساجد منقش با مناره‌های بسیار ولی اعمال در آنجا ضعیف گردد.  
او (حضرت مهدی (عج)) خواسته‌ها را تابع هدایت وحی کرده. نظریه‌ها و اندیشه‌ها را تابع قرآن می‌سازد کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) را زنده می‌کند.(خطبه 138 نهج البلاغه)
اوضاع فعلی نشان میدهد که ما چقدر به ظهور نزدیک شده‌ایم از علائم احتمالی که در روایات ذکر شده به مانند فراگیر شدن انواع فساد جنسی: زنا و... فساد اقتصادی: اختلاس، سرقت، ربا، گرانفروشی، و... فساد حکومتی درنقاط جهان بالاخص کشورهای غربی و وابسته به آن: ترور، درگیری‌های خونی در عراق، سوریه، مصر، و ... فساد اجتماعی: فروپاشی خانواده‌ها، طلاق، اعتیاد و ... پوشش بیش از سیصد کانال ماهواره که زشتترین صحنه‌ها را براحتی نمایش میدهند، سایت‌های مبتذل اینترنت، سی‌دی‌ها و بلوتوثهای غیراخلاقی که در سراسر جهان فراگیر شده و اقشار مختلف مردم بویژه قشر جوان و نوجوان را تحت تأثیزخود قرارداده است. حال درپایان با دعای بسیار ضمن اینکه از خداوند منان خواستار تعجیل در ظهور امام زمان (عج) هستیم  به ترجمه دعای اللهم عرفنی نفسک... می‌پردازیم . «بارالها خودت را به من بشناسان که اگر خودت را به من نشناسانی پیغمبرت را نخواهم شناخت. بارالها پیغمبرت را به من بشناسان که اگرپیغمبرت را به من نشناسانی حجت تورا نخواهم شناخت و بار الها حجت خود را به من بشناسان که اگر حجت را به من نشناسانی از دینم گمراه می‌شوم. خداوندا مرا به مرگ جاهلیت نمیران و دلم را پس از آنکه هدایت فرمودی منحرف مگردان. 
       گردآوری :  اكبر خالقدادی