هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل

از مصرف خودسرانه ژلوفن بپرهیزید

از مصرف خودسرانه ژلوفن بپرهیزید



معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به عوارض مصرف خودسرانه داروی ژلوفن و ایبوپروفن گفت: مصرف  بدون تجویز پزشک و خودسرانه این داروها موجب ایجاد مشکلات قلبی از جمله تپش قلب، نارسائی قلب، ادم محیطی می شود و ممکن است در برخی افراد با مصرف حتی یک عدد ژلوفن یا بروفن در بدن ایجاد خارش و کهیر بزرگ بر روی پوست شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یزددکتر محمدحسین مصدق معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی یزد اظهارکرد: داروی ژلوفن و ایبوپروفن از جمله داروهای ضد استروئیدی است که دارای خاصیت ضددرد و ضد تب غیرمخدر است.
وی با بیان این که مصرف خودسرانه و درازمدت این داروها برای فرد خطرناک است افزود: مصرف خودسرانه این دارو عوارضی همچون سردرد، خواب آلودگی، سرگیجه و ضعف در فرد می شود.
دکتر مصدق متذکرشد: مصرف  بدون تجویز پزشک و خودسرانه این دارو موجب ایجاد مشکلات قلبی از جمله تپش قلب، نارسائی قلب، آدم محیطی می شود و ممکن است در برخی افراد با مصرف حتی یک عدد ژلوفن یا بروفن در بدن ایجاد خارش و کهیر بزرگ بر روی پوست شود.
وی در ادامه تنگی نفس و عوارض گوارشی اعم از تهوع، استفراغ، اسهال، خون ریزی دستگاه گوارش و یبوست را از شایعترین عارضه مصرف خودسرانه، دراز مدت و مصرف مکرر این داروها عنوان کرد و افزود: افرادی که نارسایی کلیه دارند در مصرف این داروها با احتیاط باشند.
معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی یزد در ادامه تاکید کرد: داروهای ضد استروئیدی شامل بروفن، ناپروکسن، ایندومتاسین، دیکلوفناک و پیروکسیکام حتما با تشخیص پزشک مصرف شود.
وی افزود: همچنین خانواده این دارو ها در صورت ایجاد بیماری و موارد ضروری پس از تشخیص پزشک، بعد از غذا با یک لیوان آب مصرف شود.
دکتر مصدق خاطرنشان کرد: از آنجایی که این داروها موجب خواب آلودگی و سرگیجه می شود لذا توصیه می شوداز مصرف آن هنگام رانندگی و کارهایی که نیاز به هوشیاری دارند پرهیز شود.
معاون غذاوداروی دانشگاه علوم پزشکی یزدتاکید کرد: داروی ژلوفن نباید بیش از ده روز برای درمان درد و بیش از سه روز برای تب استفاده کرد، در صورتی که مشکل برطرف نشد حتما به پزشک مراجعه شود.
دکتر مصدق خاطرنشان کرد: ضمنا این داروها در سه ماهه سوم حاملگی نباید مصرف شود.