هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

از سختی سنگ تا نرمی دل

از سختی سنگ تا نرمی دل



اکرم عباسي| از همان دوره‌ي ابتدايي، خط يکي از ساده‌ترين مفاهيمي است که براي کودکان تعريف مي‌شود. خط پس از نقطه، دومين عنصر بصري و تجسمي است که به صورت فراوان و متنوع در طبيعت موجود است.

«خوشنويسي» يا «خطاطي» به معني زيبانويسي يا نوشتن همراه با خلق زيبايي است و فردي که اين فرآيند توسط او انجام مي‌گيرد «خوش نويس» نام دارد؛ به‌ ويژه زماني که خوش نويسي حرفه ي شخص باشد. گاهي درک خوشنويسي به عنوان يک هنر مشکل است. به نظر مي‌رسد، براي درک و لذت بردن از تجربه «بصري» خوشنويسي، بايد بدانيم خوشنويس افزون بر نگارش يک متن، سعي داشته اثري هنري با ارزش‌هاي «زيبايي شناختي» خلق کند. از اين رو خوشنويسي با نگارش سادهٔ مطالب و حتي طراحي حروف و صفحه‌آرايي متفاوت است. همچنين از آنجايي که اين هنر جنبه‌هايي از «سنت» را در دل خود دارد بايد آن را تا حدي از «تايپوگرافي» که مبتني بر ارزش‌هاي «گرافيکي» مدرن و کارهاي چاپي است متمايز کرد.

اکرم عباسي| هفته نامه افق کوير در راستاي معرفي هنرمندان شهرستان بافق در اين شماره گفتگويي با «محدثه دهقاني» يکي از خوشنويسان اين شهرستان انجام داده است.

محدثه دهقاني، آنگونه که خودش مي گويد: در سال 1367 در شهر يزد به دنيا آمد و به دليل سکونت پدر و مادرش در شهرستان مهريز، در آنجا رشد کرد.

وي که بنابر دعوت هفته نامه افق کوير با دختر چهارماهه خود به دفتر اين نشريه آمد، در پاسخ به اين پرسش که « از چه سالي به هنر خوشنويسي پرداختيد؟»گفت: از بچگي خطم خوب بود، در مسابقات شرکت کرده، ولي به صورت حرفه اي کار نکرده بودم. از سال 87 اولين دفعه به صورت مجازي ياد گرفتن خوشنويسي را نزد استاد علي خاني عضو انجمن خوشنويسان ايران شعبه قزوين آغاز و از سال 88 به صورت حضوري در کلاسهاي انجمن خوشنويسان ايران شرکت کردم تا الآن که مدارک پيشرفته خط تحريري را داشته و دوره ممتاز خط درشت قلم را مي گذارنم.

فارغ التحصيل رشته مهندسي معدن از دانشگاه يزد در پاسخ به اين پرسش که» چطور شد که خوشنويسي را از بين ديگر هنرها انتخاب کرديد؟ افزود: ديگران از خطم تعريف مي کردند، يکي از اقوام که خود خط خوبي داشت به واسطه وي تصميم گرفتم به طور حرفه اي خوشنويسي را پيگيري کنم، ولي متأسفانه خيلي دير شده بود؛ چراکه سال دوم دانشگاه بودم که اولين کلاس خوشنوسي را رفتم.

عضو انجمن خوشنويسان ايران درخصوص ذاتي يا اکتسابي بودن هنر خوشنويسي گفت: خوشنويسي يک بخش آن ذاتي، ولي بيشتر اکتسابي است. هر کسي مي تواند با تمرين و ممارست خوش خط و با تمرين بيشتر خطاط باشد.

وي با بيان اينکه تعليم 80 درصد در خوشنويس شدن يک فرد مؤثر است در پاسخ به اين پرسش که» به طور متوسط روزي چند ساعت مشق خط مي کنيد؟» گفت: در حال حاضر به خاطر مشغله اي که دارم کمتر شده و بيشتر زمان بيکاري مشق خط مي کنم، ولي قبلاً حدود سه ساعت مشق خط مي کردم و هر موقع متني دستم مي رسيد يا آهنگي گوش مي دادم آن را مي نوشتم.

دهقاني در پاسخ به اين پرسش که «از بين قالبهاي خوشنوسي بيشتر به کدام راغب تر هستيد؟ و چرا؟» اظهار داشت: قالب شکسته، چون دلنشين تر و سازگارتر هست.

از او اين سؤال را پرسيديم که» رشد و پيشرفت روز افزون گرافيک و کامپيوتر چه تأثيري بر روي هنر خوشنويسي داشته است؟» گفت: متأسفانه در حال حاضر نامه هاي اداري و کارهايي که قبلاً با قلم انجام مي شد، با کامپيوتر صورت مي گيرد.

وي در توصيه اي به هنر جوياني که تازه وارد اين عرصه شدند گفت: تمرين و ممارست داشته باشند و با دل کار کنند، همچنين قلم را هرگز فراموش نکنند.

اين خوشنويس جوان در پاسخ به اين پرسش که» به نظر شما جايگاه زنان در هنر خوشنوسي امروز کجاست؟ افزود: جايگاه عالي دارند. بر خلاف اينکه برخي مي گويند خانم ها به خاطر لغزش دست و ظرافتي که دارند شايد خطاط خوبي نباشند، ولي دوستاني دارم که ظرافت و لغزش دستانشان گاهي باعث پيشرفت و خط خوش آنها شده است.

دهقاني در پاسخ به اين پرسش که « از مسئولين چه انتظاري داريد؟ گفت: به هنر بيشتر بهاء بدهند. سه سال پيش که به بافق آمدم دوره هاي خوشنوسي ام کامل نشده بود، سراغ گرفتم نه آموزشگاهي بود و نه انجمن خوشنوسي! واقعاً براي من سوال بود، چرا شهرستاني با اين امکانات کلاس خوشنوسي ندارد؟ اين بود که مجبور بودم به خاطر ده دقيقه کلاس مسافت بافق تا يزد را طي مي کردم. در صورتي که طي اين سه سال تدريس در بافق،با استعدادهاي فوق العاده اي در حوزه خوشنوسي در بين فرزندان بافقي مواجه شدم.

وي در پاسخ به اين پرسش که» يکي از زيباترين اشعاري که نوشتيد را براي خوانندگان بخوانيد؟ گفت: شعري بود که به مناسبت تولد همسرم با خط شکسته نستعليق نوشتم.

آسمان در ظلمت چشم سياهت ديدني است/نقش رؤياي من و رنگ نگاهت ديدني است/ در نماز سبز چشمانت به هنگام قنوت/ آن گل سرخي که مي شد قبله گاهت ديدني است/ غم چه دارم ماه آسمان يارم نشد/ عاشقي بر روي زيباي چو ماهت ديدني است

محدثه دهقاني به عنوان حرف پاياني اظهار داشت: از پدر و مادرم همچنين همسرم که کمک کردند تا دوره هاي خوشنوسي را به اتمام برسانم تشکر مي کنم.