هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

احیای قلبی بیمار، در بیمارستان ولیعصر(عج) بافق

احیای قلبی بیمار، در بیمارستان ولیعصر(عج) بافق



به گزارش روابط عمومی بیمارستان ولیعصر(عج)بافق پنجشنبه هفته گذشته جوان ۲۷ ساله بافقی در حین کار در کارگاه دچار درد قلب می شود، وی وقتی به اورژانس بیمارستان مراجعه می کند، دچار درد شدیدی و سپس ایست قلبی می شود که بلافاصله تیم احیا برای احیای قلب مریض حاضر شدند و ۱۲ بار شوک انجام شد که خوشبختانه احیای قلبی موفقیت آمیز بوده و نیم ساعت بعد از احیای قلبی، ریتم مریض برگشت و نرمال شد.
دکترشیبانی در این خصوص گفت: رگ اصلی قلب این مریض تنگ شده بوده و فقط خون بسیار کمی در جریان بوده است؛ منتها به تنگی رگ توجه نمی کرده. وقتی تنگی رگ قلب کامل می شود در همین اثنا به اورژانس مراجعه می کند که در اورژانس دچار درد شدید و ایست قلبی می شود که بلافاصله من و دیگر همکاران (تیم احیا اورژانس: دکتر رحمانی زاد پزشک اورژانس، خانم ها دانشی، مسلمان، بهبانی، حیدری، مهدی زاده و آقایان مهرزاد، امیرحسین طالعی، پورسلطانی ودربخش سی سی یو: خانم ها دهقان، دهستانی، فتاحی. سوپروایزر وخدمات: آقای عبدالهی وخانم فلاح) برای احیای قلب مریض حاضر شدیم و احیای قلبی انجام شد و مریض برگشت. اما چون تنگی قلب همچنان وجود دارد و کماکان رگ مسدود است و خون رسانی به منطقه وسیعی از قلب جریان نداره و قلب مستعد نامنظمی های آریتمی کشنده است، که اگر این آریتمی ها هر کدامش یک دقیقه طول بکشد، مریض می میرد و قلبش امکان برگشت ندارد.
این مریض تقریبا ۱۰ مرتبه دچار آریتمی شد، مریض را بلافاصله ۱۲ بار شوک دادیم که خوشبختانه احیای قلبی موفقیت آمیز بود و نیم ساعت بعد از احیای قلبی، ریتم مریض برگشت و نرمال شد و بلافاصله بیمار به بخش ccu منقل شد.
و تقریبا ۲۰ دقیقه بعد از آن ساعت بالای سر مریض رفتم که حالش خوب بود و داروی بازکننده رگ به او دادیم که شاید رگ اصلی باز شود و این مشکل به طور کامل حل شود. منتها این مریض کاندید آنژیوگرافی خواهد بود.
این چیزی که برای مردم خیلی مهم است، این است که هر گونه درد قفسه سینه جدی گرفته شود و حتما به پزشک مراجعه کنند؛ اگر پزشک قلب در دسترس است به او مراجعه کنند. و اگر قرار است که کسی بگوید این درد مهم نیست، بگذارید پزشک قلب این حرف را بزند. یک نوار قلب از مریض گرفته و دیده شود و اگر درد بسیار شدید شد، باز به سرعت به بیمارستان مراجعه کند.
اگر چنین شرایطی که برای این مریض خوش شانس در بیمارستان اتفاق افتاد، خارج از بیمارستان رخ داد، یعنی بر بالین مریض حاضر شدید و گفتند این درد را داشته و می بینید مریض افتاده، اولین کاری که انجام می دهید. از ماساژ شروع کنید که نحوه ماساژ در کمک های اولیه آمده است و ماساژ را قطع نکنید و تعداد تنفس خیلی مهم نیست، تنفس هم باید بدهید ولی ماساژ خیلی مهم تر است و به سرعت مریض را به بیمارستان منتقل کنید.
و اما چه کار کنیم که این داستان اتفاق نیفته:
نداشتن فاکتورهای خطر است که مهم ترین فاکتور خطر سیگار است، سیگار تقریبا دشمن درجه یک بشر است. و دیگر فاکتورهای خطر وجود دارد که دست ما نیست، مثل فشارخون و قند خون. حالا ما سیگار نمی کشیم اما قند خون و فشار خون که دست ما نیست، پس خوب این ها را کنترل کنیم.
اینکه صرفا یک قرص قند خون، یک قرص فشار خون استفاده کنیم؛ به این معنا نیست که قند خون یا فشار خون ما کنترل شده است؛ برای کنترل اینها حتما باید پزشک قلب تایید کند که فشار ما کنترل شده است. فشار کنترل شده معنای خاص خود را دارد. وقتی هر هفته یک بار فشار خود را می گیریم و مثلا فشار روی ۱۲ است، معنایش این نیست که فشار ما کنترل شده است و یا هر هفته، ماهی یک بار قند خود را اندازه بگیریم، مثلا قند ما ۱۶۰ باشد و بگوییم قند ما کنترل است؛ این ها غلط است. معنای کنترل بودن این است که دیگر خطری برای قلب وجود نداشته باشد. و نکته بعدی اینکه اهل ورزش و فعالیت باشیم و نکته آخر اینکه رژیم غذایی مناسبی داشته باشیم. اینکه چه روغنی استفاده می کنیم، خیلی مهم است. روغن های جامد مطلقاً اصلاً نباید مصرف شود؛ روغن حیوانی، روغن دنبه اصلا نباید استفاده شود یا به حداقل باید برسد. روغن های مایع بخصوص روغن زیتون، روغن خوبی است. سبزی و میوه تازه باید به فراوانی در رژیم غذایی وجود داشته باشد. این ها اگر معمولا رعایت شود، بیماری های قلبی به حداقل می رسد.
اگر هم احیانا پزشک قلب توصیه به مصرف آسپرین یا داروهای ضد چربی کرده، جدی بگیرند، شوخی نیست و استفاده کنند.
این مریض هم فعلا شرایطش بد نیست و آریتم قلبی ندارد، منتها ما مریض را اِکو کردیم؛ به هر حال مسدود شدن آن رگ روی قلبش اثر گذاشته است. همه این کارهایی که در اورژانس انجام شد، برای نجات جان مریض از مرگ بود و کارهایی که الآن در حال انجام است برای بازگشت حیات سلول های عضله قلب می باشد. و کاری که از دست ما بر می آید را انجام می دهیم. و فعلا شراط مریض رضایت بخش است منتها هنوز خطر وجود دارد؛ بخصوص در ۲۴ ساعت اول.
امیدواریم که همه چیز با موفقیت انجام شود و بقیه هم ان شاء الله دعا کنند و قابل ذکر است که در یک سال گذشته این تقریبا ششمین بیمار است که با گرفتگی وسیع قلب به اورژانس مراجعه می کند و عملیات احیا به خوبی صورت می گیرد و بیمار نجات پیدا می کند. این آمار خوبی است؛ مجموعا پزشک و امکانات پزشکی قابل قبولی در این بیمارستان وجود دارد و مردم اعتماد کنند.
منتها قلب از مواردی است که بخصوص افرادی که خودشان آگاه هستند که فاکتورهای خطری دارند؛ مثلا کسی که سیگار می کشد، کسی که سابقه فامیلی بیماری قلبی دارد، فردی که فشار خون دارد، شخصی که دیابتی است؛ این ها زودتر به پزشک قلب مراجعه کنند و حتما صبر نکنند تا درد قفسه سینه پیدا کنند. اگر بیمار علامت دار شد، دیگه یعنی دیر شده؛ قبل از علامت دار شدن، چکاپ انجام دهند، به پزشک مراجعه کنند که اگر نیاز هست داروهایی برای پیشگیری به آنها داده شود مثل آسپریم و قطعا شاهد این جور اتفاقاتی نخواهیم بود. ولی به هر حال من این اطمینان خاطر را به مردم می دهم که تا زمانی که حداقل من اینجا هستم، حداکثر تلاش خود را بکار می گیریم که تا جایی که راهی وجود داشته باشه برای مریضی که دچار این جور مشکلی شده، خدای ناکرده این مشکل خیلی ماندگار و اساسی نشود و بتوانیم مریض را به حیات برگردانیم  ان شاء ا....