هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

آب؛ بزرگترین قربانی تخریب محیط زیست استان یزد

آب؛ بزرگترین قربانی تخریب محیط زیست استان یزد


معاون محیط زیست استان یزد مطرح کرد

معاون محيط طبيعي محيط زيست استان يزد با اشاره به سه دهه تخريب محيط زيست در دهه‌ها 40، 50 و 60 گفت: آب، بزرگترين قرباني سه دهه تخريب محيط زيست استان يزد بود.

فارس| حسن اکبري، در نشست خبري اظهار داشت: سن مربوط به دهه‌هاي 40، 50 و 60 است به نحوي که برخي اقدامات يا تخريب‌هاي گسترده را رقم زد يا زيربناي برنامه‌هاي غيراصولي شد که در دهه‌هاي بعد به مرحله اجرا درآمد.

وي عنوان کرد: آب، بزرگترين قرباني اين سه دهه تخريب بود و اگر کالبدشکافي انجام دهيم، مي‌بينيم که تعداد چاه‌هايي که در دهه 60 واگذار شد، قابل مقايسه با هيچ دوره‌اي نبود.

معاون محيط طبيعي محيط زيست استان يزد خاطرنشان کرد: به جز آب، ريشه بسياري از بحران‌هاي ديگر زيست‌محيطي نيز ريشه در آب دارد به نحوي که امروز بحران درياچه اروميه و کاهش سطح جنگل‌ها نيز ريشه در کم‌آبي و بحران آبي در کشور دارد.

اکبري با اشاره به نظر کارشناسان مبني بر اينکه اگر کمتر از 25 درصد مساحت کشوري زير پوشش جنگل باشد، اين کشور با بحران مواجه خواهد شد و اين در حالي است که در کشور ما اين مساحت تنها هشت درصد است ضمن اينکه در سال‌هاي اخير بخش قابل توجهي از همين ميزان نيز تخريب شده است.

وي همچنين بيان کرد: کارشناسان همچنين بر اين عقيده‌اند که اگر کشوري، 40 درصد منابع زيرزميني خود را استفاده کند،‌ يعني اين کشور دچار بحران آب شده و در شرايطي که ميزان مصرف آب در کشور و استان يزد بيش از 72 درصد از منابع زيرزميني است، مشخص نيست چه نامي بر روي آن بايد گذاشت چون شرايط آب استان از حالت بحران نيز عبور کرده است.

معاون محيط طبيعي اداره محيط زيست استان يزد با بيان اينکه يزد هم به لحاظ آلاينده‌ها هم به لحاظ منابع آبي و هم به لحاظ سطح زير کشت جنگل، بسيار پايين‌تر از ميانگين کشوري قرار دارد، تصريح کرد: بايد براي محيط زيست يزد برنامه‌ريزي اساسي کرد و همه براي اجراي آن پاي کار بيايند.

وي با اشاره به اينکه آب اصلي‌ترين چالش زيست‌محيطي استان يزد است، خاطرنشان کرد: با اين وجود مديريت اصولي بر روي مسئله آب وجود ندارد و در شرايطي که امروز ميلياردها تومان هزينه مي‌شود تا يک روز آب يزد قطع نشود، براي 10 سال آينده که يزد هيچ آبي نخواهد داشت، برنامه‌ريزي اصولي انجام نشده است.

اکبري در بخش ديگري از سخنان خود در مورد منطقه شيرکوه يزد نيز اظهار داشت: سال‌هاست که پيگير ارتقا منطقه شيرکوه هستيم اما کار هنوز در سازمان جنگل‌ها باقي مانده و به نظر مي‌رسد اگر ديرتر از اين براي حفظ شيرکوه اقدام شود، ديگر نمي‌توان براي حفظ آن نقش اثرگذاري ايفا کرد.

وي، يکي ديگر از مهم‌ترين چالش‌هاي محيط زيست در استان يزد را توسعه معدني دانست و افزود: اگر اين روند همچنان ادامه پيدا کند، شاهد آلودگي هوا به خاطر وجود ذرات معلق، فرسايش خاک، تخريب چشم‌اندازهاي طبيعي و ديگر صدمات زيست محيطي خواهيم بود.

معاون محيط طبيعي اداره کل محيط زيست استان يزد ادامه داد: شرايط زيست‌محيطي از همه لحاظ در يزد بحراني است و در چنين وضعيتي، بزرگترين سرمايه ما، همراهي مردم است و اگر مردم آگاه شوند و با ما همراهي کنند، بر همه اين بحران‌ها فائق خواهيم آمد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سئوال خبرنگاري در مورد ظرفيت طبيعت‌گردي در استان يزد گفت: ظرفيت استان براي طبيعت‌گردي بسيار بالاست اما لازمه آن جلوگيري از تخريب عرصه‌هاي طبيعي است.