نمایش خبر نمایش خبر

روایت زندگی بانوی پنجه طلای میناکار

روایت زندگی بانوی پنجه طلای میناکار



به گزارش پایگاه خبری افق بافق، بانوی هنرمند بافقی، رنگ ها را بر اساس سرد و گرم و با تلفیقی از سبز فیروزه ای و رنگ های قرمز، زرد ، نارنجی و صورتی کمرنگ و پر رنگ گردویی و سبز در دل مس جای می دهد. ترکیب رنگ ها و نحوه چینش آن ها در کنار یکدیگر همسایگی رنگ های سبز فیروزه ای در کنار مشکی و قرار گرفتن آبی فیروزه ای در مجاورت آبی کاربنی رنگین کمانی چشم نوازی از طبیعت پر از رنگ های بهاری را نمایان می کند.

عشق به هنر میناکاری و خلق فرصت های شغلی
در کارگاه پر از شور و نشاط این بانوی هنرمند بافقی می توان عشق به کار را از نزدیک مشاهده کرد، وی با اندک سرمایه ای از سال 1394 آموزش میناکاری را نزد مربی خود « شفیعی» آغاز کرد، و با وجود اینکه تجربه و دانش تخصصی نداشت قدم هایش را در این راه محکم برداشت تا بتواند زمینه ساز خلق فرصت های شغلی برای خود و دیگران باشد و در اولین نمایشگاه فرهنگی که در شهر یزد برگزار شد به عنوان هنرمند برگزیده در سطح استان شناخته شده و مورد استقبال مخاطبان زیادی قرار گرفت.
«فاطمه ابوطالبی» بانوی مینا کار بافقی گفت: در آغاز راه گوشه ای از منزل خود را به منظور این کار اختصاص دادم سفارشات زیادی برای کار داشتم به همین دلیل تصمیم گرفتم کارم را گسترش بدهم و چون افراد زیادی مشتاق یاد گیری بودند، دوره های آموزشی ویژه علاقه مندان به این رشته هنری برگزار نمودم، در فصل تابستان هنرمندان زیادی با واسطه یا بی واسطه نزد من این هنر را آموختند.
وی در ادامه گفت: میناکاری یکی از هنرهای زیبا و چشم نواز است و به انسان آرامش بخشیده و خستگی و فشار را از انسان دور می کند.

مراحل کار در هنر مینا کاری
ابوطالبی در توضیح خود در مورد مراحل هنر میناکاری گفت: در آغاز می بایست ابزار و وسایل لازم برای مینا کاری از قبیل قلم مو، رنگ کوره ای و ظروف مسی لعاب شده را فراهم آورد.
در همان ابتدای کار هنرمندان زیر ساخت ظروف را به خوبی آماده کند. استادکار برای ایجاد زیرساخت از دو روش خم‌کاری و چکش‌کاری استفاده می‌کند. البته برای مس بیشتر از روش چکش‌کاری استفاده می‌شود .

هنرمند فلز مس را چکش‌کاری می‌کند

هنرمند با کمک چکش، شکل ظرف مورد نظر خود را درمی‌آورد. ممکن است هنرمند بخواهد مس را به صورت گلدان یا بشقاب دربیاورد. در هر مرحله از چکش‌کاری آن را درون آتش قرار می‌دهد و دوباره شروع به چکش‌کاری می‌کند. آن‌قدر این کار را انجام می‌دهد تا شکل مورد نظرش به دست آید.

مرحله دوم: استادکار به پاک‌سازی وسیله مورد نظر می‌پردازد
وقتی که شکل مورد نظر به دست آمد، هنرمند آن را از هر نوع آلودگی پاک می‌کند. حتی یک اثر انگشت کوچک نیز می‌تواند مانع چسبیدن لعاب مینا به سطح ظرف شود. وجود آلودگی و عدم چسبیدن لعاب مینا بریدگی‌های زیادی را روی سطح ظرف به وجود می‌آورد.

مرحله سوم: هنرمند ظرف را لعاب‌کاری می‌کند
وقتی که ظرف مورد نظر از آلودگی‌های مختلف پاک شد، نوبت به لعاب‌کاری می‌رسد. لعاب‌کاری معمولا یا با افشانه یا با کمک دست انجام می‌شود. در روش اسپری در اتاق مخصوصی روی ظرف افشانه می شود و در روش دستی هنرمند لعاب را روی ظرف مورد نظر می‌ریزد تا لعاب، همه ظرف را به خوبی بپوشاند.

مرحله چهارم: استادکار ظرف لعاب‌کاری شده را در کوره قرار می‌دهد.
وقتی که همه قسمت‌های ظرف توسط لعاب پوشانده شد، آن را درون کوره‌ای با دمای 900 درجه پخت می‌کند. به تشخیص استادکار ظرف از کوره خارج می شود تا سرد شود. مرحله سرد شدن کمی زمان می‌برد. بعد از سرد شدن رنگ لعاب سفید می‌شود

مرحله پنجم: هنرمند طرح را روی ظرف لعابی پیاده‌سازی می‌کند
هنرمند برای میناکاری روی مس طرح مورد نظر خود را معمولا از بین نقوش کهن ایرانی مانند طرح‌های اسلیمی یا طرح گل و پرنده انتخاب می‌کند و آن را روی کاغذ می‌کشد. بعد از تکمیل طرح، کاغذ مورد نظر را سوزن‌کاری می‌کند. بعد به سراغ خاکستر می‌رود و طرح را روی وسیله مورد نظر با استفاده از خاکستر پیاده می‌کند. سپس هنرمند نقاشی را روی طرح مورد نظر می‌کشد، طرح‌های اصلی را قلم‌گیری کرده و بعد قسمت‌هایی که لازم است را رنگ‌آمیزی می‌کند.

مرحله ششم: هنرمند ظرف نقاشی شده را پخت می‌کند
بعد از اینکه هنرمند ظرف را نقاشی کرد، ظرف نقاشی شده را دوباره پخت می‌کند. دمای کوره را بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه قرار می‌دهد. وقتی که کار پخت تمام شد آن را بیرون می‌آورد و ظرف را در جایی می‌گذارد تا خنک شود. میناکاری با موفقیت انجام شده و می‌توان آن را به فروش رساند

مینا کاری و مشکلات پیش رو
بانوی میناکار بافقی در بیان مشکلات خود عنوان نمود: ظروف مورد نظر را بعد از آماده سازی می بایست داخل کوره قرار داد، ولی در شهرستان بافق کوره نقاشی وجود ندارد و به منظور اتمام کار، محصولات هنرجویان را بسته بندی نموده و به اصفهان ارسال می کنم

 

حکیمه السادات میرمحمدی