نمایش خبر
ترسیم واقعه کربلا در متن زیارت ناحیه مقدسه
ترسیم واقعه کربلا در متن زیارت ناحیه مقدسه
به کوشش : اکبر خالقدادی
زيارت ناحيه مقدسه يکی از زيارتهای امام حسين(ع) است كه از جانب حضرت حجت(عج) صادر شده و در حقیقت این زیارتنامه خونگریه و سوگنامه حضرت مهدی(عج) برای سید الشهداء(ع) است . که در بحار الانوار هم آمده است . محدث قمی در نفس الهموم آورده است که این زیارت با درود بر پیامبران و اهل بیت پیامبر اكرم(ص) و امام حسین(ع) و یاران باوفایش در کربلا آغاز میشود. آنگاه به شرح اوصاف و عملکرد حضرت، پیش از جنگ، زمینههای جنگ، شرح شهادت و سختیهای ایشان و عزادار شدن همه هستی میپردازد. در پایان هم با توسل به اهل بیت و دعا پایان میپذیرد . زیارت ناحیه مقدسه سوگنامه تأثرانگیز و مرثیه سوزناك امام مهدى(عج) براى جد بزرگوارشان حضرت سیدالشهدا (ع) در روز عاشورا است كه عاشقان و شیفتگان اهل بیت در روز عاشورا و غیر آن را زمزمهاش مىكنند . امام زمان(عج)، کسى که زمان در اختیار او و تمام صحنهها و لحظههای هر روز در مقابل نگاه اوست. با چشمی نافذ جاى جاى دشت بلا و لحظه به لحظه حماسه عاشورا را مشاهده و سوز عطش و سوزش سیلى و تازیانه را بر پیکر عاشورائیان لمس مىکند. به واقع، هیچ زیارتى همانند این زیارت، عمق فاجعه کربلا را بیان نکرده است خواندن این زیارت نامه در حقیقت انس گرفتن با امام زمان است و تعمق در متن آن نوعی سوگواری است که در این مقاله به اختصار به بخشهایی از ترجمه زیارت ناحیه مقدسه پرداخته میشود. در بخشى از سلامها در زیارت ناحیه مقدسه به نمونهاى از فضایل و كرامات امام حسین (ع) اشاره شده است؛ مانند:" سلام بر كسى كه خداوند شفا را در تربت او قرار داده است " ." سلام بر كسى كه دعا زیر گنبدش اجابت میشود" " سلام بر كسى كه امامان از فرزندان او هستند " . در این زیارت با اشاره به صبر امام حسین(ع) آمده تو آنقدر صابر بودی که فرشتگان متعجب شدند و تا آخرین لحظه از حَرمت دفاع کردی تا زمانی که تو را از اسب پایین انداختند و لگدمال کردند و در حالی که جان می دادی نگاهت متوجه حَرمت بود. در بخش دیگری آمده است که امام زمان(عج) مراحل قیام امام حسین (ع) را در این قسمت از زیارت به سه مرحله مهم تقسیم کرده اند . مرحله اول: مرحله تعدی و گسترش ظلم است که امام زمان(عج) آن را در دو جمله متفاوت بیان فرمودند: ظلم و ستم، دست تعدی را دراز کرد و از چهره خود پرده برداشت و علنی شد و دیگر اینکه گمراهی، طرفداران خود را فرا خواند . مرحله دوم: عکس العمل امام حسین(ع) در مقابل یزید. مرحله سوم: خروج امام حسین(ع) از مدینه همراه با خانواده. امام حسین(ع) آنقدر دغدغه دین پیامبر(ص) را دارد که تنها دلیل خروج خود علیه یزید را اصلاح امت پیامبر و احیای سنتهای فراموش شده ای مانند امر به معروف و نهی از منکر برشمرده و احیای دین اصلی و حقیقی به جای دین تحریف شده را وظیفه خود میدانند در ترجمه دیگر آن اینکه ظلم و ستم یزیدیان با کشتن فرزند پیامبر خدا(ص) پایان نپذیرفت و کینههاى خود را ادامه دادند. امام (عج) دراین مورد در زیارت ناحیه مقدسه مىفرماید: « سرت بر فراز نیزه قرار داشت و خانوادهات همچون بندگان اسیر و در غل و زنجیر قرار گرفتند. » همچنین میتوان اشاره داشت که : در زیارت (اشکواره امام زمان ) « عمق مظلومیت اهل بیت( ع) روشن میشود ».« ولیعصر (عج) به ما میآموزد برای یاری امام زمان( ع) چگونه باید بود». «امام زمان( عج) هر صبح و شام برای جد غریبشان ندبه میکند». «امام حسین( ع) راههای اصلاح را مشخص و روشن کرد». «امام حسین (ع) عابد و زاهد روزگار خویش بود ». «توصیف صحنه کربلا سوزناکترین فراز زیارت ناحیه مقدسه است». در بخش پایانی منجی عالم بشریت (عج) در این زیارت" طریقه دعا کردن را به ما میآموزد " . امام زمان (عج) ضمن دعاها به ما میآموزد که در این هنگام، توسل به ائمه اطهار (ع) تنها راه رسیدن به هدف است، ذکر شده است: با سیر در این دعا میآموزیم که محور دعاها چه باشد و چگونه دعا کنیم . چه زیبا و پربهاست که عرض ارادت به ساحت مقدس سالار شهیدان را وسیلهای برای ارتباط و انس با خداوند متعال قرار داهیم، دعا سبب بینش و معرفت عمیق، موجب آرامش و سکون نفس و تشخیص رذایل از فضایل، محرک به سوی خوبیها، بازدارنده از کژیها، سازنده روح و روان و ایجاد کننده روح تعهدات اجتماعی است .
اَللّـهُمَّ بَلِّغْ مَوْلانَا الاِْمامَ الْهادِيَ الْمَهْدِيَّ الْقائِمَ بِاَمْرِكَ « خدایا برسان به مولاى ما آن امام راهنماى راه يافته و قيام كننده به فرمان تو »