اگر در تهران یا جای دیگری این ماهی پرورش می یافت سودهای سرشاری عاید سرمایه گذاران می نمود

اگر در تهران یا جای دیگری این ماهی پرورش می یافت سودهای سرشاری عاید سرمایه گذاران می نمود


فرهاد رجایی پور پیرامون پروش ماهی تیلاپیا در بافق:

پرورش ماهي تيلاپيا در كشور مخالفان و موافقان زيادي دارد که آن هم به دليل بحث هاي زيست محيطي است؛ چراکه پرورش تيلاپيا در شرايط خاصي امكان پذير است و چون اين ماهي بومي نيست و با آب هاي كشور سازگاري ندارد، ممكن است در صورت وارد شدن این نوع ماهی به اكوسيستم بومي ها آسيب هاي جبران ناپذيري را به اين اكوسيستم وارد كند. این در صورتی است که در یکی از شهرستانهای مرکزی ایران به طور خدادادی تمام شرایط برای پرورش این نوع ماهی فراهم است و آن شهر، شهری نیست جز  بافق!! همان شهری که فقط معادن آن به چشم می آید با توجه به اینکه این ذخایر رو به پایان است وقت آن رسیده است تا با توجه به شرایط آب و هوایی به قول شاعر بزرگ کشورمان سهراب سپهری «چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید» با دید دیگری به شهرمان و نحوه استفاده از منابع خدادادی آن بنگریم اگر اینگونه باشیم حتی آب های شور این شهرستان هم حکم طلا پیدا می کنند چراکه تنها منطقه از این کشور وسیع که نوع خاصی از ماهی در آن قابل پرورش است به یکی از بزرگترین مناطق پرورش ماهی تبدیل می شود. خبرنگار هفته نامه افق کویر به جهت آشنایی بیشتر خوانندگان این هفته نامه با مهندس فرهاد رجایی پور معاون مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور بافق گفتگویی انجام داده است که در ادامه  می خوانیم.  
افق کویر: آیا مقرون به صرفه است که در آکواریوم ها ماهی های که در سبد غذایی خانواده استفاده می شود پرورش داده شود؟
ماهی های آکواریوم برای تزئینات و تجملات و این طرز فکرهاست؛ زمانی که شما وارد کار اقتصادی می شوید نیاز هست تا از حجم های بالا استفاده کنید و این حجم در قالب یک آکواریوم 50 الی 100 لیتری نیست؛ بلکه احتیاج به استخر و حوضچه های بزرگ 100 الی 200 هزار متر مکعبی به بالا می باشد.
افق کویر: واضح تر بگوییم؛ آیا همانند پرورش مرغ خانگی می توان ماهی نیز در خانه پرورش داد؟
حدود چهار سال است که به کمیته امداد امام خمینی(ره) استان یزد طرح دادیم که برای پرورش خانگی تیلاپیا که تخصص ما در کشور همین ماهی تیلاپیا است داشته باشند حتی این نوع ماهی به مرغ آبزی پروری معروف است به دلیل اینکه در خانه می توان تیلاپیا را پرورش داد بر خلاف خیلی از ماهی های دیگر که نمی توان آن ها را در خانه پرورش داد که همین طرح را سه سال است شخصاً ارائه کردم ولی تا به حال پیغامی از طرف کمیته امداد امام خمینی(ره) استان نداشتیم.
افق کویر: چه مقدار هزینه برای پرورش این نوع ماهی لازم است؟
هزینه ها به قدری است که دخل آن به خرجش می خورد و قابلیت اجرا در همۀ فضاها را دارد.
افق کویر: آیا به صورت آزمایشی در این خصوص کاری انجام گرفته است؟
در مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور دوره های آموزش برگزار می شود که از تمام نقاط کشور می آیند و آموزش می بینند و می روند که متأسفانه از استان یزد تا به حال کسی نیامده است حتی از خود بافق هم نیامدند تا جایی که تاجرانی  بچه ماهی ها  را خریداری می کنند و به خارج از کشور صادر می کنند. وی افزود: تنها شهری که در ایران می تواند پرورش تیلاپیا داشته باشدشهر بافق است ولی به دلایل مختلف این کار پررنگ نگردیده است. من قصد گفتن دلایل را ندارم اما باید بگویم که در بافق از هر هکتار 20 تن تیلاپیا برداشت می شود در حالی که در سایر شهرها سه تن بیشتر برداشت نشده، که آن به صورت رکورد در کشور ثبت شده است. در بافق این امکانات و شرایط لازم آماده است تنها در زمان فرمانداری سابق توجه ای به این مرکز شد؛ در تعجبم که چرا از این پتانسیل ویژه استفاده ای نمی گردد اگر این استعداد در شهرهای دیگری وجود داشت قطعاً استفاده بهینه ای از آن می شد. با اینکه از اهالی تهران هستم اما مدت 10 سال است در بافق مشغول به کار هستم؛ به طور حتم کاری که اینجا صورت گرفته است اگر در تهران یا جای دیگری بود سودهای سرشاری عاید سرمایه گذاران می نمود امیدواریم مردم و مسئولان به مرکز تحقیقات پرورش ماهی بیشتر توجه کنند و این مرکز هم پشتیبانی شود.