هفته نامه هفته نامه

Назад к целой странице
« Назад

هدف از درمان اعتیاد چیست ؟قسمت پنجم

هدف از درمان اعتیاد چیست ؟قسمت پنجم



عباس ابراهیمی خوسفی 
 
بعضی دیگراز معتادان بر این عقیده هستند که مصرف مواد برای پیشرفت در کار و موقعیت اجتماعی ، رفع مشکلات جنسی، برقراری ارتباط بهتر لازم است  بهتر است عوارض دراز مدت مصرف را برایشان شرح داده و با صراحت  و قاطعیت کامل ،عدم پذیرش اعتیاد را توسط خانواده توضیح دهید 
بعضی فكر میكنند كه خودشان، شیوه درمان خود را بلد هستند و درمان تنها نیاز به اراده دارد، یا در منزل می توانند ترک نما یند که این نیز متضمن تاکید خانواده بر درمان بر اساس نظر پزشک و مشاور است و توضیح این مطلب که درمان کار تخصصی است و انتخاب بهترین روش درمان تنها با مشوزت می تواند صورت بگیرد .  بدین شکل نباید  به هیچ عنوان اجازه دهید که معتاد خودش بدون مراجعه به درمانگر(، شیوه درمانش )نوع دارو، روش مصرف، محیط درمان و... را انتخاب كند.
حالت دیگر ، بیمارانی هستند كه اگر چه می دانند خانواده ازاعتیاد اطلاع دارد و حتی خودش نیاز به درمان را کاملا حس می کند اما به   علت هایی حاضر به پذیرش درمان نیستند  مثلاً باج می خواهند )خرید ماشین،...( یا به دنبال گرفتن امتیاز یا سرویسی  از خانواده  هستند یا اینكه از دست شما خشمگین هستند و می خواهند با عدم ورود به درمان، از شما انتقام بگیرند و لجبازی می کنند  در مورد این گروه، ضمن توجه به این نکته که به هیچ عنوان قرار نیست باجی بدهید، بهترین کار، وارد کردن یک مشاور و یا فرد مناسب از اعضاء مورد قبول طرفین در خانواده برای کمک به حل تعارضات و هر چه منطقی تر کردن توقعات است 
 حال اگر كسی به هیچ عنوان حاضر به پذیرش درمان نبود چه باید كرد؟
واقعیت این است كه نمیتوان هیچ کس را به اجبار وارد درمان کرد. پس از انجام مراحل فوق و در نظر گرفتن همه شرایط، در نهایت این بیمار است كه باید برای ورود به درمان تصمیم بگیرد و اگر بیماری به این نتیجه برسد که هیچ درمانی نمی خواهد و با توجه به اینکه شما منابع را از او دریغ کرده و او را در راه درمان تشویق کرد ه اید، باز هم هیچ تمایلی به درمان ندارد، در این مرحله نمیتوان توقع نتیجه گیری سریع داشت. دقت کنید که ناامید نشوید، و مراقب احساس سرخوردگی خود باشید. اشتبا ه ترین کاری که در این مرحله می توانید انجام دهید قطع ارتباط با روا نپزشکان و مشاوران و با ج دادن )مالی، احساسی و رفتاری( به بیمار است.
البته لازم است بدانیم در بعضی شرایط خاص که مشکل  فقط اعتیاد نیست و فرد به سمت خودکشی،
جنون، پرخاشگری، حالت مسمومیت مواد و آسیب به دیگران پیش میرود، درمان اجباری انتخاب صحیحی  به شمار می رود. در این موارد، باید بر خلاف میل بیمار، او را بستری نمود.
ادامه دارد...