هفته نامه هفته نامه

Назад к целой странице
« Назад

دانش آموزان سفیرانی در جهت جلوگیری از افزایش مصرف دخانیات

دانش آموزان سفیرانی در جهت جلوگیری از افزایش مصرف دخانیات



مصرف محصولات دخانی در زنان افزایش یافته است و« ۱۳۳ درصد رشد داشته است. » (1) این گفته یکی از کارشناسان مسئول در مرکز بهداشت و درمان بافق است که این نگرانی را اطلاع رسانی کرده است. معمولا کارشناسان بهداشتی تمایل ندارند تا اینقدر صریح اظهار نظر کنند؛ به ویژه درباره زنان که نقش اساسی در تربیت نسل آینده را بر عهده دارند. خطر فراگیر شدن مواد دخانی در زنان مهم است؛ چرا که زنان در تمامی عرصه ها وارد میدان شده اند. زنان مادران آینده هستند که نسل فردا تربیت خود را وامدار آنان هستند. اگر این قشر از جامعه دچار انحطاط شود؛ مسلما در نسل بعدی اثرگذار خواهد بود و بر همین اساس توجه به مشکلات و مسایل این قشر ضروری است. رفع مشکلات جامعه فقط اقتصادی نیست؛ بلکه مسایل روانی و رفتاری هم باید مورد توجه باشد. باید دید که چرا زنان به مواد دخانی تمایل دارند و چرا بدین سمت کشیده می شوند. علت آن را بررسی کرد و تلاش نمود تا مشکلات آنان را حل کرد. اینکه چرا این روز‌ها زشتی و قباحت مصرف سیگار مابین دختران و زنان فروریخته است و آنان دوشادوش مردان در ملاء عام مواد دخانی مصرف می کنند، منشاء آن را در موضوعات فرهنگی باید جست! عدم آموزش‌ های مناسب درباره ضررهای مواد دخانی و انواع تنباکو با نشانه های گوناگون در کنار سیگار‌های الکترونیک وجود دارد.
آمار‌های رسمی حاکی از آن است که مصرف دخانیات، سیگار‌های الکترونیکی و سایر مواد دخانی برای دختران به سنین پایین رسیده است و مصرف سیگار نوجوانان و جوانان به سن ۱۴ الی ۱۸ سال ۱۳۳ درصد رشد داشته است؛ جالب آن که این آمار نیز برای چند سال پیش بوده است.
وزارت بهداشت با تمام توان می کوشد با اقدامات پیشگیرانه مصرف مواد دخانی و غیره را در سطح کشور کم کند؛ اما این وزارتخانه به تنهایی توان لازم برای این کار را نخواهد داشت؛ در حقیقت این هم کار یک دستگاه یا دو دستگاه نیست! تمام دستگاهها باید بدین سمت روی آورند تا هر کدام بسته به نقش و ماموریتی که بر عهده دارند؛ وظایف مطرح در قانون را به خوبی اجرایی و عملیاتی کنند. ؛ قطعا راه برون رفت از این ناهنجاری اجتماعی توجه به این قشر است. حتی می توان در این زمینه سراغ کشورهای خارجی رفته و از تجارب آنان در این زمینه استفاده کنیم و ببینیم سایر فرهنگ ها با این مساله چگونه کنار می ایند. آیا آن را یک پدیده اجتماعی؛ مانند سایر پدیده ها می دانند که تب و تابی دارد و بعد از مدتی فروکش می کند! یا عوامل خارجی را دخیل در ترویج این پدیده می دانند. به هر حال راهی که آنان رفته اند برای حل مشکلا تشان می تواند الگوی برای ما باشد مشروط به این که بتوانیم نظرات و دیدگاه های آنان را با فرهنگ جامعه خود سنخیت بدهیم .در این راستا است که می توان با نگرشی باز به سمت حل مساله افزایش مصرف دخانیات در بین زنان حرکت کرد. همچنین ایجاد کارگاه‌های آموزشی برای والدین در مدرسه ها با هدف آگاه کردن آن‌ها از وضعیت مصرف دخانیات را ترویج داد تا دانش اموزان آموزش‌دیده نیز سفیر جلوگیری از مصرف دخانیات در خانواده و قوم و طایفه و محله بشوند.
منبع:
(1) https://www.tabnak.ir.