هفته نامه هفته نامه

Return to Full Page
« Back

والدین هلیکوپتری نباشیم

والدین هلیکوپتری نباشیم



والدین هلیکوپتری چه کسانی هستند و چه تاثیرات مخربی بر روی تربیت فرزندان دارند؟(قسمت اول)
اگر کارهای فرزندتان را انجام می دهید؛ تصمیم می گیرید که با چه کسی دوست باشد؛ در خارج خانه همیشه او را همراهی می کنید و کارهایی از این قبیل، شما از دسته والدین هلیکوپتری هستید.
والدین هلیکوپتری در انجام ساده ترین کارهای فرزندتان دخالت می کنند؛ همیشه در کنار او هستند؛ اعمال او را زیر ذره بین دارند و اجازه تصمیم گیری را به فرزند خود نمی دهند. از این رو همیشه با فرزند خود در حال کشمکش هستند، چرا که به اجازه رشد استقلال را به کودک خود نمی دهند.
یک والد هلیکوپتری می تواند تاثیرات مخربی بر روی فرزند خود بگذارد.

والدین هلیکوپتری چه نشانه هایی دارند؟
-والدین هلیکوپتری کارهایی را انجام می دهند که فرزندشان به تنهایی می تواند آنها را انجام دهد.
-به او اجازه انتخاب های متناسب با سنش را نمی دهد.
-فرزندان را وادار می کنند طبق خواسته آنها رفتار کنند.
-برای فرزندانشان تصمیم می گیرند و آنها را به سمت برآورده کردن آرزوهای شخصی خودشان سوق می دهند.
-مسئولیت شکست ها و موفقیت های فرزندشان را به عهده می گیرند و سپر بلای آنها هستند.
-به فرزندشان اجازه حل مشکلاتش را نمی دهند.
-در خانه هیچ مسئولیتی به فرزند خود نمی دهند.
-برای مربی فرزندشان تعیین تکلیف می کنند.
-همیشه و هر جا در کنار فرزندان خود هستند.

دلیل حمایت بیش از حد والدین هلیکوپتری چیست؟
والدین هلیکوپتری ممکن است به خاطر علاقه زیاد به فرزندشان یا نگرانی بیش از حد در مورد موفقیت یا شکست های او، اقدام به کنترل بیش از حد کنند.
این والدین حتی ممکن است دلایل بیشتری برای این رفتارها داشته باشد؛ مانند

-ترس از شکست فرزند
والدین از شکست خوردن کودک خود وحشت دارند؛ بنابراین پیوسته از او حمایت می کنند تا شکست نخورد. با این کار کودک شما دچار کاهش عزت نفس می شود و دیگر نمی تواند به خود اعتماد کند. در تصمیم گیری ها دچار مشکل می شود و این ترس از شکست از والدین به فرزند انتقال می یابد و جرئت تصمیم گیری را از او می گیرد. در نتیجه او به تنهایی از پس کارهای خود بر نمی آید.

-نگرانی بیش از حد
والدین هلیکوپتری در هر موردی اضطراب و نگرانی دارند. آنها در مورد حرفه، آینده فرزندان و صدها مسائل ریز و درشت نگرانی دارند و این باعث می شود به طور افراطی فرزندان خود را کنترل کنند.

-جبران کودکی خود
والدینی که در کودکی خود مورد سرزنش قرار گرفته اند، به شدت از فرزندان خود حمایت می کنند تا فرزندان آنها شرایط مشابهی را تجربه نکنند.

- تاثیر پذیرفتن از دیگر والدین
برخی موارد والدین با مشاهده والدینی که به طور افراطی مراقب فرزندان خود هستند (والدین کنترل گر) و مسئولیت های آنها را انجام می دهند، از آنها الگو گرفته و در همه حال همراه فرزندان خود هستند. برخی دیگر نیز با مشاهده رفتار والدین سخت گیر فکر می کنند والدین نالایقی هستند. بنابراین با زیر نظر گرفتن افراطی آنها، می خواهند فرزند خود را به خوبی تربیت کنند.

والدین هلیکوپتری چه تاثیرات منفی بر دیگران دارند؟
فرزندانی که والدین هلیکوپتری دارند، به مشکلات زیادی برخورد می کنند:

_عزت نفس پایین
چنین فرزندانی به این علت که اجازه تصمیم گیری و استقلال به آنها داده نشده است، فکر می کنند که نمی تواند کارها را به تنهایی انجام دهند والدینشان به آنها اعتماد ندارد. بنابراین والدین همیشه باید به آنها کمک کنند.

_ناتوانی در حل مشکلات
والدین هلیکوپتری به فرزندان خود اجازه نمی دهند با مشکلات خود مواجه شوند. آنها کوچکترین مشکل فرزند خود را حل می کنند و فرصتی برای فکر کردن به کودک نمی دهند. از این رو مهارت حل مسئله و قدرت مقابله با مشکلات در این کودکان شکل نمی گیرد.

_ناتوانی در تصمیم گیری
فرزندان والدین هلیکوپتری نمی توانند از استقلال و تصمیم گیری انفرادی لذت ببرند. آنها تحت هر شرایطی مجبور به پیروی از دستورات والدین هستند و توانایی تصمیم گیری انفرادی را ندارند. این دسته از افراد هرگاه بخواهند در مورد مسئله ای به تنهایی تصمیم گیری کنند، به شدت دچار اضطراب می شوند.

_پرتوقع بودن
به علت مداخله والدین در تمامی فعالیت ها و حل تمامی مشکلاتشان، این افراد پیوسته از والدین خود انتظار دارند تمامی مشکلات آنها را حل کند و تمامی خواسته هایشان را به سرعت برآورده کنند.

_نداشتن مهارت انجام کارها
کودک چنین والدینی از انجام کوچکترین کارهای خود نیز ناتوان هستند. تمامی کارها از بستن بند کفش تا تمیز کردن اتاق و کارهای شخصی را والدین برای آنها انجام می دهند و در نهایت فرزندان این دسته از والدین در انجام هر کاری به والدین خود وابسته هستند.
در قسمت بعدی در مورد راهکارها صحبت خواهیم نمود.

یلدا السادات میرعلمی یلدا السادات میرعلمی