هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

50 خانه آماده تحویل است

50 خانه آماده تحویل است


دکتر محسن خوشگذران رییس بهزیستی شهرستان بافق در گفتگو با خبرنگار هفته نامه افق کویر در مورد مسکن معلولین گفت:

درحالیكه حق تمامی آحاد جامعه و شهروندان در استفاده از امكانات و زندگی متعادل و عادلانه در كنار سایرین به رسمیت شناخته می‌شود، افرادی كه با محدودیتهای جسمی و حركتی روبرو هستند، بدلیل عدم پیش‌بینی تمهیدات مناسب در شبكه‌های حمل و نقل شهری، فضاهای عمومی و حتی در خانه‌ها و واحدهای مسكونی، در حضور فعال در عرصه‌های اجتماعی و خانوادگی با مشكلات بسیاری مواجه‌اند. بیشترین تلاشهایی كه برای مناسب ساختن فضای سكونتی معلولین صورت می‌گیرد، به رفع موانع حركت و حضور آنها در فضاهای مختلف و افزایش آسایش و آرامش آنان در عرصه‌های زندگی شخصی‌شان محدود می‌شود. حال آنكه آماده‌سازی و مناسب نمودن محیط‌های زندگی معلولین، به‌ویژه خانه‌های آنها، طیف وسیعتری از اقدامات و روش‌های كارامدتر و پیچیده‌تر نیاز دارد. در واقع با تغییراتی كه در زندگی آحاد مختلف جامعه رخ می‌نماید، بویژه با افزایش سن و فرا رسیدن دوران كهولت افراد، توانایی‌های جسمی آنان كاهش می‌یابد و لازم است محیط زندگیشان آمادگی و ظرفیت كافی جهت ارائه امكانات لازم و تسهیلات مورد نیاز این قشر را داشته باشد.
خبرنگار هفته‌نامه افق کویر، برای پیگیری پیام‌ها و درخواستهای معلولین در رابطه مسکن این قشر جامعه گفتگویی با دکتر محسن خوشگذران رییس بهزیستی بافق انجام داده است که در ادامه این گفتگو را می‌خوانیم.
محسن خوشگذران در مورد وضعیت مسکن معلولین شهرستان بافق گفت: در بافق به 3 روش طرح را اجرا کردیم، یکی به صورت رده سه جانبه؛ به این صورت که 74 مددجوی معلول را به طرح معرفی کردیم، از این 74 تا، نزدیک به 50 خانه آماده شده است.
 رییس بهزیستی بافق درمورد زمان تحویل خانه‌ها به معلولین گفت: تحویل‌دادن این خانه‌ها بر عهده پیمانکار است روند آن به مرحله تقسیط بانکی رسیده است؛ یعنی بانک بایستی تقسیط آن را بپذیرد و بعد به پیمانکار بگوید که تسویه کنید.
خوشگذران افزود: این مرحله‌ی اجرایی، حداقل یک الی دو ماه طول می‌کشد، از بقیه‌ی 74 تا هم می‌خواهیم که بقیه‌ی سهم آورده‌شان را پرداخت کنند؛ چون در صورت عدم پرداخت آن؛ اگر به زمان پرداخت سود سرمایه‌گذاری بخورد، خیلی ضرر می‌کنند. از مددجویان می‌خواهیم این پرداخت را به موقع انجام دهند.
وی تصریح کرد: روش دوم به صورت پیمانکار خود سازمان در حال انجام است که روبروی دانشگاه پیام نور است و 40 واحدی می‌باشد؛ که به علت پیمانکار قبلی کار با کمی وقفه روبرو شده بود که الآن طرح را به پیمانکار جدید واگذار کردیم و با سرعت بیشتری در حال انجام است؛ انشاءا... ظرف همان 14 ماه، طرح را تحویل می‌دهیم.
خوشگذران درمورد روش سوم اجرای طرح گفت: در این روش خودمالکیت‌ها هستند؛ خودمالک در حقیقت فرد باید خودش زمین داشته باشد و ساخت و ساز را به حدی برساند که به آن نازک کاری می‌گویند، در این مرحله می توانیم یارانه سازمان را به آنها  پرداخت نماییم. خودمالکیت، اغلب در روستاها هستند؛ البته چندتایی هم در شهر هستند، به آنها یارانه سازمان و نیز وام تعلق می‌گیرد.
اکرم عباسی