هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

5/28 درصد به حَکَم رسید

5/28 درصد به حَکَم رسید



به گزارش هفته نامه افق کویر، ششمین جلسه پرسش و پاسخ مطالبات مردمی و کارگران شرکت سنگ در محل مسجد جامع شهرستان بافق برگزار شد. 
رییس شورای اسلامی شهر بافق در این نشست طی سخنانی گفت: مردم باید بدانند که حضور آنان در جلسه پرسش و پاسخ مطالبات مردمی و کارگران شرکت سنگ آهن و همچنین ارائه گزارش توسط اعضای کارگروه از اهمیت بالایی برخوردار است.
محمد رنجبر افزود: مردم باید حضور گسترده ای در جلسه ارائه گزارش توسط اعضای کارگروه داشته باشند. در صورتی که حضور مردم کمرنگ شود شورای اسلامی و کارگروه مطالبات مردمی کاری از پیش نخواهد برد.
رییس شورای اسلامی شهربافق اظهار داشت: قدرت کارگروه به حمایت و پشتیبانی مردم وابسته است. مردم نباید خسته شوند و در آینده نزدیک نتیجه این حضور و در صحنه بودن را خواهند دید.
وجود ۱۲۰ معدن یکی از نقاط قوت شهرستان است
در بخش دیگری فرماندار شهرستان بافق نیز پیرامون واگذاری ۱۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن بافق گفت: این موضوع باید طی ارائه راهکار قانونی بررسی و توسط مسئولین استان،کشور و اعضای صندوق بازنشستگی فولاد با نظر مساعد پیگیری شود.
وی افزود: خوشبختانه نظرات مسئولین در این باره مثبت است. این درخواست مردمی می بایست به نحوی مرتفع گردد.
فرماندار ضمن اشاره به برگزاری همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری در بافق خاطر نشان کرد: مدتی پیش در رابطه با سند چشم انداز توسعه شهرستان بافق آمار و اطلاعاتی پس از استعلام به برخی ادارات به فرمانداری ارسال شد. نکته جالب آن وجود ۱۲۰ معدن در بافق بود. این معادن در بخش های مختلف پروانه بهره برداری گرفته و در حال فعالیت هستند.
طلای مقدم ادامه داد: وجود ۲هزار هکتار نخیلات، صنایع دستی، فرهنگ غنی، مناطق گردشگری، صنایع جوار ریلی و.. از دیگر ظرفیت های خوب و ارزنده در بافق است.
وی تصریح کرد: افرادی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار می باشند در راه اندازی طرح ها ورود پیدا کرده و از این فرصت به نحو خوبی استفاده نمایند.
وی افزود: وجود ۱۲۰ معدن یکی از نقاط قوت شهرستان است؛ اما اگر قرار باشد مانند سابق روند خام فروشی را در نظر گرفته شود اتفاق جدیدی رخ نخواهد داد.
فرماندار ضمن اشاره به موضوع لغو واگذاری 5/28 درصد از سهام شرکت سنگ آهن به بخش خصوصی عنوان کرد: 5/28 درصد در اختیار دولت است. مصوبه شورای تأمین شهرستان و استان بوده و در حضور "ذوالفقاری" دبیر شورای امنیت کشور به وزارتخانه ابلاغ شده است.  طبق دستور "اسحاق جهانگیری" معاون اول رییس جمهور هر تصمیمی در این زمینه گرفته شود، باید با نظر مسئولین استان و شهرستان باشد. نظر استان و شهرستان نیز بر این است تا زمانی که طرح های صنایع جوار معدنی به بهره برداری کامل نرسد در اختیار دولت باقی بماند.
وی در پاسخ به این پرسش که در زمینه بهره برداری و احداث محور جدید جاده بافق – یزد چه اقداماتی صورت گرفته اظهار داشت: روکش محور فعلی با مبلغ ۲/۷ میلیارد تومان قرار داد آن منعقد گردید و از۶ روز گذشته کار با جدیت آغاز شده است. ابنیه فنی ۴۲ کیلومتر از محورجدید با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته تا پایان سال محور بافق – یزد به بهره برداری می رسد.
مطرح شدن لغو واگذاری 5/28 درصد  از سهام شرکت سنگ آهن در هیئت دولت
در ادامه یونس الستی، عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن بافق در ششمین جلسه پرسش و پاسخ مطالبات مردمی و کارگران شرکت سنگ آهن بافق که در محل مسجد جامع برگزار شد گفت: این نشست در مکانی برگذار می شود که خانه خدا است. خدای ناکرده قصد ندارم قول و تعهدی داده شود که نتوان آن را اجرایی کرد.
مالک 5/71 درصد از سهام شرکت سنگ آهن تصریح کرد: اولین قول ما تصویب  طرح های ۹ گانه صنایع  جوار معدنی  بود که به هر شکلی به تأیید و تصویب هیئت مدیره رسید و در آخرین مجمع عمومی، کلیه سهام داران صندوق بازنشستگی فولاد و ایمیدرو موافقت خود را اعلام نمودند.
این عضو هیئت مدیره  یکی از مهم ترین طرح های صنایع جوار معدنی را احداث گندله سه چاهون دانست و در این باره اظهار داشت: چینی ها در قرارداد قبلی نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند. قراردادی به مبلغ ۶۵ میلیون یورو و زیر قیمت شرکت چینی ها، با طرفیت شرکت "کوبو" آلمان با تمام تجهیزات اروپایی، کار ادامه خواهد داشت. تأمین مالی گندله نیز از طریق فاینانس می باشد.
وی پیرامون فولاد"بافق کسری" عنوان کرد: مناقصه آن ۴۵ روز پیش با حضور فرماندار و اعضای شورای اسلامی شهر بافق انجام شد و پیمانکار آن مشخص شده همچنین منابع مالی آن از طریق "فاینانس" و "یوزانس" انجام می شود.
عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن بافق در رابطه با تعیین تکلیف 5/28 درصد از سهام سنگ آهن گفت: در این زمینه سازمان خصوصی سازی تعلل می کند و از راه های مختلف به نوعی فشارهایی را هم وارد می کند  تا ایمیدور نامه خصوصی سازی 5/28 را ارسال نماید.
الستی ادامه داد: همراه با عسکری مدیرعامل سنگ آهن مرکزی به "ابوالقاسم شمس" معاون سازمان خصوصی سازی قبل از اعتراض اول مردم تذکر دادیم تا از واگذاری سهام به بخش خصوصی جلوگیری کنید؛ اما به حرفهایمان توجه نکرده و اعتراضات مردمی صورت پذیرفت.
وی در رابطه با موضوع واگذاری 5/28 درصد ازسهام شرکت سنگ آهن گفت:  به خانم عالی پور معاون ارزیابی سازمان خصوصی سازی گفتم؛ اگر خارج از مصوبه شورای تأمین بخواهید عمل کنید، این بار اعتراضات مردمی قابل کنترل نخواهد بود.
عضو هیئت مدیره صندوق ادامه داد: لغو واگذاری 5/28 درصد  از سهام شرکت سنگ آهن در هیئت دولت مطرح شده؛ و هم اکنون موضوع در کمیسیون اقتصادی مطرح و وزیر دادگستری به عنوان حَکَم در این رابطه انتخاب شده است. اولویت پیگیری مسئولین لغو واگذاری باشد و با مساعدت وزیر دادگستری این موضوع حل و فصل گردد.
وی درخصوص امنیت شغلی و ارتقاء شغلی کارگران سنگ آهن  خاطر نشان کرد: قول هایی در این رابطه ازسوی هیئت مدیره صندوق و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده شد. طبق همان قول و وعده های داده شده  از آخر امسال بحث روز مزد دائم در طی سه مرحله طی اولویت بندی از جمله میزان تحصیلات، سابقه خدمت و غیره آغاز و تا پایان سال ۳/۱ از کارگران تغییر وضعیت شغلی خواهند داشت.
یونس الستی پیرامون برداشت سود شرکت سنگ آهن بافق بیان کرد: این قول در جلسات قبلی هم داده شد و اجازه نخواهیم داد سود مازادی از این مجموعه برداشته شود، سندهای مالی پایان سال ۹۲ را بررسی کنید متوجه این موضوع خواهید شد. علیرغم اعتراض سهامداران مبلغ ۴۷۰ میلیارد تومان سود بین آنان تقسیم نگردیده است. تا زمانی که مجمع سال ۹۳ را برگزار می شود کل این مبلغ ۴۷۰ میلیارد تومان به حساب افزایش سرمایه شرکت سنگ آهن مرکزی واریز می شود.
عضو هیئت مدیره شرکت سنگ آهن در رابطه با تأمین هزینه طرح فولاد و گندله گفت: تأمین هزینه گندله و فولاد از محل "فاینانس" و تأمین منابع خارجی با باز پرداخت ۳ سال بعد از اجرای طرح است.  هزینه طرح های دیگر نیز از منابع داخلی می باشد
نماینده کارگران شرکت سنگ آهن گفت: یکی از مفاد صورتجلسه 9/06/93 گزارش هر دوماه در رابطه با روند پیشرفت و توسعه طرح ها بوده است. خدا را شکر این قول محقق شده؛ و مسئولین با مردم شفاف صحبت می کنند.
مسئولین در رابطه با واگذاری ۱۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن پیگیری مجدانه تری داشته باشند
محمدرضا صباغیان در ششمین جلسه پرسش و پاسخ مطالبات مردمی و کارگران شرکت سنگ اظهار داشت: در سال های ۷۹ و ۹۰ اعتراضات مردم بافق هدایت نشد و نتیجه چندانی نگرفتیم،  جریانات سال ۱۳۹۳ تبدیل به صورتجلسه ای شد و در سایه آن برکاتی برای شهر رقم خورد. 
وی با اشاره به لغو 5/28 درصد از سهام شرکت سنگ آهن بیان کرد: با توجه به شرایط مالی کشور هدف دولت خصوصی سازی است.
حرکت و اعتراض مردم معامله چندین هزار میلیاردی را متوقف کرد و در حال حاضر 5/28 درصد دولتی است؛ ولی فشارهای در این زمینه هست تا بتوانند سهام را به فروش برسانند؛ اما مقاومت ها و نامه نگاری های اعضای کارگروه،  فرماندار و استاندار از این کار ممانعت می کند. این حمایت و همکاری جای تقدیر و تشکر دارد.
نماینده کارگران شرکت سنگ آهن اضافه کرد: برخی اعتقاد دارند طرح ها با کندی در حال انجام است. در صورتی که کارهای بزرگ، نیاز به وقت و زمان بسیار دارد. بویژه این که موانع زیادی نیز در مسیر بوده است؛ ولی تا به امروز روند کار مثبت ارزیابی می شود.
وی گفت: اگر احساس شود روند کار کلاه سر مردم گذاشتن است یا مانند قول و قرارهای سال های گذشته است به صراحت به مردم اعلام می شود. در تاریخ بافق سراغ ندارید که صورتجلسه یا وعده ای پیگیری شده باشد. امروز شاهد گزارش هر دوماه یکبار؛ یعنی یکی از وعده های داده شده هستیم. شفاف صحبت کردن مسئولین با مردم از دیگر مزیت ها است.
وی خاطرنشان کرد: حضور مردم در جلسات باید پررنگ تر باشد تا مسئولین با پشتیبانی بیشتر و خیالی آسوده و راحت تر کارها را پیگیری کنند. از مسئولین درخواست می شود در رابطه با واگذاری ۱۵ درصد از سهام شرکت سنگ آهن پیگیری بیشتر و مجدانه تری داشته باشند. سفر ریاست جمهوری در پیش است باید بتوان در این سفر موضوع را به سرانجام رساند.
صباغیان عنوان کرد: صدای مردم به گوش مسئولین بالادستی رسیده و به این یقین رسیده اند که شهر محرومیت دارد.
نماینده کارگران در پایان تأکید کرد امنیت شغلی و ارتقاء حق کارگران است که قول آن نیز توسط مسئولین داده شده که تقاضا داریم عملیاتی شود از جمله روز مزد دائم کردن که باید  اجرایی شود تا کارگران نیز امنیت شغلی بیشتری احساس نمایند.
نماینده کارگران شرکت سنگ آهن گفت: حضور " الستی" و مدیر عامل در کنار مروم و جلسات اعتماد بیشتری می آورد. وی تاکید کرو بدون شک با پیگیری می توان به خواسته های خود رسید.