هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

30درصد از سالمندان استان یزد تحت پوشش بیمه نیستند

30درصد از سالمندان استان یزد تحت پوشش بیمه نیستند



30درصد از سالمندان استان یزد تحت پوشش بیمه نیستند
رضیه زارع پور| به گزارش هفته نامه افق کویر از یزد، مدیر کل بهزیستی استان در نشست خبری به مناسبت هفته تکریم از منزلت سالمندی گفت: متأسفانه جمعیت سالمندی استان یزد در حال افزایش است و این استان از لحاظ جمعیت سالمندی در رتبه 13 کشور قرار دارد.
وی افزود : فقط 70درصد از سالمندان استان یزد تحت پوشش بیمه هستند و بقیه از هیچ گونه حمایتی برخوردار نیستند.
مدیر کل بهزیستی یزد خاطرنشان ساخت: هدف سازمان بهزیستی بر این امر متمرکز است تا به جای توسعه مراکز شبانه روزی با تقویت خانواده محوری، به سالمندان در منزل خدمات ارائه کند و مراکز روزانه را توسعه دهد. دولت به ازای هر فرد سالمندی که در مراکز روزانه سالمندی حضور پیدا می‌کنند بین 300 تا 350 هزار تومان یارانه اختصاص می‌دهد.
عفتی تصریح کرد: در حال حاضر چهار مرکز شبانه روزی سالمندان در شهرستانهای اردکان، مهریز، یزدو تفت فعالیت دارند و12 مرکز روزانه سالمندان در این استان وجود دارد.
وی پیرترین استانهای کشور را گیلان و مازندران و جوان‌ترین استانهای کشور را استانهای سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان دانست و افزود: این رشد و تفاوتی که هر روز در حال افزایش است قطعاً نیازمند یک برنامه‌ریزی خاص است.
عفتی گفت: اینکه دوران سالمندی کشور ما با بیماری، زمین‌گیری، تنهایی، خانه‌نشینی و فقر همراه باشد نشان از ضعف در برنامه‌ریزی‌های ما است؛ وگرنه سالمندی یک امر طبیعی است و قابلیتها و ظرفیت‌های زیادی برای این سنین وجود دارد که در دین اسلام هم تأکید ویژه‌ای نسبت به توجه به استفاده از این ظرفیت‌ها شده است.
مدیرکل بهزیستی استان یزد با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای جهان ورود به دوران سالمندی را جشن می‌گیرند، خاطرنشان ساخت: هنوز ما در سطح جامعه برای یک موضوع خیلی ساده که ایاب و ذهاب و حضور سالمندان در سطح جامعه است برنامه‌ریزی مناسبی نداریم.
عفتی تصریح کرد: نباید بگذاریم در زمینه سالمندی ابتدا با یک معضل و آسیب روبه‌رو شویم و بعد به فکر درمان این آسیب برآییم، باید به گونه‌ای فعالیت گردد که به فکر پیشگیری از این آسیبها باشیم.
وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در زمینه ترویج این فرهنگ گفت: متأسفانه کمتر سالمندی داریم که به دوران سالمندی برسد و یکی دو مورد از مشکلات و بیماری‌ها را با خود به همراه نداشته باشد.
این مسئول برگزاری همایش مهارتهای زندگی، برپایی نمایشگاه صنایع دستی، بازدید از خانواده بازنشستگان و گردهمایی کودکان مهدها با سالمندان را از جمله برنامه های هفته تکریم منزلت سالمندان در استان اعلام کرد.
وی اظهار کرد: برگزاری جشنواره سالمندان، نشست شورای سالمندی، جشنواره غذاهای سنتی و بومی سالمندان، شب شعر و بازدید از مراکز سالمندی از دیگر برنامه های هفته یاد شده است.