هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

10 الی15 درصد زوجها نابارورند

10 الی15 درصد زوجها نابارورند



به گزارش هفته نامه افق کویر، مشکلات ناباروری گروه بزرگی از زوج های کشورمان را درگیر خود نموده است. بعضا" این زوجها سالها به دنبال فرزند آوری بوده اند و بسیاری نیز حاضرند هزینه های هنگفتی متحمل شده تا صاحب نوزاد گردند. با پیشرفت تکنولوژی و بخصوص پیشرفت در درمان ناباروری، امید بسیاری به رفع این معضل در اینگونه مزدوجین بازگشته است. در این زمینه یزد از شهرهای پیشرو در درمان ناباروری است. در این شماره گفتگویی با یکی از متخصصین زنان و زایمان و ناباروری در زمینه های مرتبط به گفتگو نشسته ایم. 
افق کویر:   در ابتدا خودتان را کامل معرفی کنید :
راضیه دهقان فیروزآبادی، متولد بندر ماهشهر، ساکن یزد، متولد ۱۳۴۶هستم. بعد از اتمام جنگ به یزد آمده و ۳ سال آخر دبیرستان و تحصیلات دانشگاهی را در یزد گذراندم. در نهایت فوق تخصص زنان و زایمان را از دانشگاه علوم و پزشکی شهید صدوقی یزد گرفتم.
افق کویر:   علت انتخاب گرایش زنان و زایمان برای دریافت برد تخصصی چی‌بوده است؟
علت علاقه و گرایش به رشته زنان و زایمان را کمبود نیروی متخصص زنان در دوران دانشجویی خود می دانم .در آن زمان فقط یک خانم دکتر متخصص زنان و زایمان در یزد وجود داشت؛ بنابراین به علت نیاز بانوان در سطح استان و با توجه به اینکه یک نفر نمی توانست پاسخگوی مراجعین زیاد باشد در سال ۱۳۶۹ پس از فارغ التحصیلی از پزشکی عمومی بلافاصه تخصص خودم را در این رشته در دانشگاه یزد شروع کردم. 
افق کویر:  به نظر شما بیشترین دلیل نازایی بین مردان و زنان ناشی از چه عواملی می تواند باشد؟
10 الی 15 درصد زوجها نابارور می باشند که علل ناباروری می تواند مربوط به زن یا مرد و یا هر دو آنها باشد که ۴۰ درصد مربوط به زنان، ۴۰ درصد مربوط به مردان و ۱۰ درصد مربوط به هردوی آنها ست . ۱۰ درصد علل ناباروری نیز نامشخص است .در بیان علل ناباروری زنان می توان اختلال در تخمک گذاری، مشکلات لوله ای، آندومتریوز، اشکالات دهانه رحم، اشکالات ایمونولوژیک و مشکلات هورمونی را نام برد.در علل ناباروری مردان اختلالات مربوط به اسپرم، بیماریهای عفونی، اختلالات هورمونی، مشکلات ایمونولوژیک و ناهنجاریهای مربوط به ساختمان بدن دخیل هستند.
افق کویر:   با توجه به اینکه مشکل نازایی را درکشور حدود 10 تا 15 درصد اعلام کرده اند با روشهای پیشرفته چه تعداد از این افراد می توانند به فرزندآوری امیدوار باشند؟
امروزه اکثر مشکلات ناباروری زنان و مردان قابل حل است و همه افراد نابارور می توانند برای درمان ناباروری مراجعه کنند، ولی با قاطعیت نمی توان گفت که همه این افراد بچه دار می شوند.
افق کویر:   اكثر والدين تمايل دارند قبل از تولد نوزاد از سلامت آن مطلع باشند و آزمايشات قبل از تولد براي زنان حامله تا حدود زيادي كمك كننده مي باشد در اين رابطه توضيحات لازم را بدهيد ؟
مشاوره قبل از تولد و حین تولد باید انجام شود برای آگاهی از سلامت جنین در دوران بارداری روشهای آزمایشگاهی و تصویربرداری وجود دارد و با دقت و حساسیت بالایی میتوان در دوران بارداری ناهنجاریهای کروموزومی در جنین را تشخیص داد که این آزمایش ها، آزمایش غربالگری نامیده می شود که جهت تشخیص زودرس و درمان به موقع آن مورد استفاده قرار می گیرد. در۱۱ تا ۱۳ هفتگی اندازه گیری NT (ضخامت چین پشت گردنی) با سونوگرافی و آزمایش هورمون HCG آزاد و ماده PAPP_A است آزمایش های چهارگانه (کوآدراپل)هم در هفته ۱۵ بارداری وجود دارد که جهت تشخیص زودرس سندرم داون و تشخیص زودرس نقائص عصبی است در هفته ۱۸ بارداری با سونوگرافی می توان از ناهنجاریهای جنین آگاهی پیدا کرد.
افق کویر:    آيا ارتباطي بين سن مادر و افزايش ناهنجاريهاي جنين وجود دارد و چه كساني بيشتر در معرض خطر تولد نوزاد ناهنجار هستند؟
سن بالای ۳۵ سال، ازدواج فامیلی، سن کمتر از ۱۸ سال، سابقه قبلی فرزند ناهنجار، بیماریهای زمینه ای مثل دیابت همه اینها می تواند در به وجود آمدن فرزند ناهنجار مؤثر باشد. احتمال تولد نوزاد ناهنجار بخصوص‌ سندرم داون یا مونگلیسم با افزایش سن بالا می رود و به همین دلیل است که سن مادر یکی از عوامل مهم در سندرم داون می باشد احتمال وجود سندروم داون در جنین با مادر بالای سن 35 سال یک درصد می باشد که نیاز به غربالگری دارد.
افق کویر:   لطفاً در رابطه با مشاوره قبل از حاملگي توضيحات مختصري بدهيد: 
مشاوره قبل از ازدواج برای کسانی که ازدواج فامیلی دارند، بیماری زمینه ای دارند، بچه قبلی آنها با مشکلات و ناهنجاری روبرو بوده است و سن بالا یا سن پایین دارند باید انجام شود؛ البته بطور کلی بهتر است هر زوجی قبل از تصمیم به بارداری ویزیت و مشاوره شود.
افق کویر:  چه آزمايشاتي را قبل از بارداري توصيه مي كنيد ؟
آزمایش خون، ادرار، هپاتیت، قند خون، گروه خون، سطح ویتامین دی و آزمایشات کلیوی و حساسیت سرخجه؛ اگر هر کدام از آزمایشات غیر طبیعی بود ابتدا باید درمان و سپس تصمیم به بارداری گرفته شود.