هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

"رضا امیدوار" رئیس هیئت سوارکاری مسیر های شغلی بسیاری در صنعت اسب وجود دارد

"رضا امیدوار" رئیس هیئت سوارکاری مسیر های شغلی بسیاری در صنعت اسب وجود دارد



به گزارش هفته نامه افق کویر، اسب، با زیبایی غیرقابل‌ وصف، قدرتی بی‌اندازه و ظرافتی که شبیه به هیچ حیوان دیگری نیست، هنوز آنقدر فروتن است که اجازه می‌دهد انسان سوارش شود، اسب سواری یکی از جذاب ترین و هیجان انگیزترین کارهایی است که انسان می تواند تجربه کرده و برای مدتی خود را از خستگی و کسالت برهاند، چیزی که عمدتا در فضاهای طبیعی رخ می دهد. این روزها باشگاه های سوارکاری متعددی در شهرستان بافق وجود دارد که می توانید در آن ها ساعاتی را در کنار این حیوانات نجیب و دوست داشتنی بگذرانید؛
خبر نگار هفته نامه افق کویر این بار از "رضا امیدوار" رئیس هیئت سوارکاری و دو تن از سوارکاران گزارشی تهیه نمود که در ادامه می خوانید:
رضا امیدوار گفت: از دوران کودکی به اسب علاقمند بودم و خانواده نیز اسب داشتند و در این زمینه فعال بودند.
آموزش سوارکاری به صورت کلاسیک
وی افزود: قبلا در هیئت شمشیربازی و اسکیت فعالیت داشتم و با پیشنهاد مدیر اسبق اداره ورزش و جوانان هیئت سوارکاری را فعال نموده چرا که مدتی هیئت غیر فعال شده بود و مدیرعامل باشگاه سنگ آهن باشگاه آهنشهر را در اختیار هیئت سوارکاری قرار داد که در حال حاضر پایگاه آموزشی است و مربی نیز از استان دعوت نموده و سوار کاری را به صورت کلاسیک آموزش می دهد.
امیدوار تصریح کرد: استان یزد 11 مربی سوارکاری دارد که فعال می باشند پیگیری های انجام شده و همکاری باشگاه سنگ آهن توانسته ایم مربی جذب نماییم؛ حدود 6 ماه است که آموزش سوار کاری کلاسیک به صورت حرفه ای شروع شده است، یادگیری سوار کاری به صورت کلاسیک و کاملا اصولی می باشد.

سوارکاران بافقی خود را
برای مسابقات آماده می کنند
وی در ادامه گفت: هر سه ماه 24 نفر آموزش سوارکاری به صورت کلاسیک صورت می گیرد و در حال حاضر 7 نفر طبق استعدادیابی که صورت گرفت در حال آماده شدن برای مسابقات استانی و کشوری در بهمن ماه هستند و رشته پرش یکی از رشته هایی است که ورزشکاران خیلی علاقمند هستند و در این رشته کار می شود.

سوارکاری تمام ماهیچه های
بدن را درگیر می کند
رئیس هیئت سوارکاری گفت: ورزش سوارکاری بسیار آرامش بخش و لذت بخش است اما تبدیل شدن به سوارکار ماهر به همراه لذت بردن از آن، تلاش بسیاری می طلبد.و اسب موجودی زنده است و احساس و درک بالایی دارد، همچنین سوارکاری رشته ای است که تمام ماهیچه های بدن را درگیر می کند سوارکاری نوعی تمرین بدنی است، این کار باعث سوختن کالری و ساختن ماهیچه می شود و نیازمند توان بدنی،تعادل و هوشیاری جسمی است. حتی در یک قدم زدن ساده با اسب،سوارکاری تمرین بدنی خوبی است. سوارکاری باعث افزایش اعتماد به نفس، حافظه و مهارت های ذهنی می شود. و به دلیل قدرت جسمی و ذهنی که برای کنترل کردن اسب نیاز است به کودکان زیر 7 سال و افراد سنگین وزن توصیه نمی شود.

ورزشی است که دو موجود زنده
با هم در ارتباط هستند
وی در پاسخ به این سوال که آیا اسب سواری ورزش خطرناکی است گفت: اسب های باشگاه آموزشی هستند و یادگیری سوارکاری صحیح و پوشیدن لوازم ایمنی، مانند کلاه ایمنی و چکمه های سوارکاری می‌تواند اثر زیادی در ایمن نگه داشتن سوارکاری حین سواری داشته باشد. همچنین هنگام آموزش چگونگی رفتار با اسب و عکس العمل هایی که اسب نشان می دهد را آموزش می دهند و ورزشی است که دو موجود زنده با هم در ارتباط هستند و کار را سخت می کند.

نیازی نیست برای یادگیری
، اسب داشته باشند
وی اضافه کرد: سوارکاری می تواند هزینه بر باشد ولی خارج از توان نیست، خوراک اسب گران است و هر 40 روز یک بار باید نعل بندی آن انجام شود و مکمل هایی که باید به اسب داد نیز هزینه دارد اما باشگاه، اسب تربیت شده برای آموزش دارد و نیازی نیست که برای یادگیری، دانش آموختگان اسب داشته باشند.

مسیر های شغلی بسیاری در
صنعت اسب وجود دارد
امیدوار اولین قدم در آموزش سوارکاری را ارتباط گرفتن با اسب دانست و گفت: تمام سنین می توانند در این رشته فعالیت نمایند. زمانی که مهارت های اولیه سوارکاری را یاد بگیرید،انتخاب های بسیاری خواهید داشت. می توانید از بین انواع رشته های سوارکاری ، مسابقات سرعتی، پرش از مانع یا سوارکاری استقاومتی و … رشته موردنظر و مورد علاقه خود را انتخاب کنید. مشاغلی که پرورش اسب بوجود می آورد کارگر نگهدارنده، مربی اسب، دامپزشک، فروشنده خوراک و فروشنده لوازم اسب و نعل بند هستند. مسیر های شغلی بسیاری در صنعت اسب وجود دارد، اما دلیل اصلی که اکثر مردم به آن روی می آورند لذت است.

حضور سوارکاران بافقی
در اسب دوانی پاییزه استان
وی افزود: در رشته پرش و اسب دوانی در حال حاضر فعالیت می کنیم و در اول آبان که اسب دوانی پاییزه در یزد برگزار می شود و 7 نفر از فعالان در یزد مستقر هستند که در این مسابقات شرکت کنند.
وی در پایان از افرادی که به اسب علاقه دارند خواست که سوارکاری را تجربه کنند و فرزندان خود را به این ورزش تشویق کنند تا از هیجان و لذت آن بهره برده و استعداد های آن ها شکوفا گردد.
علاقه به حیوانات باعث
انتخاب این رشته شد
در ادامه "رقیه فتاحی" یکی از سوارکاران 16 ساله گفت: دو سال است که در این رشته فعالیت می کنم قبل از این در رشته ژیمناستیک، تکواندو و شنا فعالیت می نمودم اما چون اسب و سوارکاری را دوست داشتم این رشته را انتخاب کرده و ادامه دادم.
وی گفت: به همه حیوانات علاقه داشتم و به همین خاطر ورزشی را انتخاب کردم که با حیوان ارتباط دارد و کم کم با اسب انس گرفته و علاقه ام به این حیوان بیشتر شد.
وی افزود: رشته تحصیلی خود را نیز بر همین اساس علوم تجربی انتخاب کرده و دوست دارم پزشک یا دامپزشک شوم.
دوست دارم که یکی از مربیان مطرح باشم
رقیه فتاحی با بیان اینکه دارای دو برادر است و فرزند دوم خانواده می باشد گفت: از خانواده تنها من به این رشته روی

آوردم و بعد از آموزش در رشته پرش فعالیت می کنم و همچنین کمک مربی نیز هستم و در آینده دوست دارم که یکی از مربیان مطرح باشم.
وی تصریح کرد: اولین بار که با اسب ارتباط برقراری می کنید حس خوب و آرامبخشی دارد؛ اسب موجود زنده ای است و زود با آن انس می گیرید و ترس شما ازبین می رود.
با شرکت در کلاس های سوارکاری می توان خطراتش را کاهش داد

فتاحی با بیان اینکه هر رشته خطرات خاص خودش را دارد گفت: با شرکت در کلاس های سوارکاری می توان خطراتش را کاهش داد، من تا به الآن هیچ آسیبی ندیده ام در صورتی که زمین افتاده ام.

اسمش را "ویکتوریا" نامیدم
در ادامه افزود: قبل از اینکه وارد این ورزش شوم یک اسب کوچک داشتم اما خیلی شر بود و نمی توانستم با اسب ارتباط برقرار کنم بنابراین اسب را فروختم بعد از آن وقتی هیئت سوارکاری فعال شد در کلاس ها شرکت کردم و آموزش دیدم و یک اسب دگر تهیه نموده و اسمش را "ویکتوریا" نامیدم ، ویکتوریا نام اسب ماده است.
کم کم عضوی از خانواده می شود
وی گفت: زمانی که اسب تهیه می نمایید کم کم عضوی از خانواده می شود،اسب احساس دارد و هر حسی که داشته باشید به آن نیز منتقل می شود و عکس العمل نشان می دهد.
سوارکاری را تجربه کنید
رقیه فتاحی خطاب به دوستان و هم سن های خود گفت: برای یک بار هم که شده سوارکاری را امتحان کنید و اسب سواری را تجربه کنید همانطور که دین اسلام نیز به اسب سواری توصیه کرده است.
وی گفت: از مسئولین می خواهم که به این رشته اهمیت بیشتری دهند و جوانان را به این رشته تشویق نمایند و زیرساخت مسابقات را مهیا نمایند.
در پایان از رئیس هیئت سوارکاری تشکر کرد و گفت: از مربی ارجمند " کاوه حداد زاده" نیز تشکر می کنم که حاضر شدند در این شهرستان فعالیت نمایند و آموزش های استاندارد را در اختیار دانش آموختگان این رشته قرار دهند.
سریع با انسان ارتباط برقرار می کند
یکی دیگر از سوارکاران 14 ساله گفت: "میلاد امیدوار" هستم به دلیل اینکه علاقه شدیدی به اسب و سوارکاری داشتم این ورزش را انتخاب نمودم.
وی افزود: حس خیلی خوبی نسبت به اسب دارم و اسب خیلی حیوان باهوشی است و سریع با انسان ارتباط برقرار می کند و زمانی که اولین بار سوار اسب شدم یک مقداری ترس داشتم ولی به مرور زمان با اسب ارتباط برقرار نمودم و اندک ترس که هم بود ازبین رفت.
می خواهم یکی از بهترین سوارکاران کشور و بین الملل شوم
میلاد امیدوار گفت: دوست دارم که در رشته پرش به هدف های خودم دست یابم و یکی از بهترین سوارکاران کشور و بین الملل شوم.
وی افزود: به همه پیشنهاد می کنم سوارکاری را تجربه کنند و از حس خوبی که سوارکاری دارد بهره مند شوند.
هدف داشته باشید سختی برایتان معنا ندارد
امیدوار در پاسخ به این سوال که یادگیری این رشته سخت است گفت: اگر علاقه و هدف خاصی داشته باشید سختی برایتان معنا ندارد.

وی گفت : برای تمرین بیشتر اسب تهیه نمودم و نامش را مکس بلک نامیدم.
وی با بیان اینکه رشته سوارکاری در شهرستان بافق نسبت به رشته های دیگر مورد کم لطفی قرار گرفته است؛ گفت: مسئولین زیرساخت های این ورزش را به حد مطلوب برسانند چرا که این ورزش زمانی در بافق زبانزد خاص و عام در استان بود.
در پایان از مربی استاد کاوه حدادزاده تشکر می نمایم.

حدیث عباسی|