هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

یک قاضی سرنوشت یک نفر یا خانواده ای را با نوک قلم خود دگرگون می کند

یک قاضی سرنوشت یک نفر یا خانواده ای را با نوک قلم خود دگرگون می کند



به گزارش هفته نامه افق کویر، صبح سه شنبه ۲۴ خردادماه، با حضور «غلام علی دهشیری» مدیرکل دادگستری استان یزد، «محمد علی صمیمی» فرماندار بافق، اعضای شورای تامین، اعضای شورای شهر و جمعی از مسئولین نظامی و انتظامی و مدیران شهرستان، آیین تودیع و معارفه رئیس دادگستری شهرستان بافق برگزار شد.
محمدعلی صمیمی فرماندار بافق در آیین مراسم تودیع و معارفه رئیس دادگستری شهرستان گفت: مجموعه دستگاه قضایی که مقام معظم رهبری فرمایشات بسیار خوبی را در وصف آن فرمودند خوشبختانه چند سالی است که یک تعامل، وفاق و همدلی خاصی بین مجموعه‌ دستگاه های اجرایی و قضایی در سطح کشور وجود دارد. در این چند ماهی که در شهرستان توفیق خدمت دارم به نحو احسن این تعامل و همکاری را از این مجموعه می بینم و در سایه این همدلی و همراهی اتفاقات بسیار خوبی در مسائلی که مربوط به حقوق عامه است افتاده است.
وی در ادامه گفت: در شهرستان بافق با پرونده هایی مواجه شده ایم که یک طرف آن مردم هستند و شاید مستقیما طرف دعوا مردم نبوده ولی غیرمستقیم مردم ذینفع بودند، چه پرونده هایی که شرکت سنگ آهن و چه پرونده هایی که شورای شهر درگیر بودند نسبتا با نکته بینی و ملاحظاتی که برای شهرستان بود و دوستان مدنظر داشتند آرای خوبی صادر شد.
تصمیمات گرفته شده در مرکز کشور یا خارج از شهر با تبعاتی همراه بوده است
فرماندار بافق افزود: اغلب مردم و جو عمومی شهرستان آرام و مردمی ولایی و با نظام و در صحنه های مختلف نیز این را نشان داده و اگر گاهی هم در شهرستان تنش هایی بوده و شرایطی پیش آمد که رضایت بخش نبود بررسی که می کنیم

صمیماتی در مرکز کشور یا خارج از شهرستان گرفته شده که ملاحضات شهرستان مدنظر قرار نگرفت و تبعاتی در شهرستان دیده شد. امیدوارم در دوره جدید و دولت مردمی اگر هر تصمیمی که در شهرستان که شاید همراهی از جانب شهرستان نباشد ولی سعی می کنند با اقناع سازی نظر مردم را داشته باشند و شما هم در مرکز استان همراهی کنید.
وجود برخی پرونده ها موجب نگرانی است
عالی‌ترین مقام دولت در شهرستان بافق در خصوص پرونده های موجود در شهرستان خاطرنشان کرد: وجود برخی پرونده ها موجب نگرانی است که اگر بخواهد همان رویه قبل و بدون ملاحضات شهری و مردمی تصمیماتی گرفته شود شاید در شهرستان یک شرایطی را داشته باشیم که مطلوب نباشد و خود مردم هم نسبت به شرایط راضی نباشند.
صمیمی ادامه داد: مجموعه دستگاهای اجرایی و فرمانداری با تمام ظرفیتی که هست در خدمت رئیس جدید هستند که رضایتمندی مردم و توسعه کشور که مدنظر رهبری است در شهرستان هم این شرایط ایجاد شود.
نگاه ویژه به برخی پرونده ها
فرماندار بافق افزود: اگر بتوانیم در دوران جدید کمیته حفظ حقوق بیت المال را با یک تحرک بیشتری در شهرستان داشته باشیم، پرونده های متعددی است که باید نگاه ویژه ای به این پرونده ها شود که نگرانی که از جانب مردم در بعضی از مناطق روستایی و شهر است با به سرانجام رساندن این پرونده ها این نگرانی ها حل شود.
طرح ساخت زندان و ندامتگاه اجرایی نشود
صمیمی در پایان در خصوص ساخت زندان و ندامتگاه در شهرستان نیز اظهار داشت: در زمان سفر رئیسی در مسند ریاست قوه قضائیه به استان تصمیمی را بر ایجاد ندامتگاه و زندان در شهرستان شد و در زمان ریاست جمهوری هم تاکید شده ولی بازخوردی که من در شهرستان داشتم خیلی نگاه مثبتی در شهرستان نیست و درخواستی که داریم این پروژه در شهرستان اجرایی نشود و مردم و فضای عمومی با احداث زندان و ندامتگاه موافق نیستند.
هیچ چیز بهتر از صدق و صداقت در ورود و فرجام از کار نیست
«غلامعلی دهشیری» مدیر کل دادگستری استان یزد در ادامه جلسه آئین تکریم، تجلیل و معارفه گفت: آئین تکریم، تجلیل و تقدیر از یک خدمت گزار صدیق و معارفه خدمتگزار دیگری است. خداوند می فرماید بگو پروردگارا مرا با ورودی نیکو و صادقانه وارد کار کن و صادقانه از کار خارج کن و در راه من پیش خودت سلطه و برهان نیرومند قرار بده.
دهشیری در ادامه گفت: آن چیزی که مهم است به این آیه تمسک جویید و هیچ چیز بهتر از صدق و صداقت در ورود و خروج از کار نیست که باید از خدا، انسان کمک بگیرد صدق یک وصف و وسیله ای است که باید در ابتدای کار باشد و هم در فرجام کار باید باز هم صدق باشد، خیلی از اموری که به شکست ختم می شود این است که با خدا صدق نداشته و این امداد را از خداوند خواسته نشده است ممکن است ورود صادقانه باشد ولی در ادامه ریاکارانه و با حیله و مکر همراه باشد یا صادقانه از کار خارج نشویم بنابراین در هر کاری چه در امور فردی و چه اداری باید صادقانه وارد و از کار خارج شد .
سرنوشت یک نفر یا خانواده ای را یک قاضی با نوک قلم خود دگرگون می کند
قضاوت وظیفه خاص ،سنگین، خطیر و بسیار بسیار مهم که با جان مردم، مال و آبروی مردم قاضی سرو کار دارد، سرنوشت یک نفر یا خانواده ای را یک قاضی با نوک قلم خود دگرگون می کند لذا این قضاوت اگر نباشد قوام جامعه متزلزل می شود .
دو رکن اساسی قضاوت قانون و شخص قاضی است
قاضی که می خواهد در یک دستگاه قضائیه استخدام شود فرایند بسیار طولانی دارد بحث آموزش، گزینش و نظارت ها در طول کار باید انجام شود چون جان، مال و آبروی مردم در دست قاضی است. قاضی باید به کلیه قوانین در جوامع قوانین ناسخ و منسوخ جامعه و مقررات مجلس شورای اسلامی و سایر مسلط باشد و دو رکن اساسی قضاوت قانون و شخص قاضی است.
جهل به قانون برای قاضی به هیچ وجه عذر پسندیده ای نیست
قاضی باید به شواهد و عدله که طرفین به دادگاه ارائه می کنند باید کاملا مسلط باشد، جهل به قانون برای قاضی به هیچ وجه عذر پسندیده ای نیست صبر و حوصله و متانت قاضی است که می طلبد و باید جان کلام را از یک شاهد بگیرد.
قاضی باید مستمع و شنونده خوبی باشد
وی در ادامه گفت: در ملاقات مردمی که انجام می شود بیشترین نارضایتی های مردم این است که قاضی به حرف ما توجه نکرده است قاضی برای اینکه شنونده خوبی باشد در مرحله اول باید تمرکز خوبی و توجه داشته باشند باید فرد را درک کند پابه پایش جلو بیاید همدردی کند نه قضاوت؛ و همراهی بدون قضاوت خیلی مهم است و یک لحظه قاضی خودش را جای طرف قرار دهد اگر تمام وجود قاضی در خدمت مراجعه کننده قرار گرفت ولو به اینکه حکم را به ضرر این فرد بدهد مراجعه کننده راضی است و می گوید حرف مارا گوش کرد و قاضی باید مستمع و شنونده خوبی باشد.
هیچ حکمی بهتر از حکم سازش و رضایت نیست

استان یزد رتبه دوم صلح و سازش را در کل کشور دارد، مردم استان اهل گذشت و ایثار هستند و همکاران در شورای حل و اختلاف و دادگستری فعال هستند و 5/53 درصد پرونده ها منجر به سازش و رضایت می شود هیچ حکمی بهتر از حکم سازش و رضایت نیست چون طرفین با میل باطنی از حقش بخشی می گذرد و بخشی را می گیرد.
در کنار هر پرونده ای دو الی ده پرونده زاییده می شود
وی افزود: با توجه به اینکه در کنار هر پرونده ای دو الی ده پرونده زاییده می شود خصوصا در پرونده های اختلافات خانوادگی که در حال حاضر بیداد می کند مهارت در تصمیم گیری جسارت قاضی را نشان می دهد باید عدله طرفین را در کفه ترازو قرار دهد اینجاست که قدرت تصمیم گیری را باید نشان دهد و حرف اول و آخر را بزند
رئیس دادگستری 2 وظیفه دارد یکی وظیفه مدیریتی و دیگر وظیفه قضاوت رئیس شعبه اول حقوقی شهرستان بافق و رئیس دادگستری، در حوزه ریاست تعامل با ادارات، نهادها و سازمان های بیرون داشته باشد و و در حوزه شعبه اول باید قضاوت کند مانند قضات دیگر که زیر مجموعه هستند باید آمار بدهد
تعامل با بخش های حاکمتی و خصوصی به ویژه صنعت و معدن
وی در پاین گفت: نکته مهمی که باید مد نظر داشته باشد در شهرستان بافق تعامل، هم افزایی، همراهی با همه بخش های حاکمتی و خصوصی مخصوصا صنعت و معدن؛ چرا که 75 درصد مردم با کار صنعت و معدن سروکار دارند و شهر معدنی قدیمی است ضرورت و توجه ویژه به این مسئله باید باشد.

معصومه غلامرضاپور- حدیث عباسی|