هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

یک شاخه گل یک فرصت

یک شاخه گل یک فرصت



محمد حسین تشکری| به گزارش هفته نامه افق کویر، سومین جشنواره خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار با عنوان طرح "یک شاخه گل ، یک فرصت " دوشنبه هفته گذشته برگزار شد. 
علی اصغر رنجبر، مدیر آموزش وپرورش شهرستان بافق پیرامون این جشنواره گفت: در این جلسه از اولیا ی خیّر دانش آموزان و بعضاً خیّرین شهرستان دعوت شد تا در این جشنواره شرکت کنند. در این جشنواره به ازای هر 5 میلیون تومان مساعدتی که خیرین داشتند ، یک شاخه گل و یک سند افتخار اهدا و نام آنها جزء خیرین این طرح ثبت شدکه امیدواریم بتوانیم از همین طریق یک مدرسه خیّری تأسیس نماییم. 
وی در پاسخ به این پرسش که40% از مدارس بافق نیاز به مقاوم سازی و باز سازی دارند؛ اگر بخواهیم حساب کنیم چقدر می شود؟ افزود:
ً 25 مدرسه حدود 50 میلیارد تومان. 
وی در پاسخ به این پرسش که چه مقدار از این 50 میلیارد تومان را می توانید از دولت یا نهادهای وابسته به دولت مانند فرمانداری جذب کنید؟ تصریح کرد: با همکاری فرمانداری، شرکت سنگ آهن مرکزی ، شورای اسلامی شهر و سایر خیرین 35 الی 40 درصد این مبلغ را می توان جذب کرد .
رنجبر در پاسخ به این پرسش که وضعیت بافق در امر مدرسه خیری نسبت به شهرهای دیگر استان چگونه است؟ عنوان کرد:
مشارکت مردمی در امر مدرسه سازی در بافق خیلی کمتر است .شهرهایی هستند که خیرین کمک های بسیار خوبی به امر مدرسه سازی می کنند که در اخبار استان هم اعلام شده و می شود .ولی در شهرستان بافق رویکرد و دید مردم نسبت به معادن وشرکت ها اینست که باید توسط آن ها پوشش داده شود.
وی در پاسخ به این پرسش که مدارسی هستندکه آموزش و پرورش اجاره داده و حتی ساختمان اداره ای که الآن مدیریت آموزش و پرورش شده یک مدرسه بوده یا مدرسه جنب ترمینال مسافربری به غیرانتفاعی داده شده و کلا نظام آموزش و پرورش به سمت درآمدزایی رفته یامثل چند سال پیش که مدرسه ای به شهرداری اجاره داده شده بود؟ اظهار داشت:
این نیست که ما نیاز نداشته باشیم؛ اما مدرسه ای که در اختیار غیر انتفاعی است مدرسه ای است که عمر بالایی داشته و جای آن مدرسه دیگری ساخته شده و دانش آموزان در مدرسه جدید هستند. در این محدوده ای که مدرسه خالی است و مدارس غیر انتفاعی مشکل جدی در تامین فضا دارند به نظر می رسد که باید به آن ها هم که همسو با آموزش و پرورش فعالیت می کنند کمک کرد ؛ چرا که آن ها نیز فرزندان همین مرزو بوم هستند .
مثلا تراکم جمعیت جنب ترمینال ورودی شهر کم است و نیاز به مدرسه نیست و بیشتر باید دانش آموزان با سرویس به مدرسه بروند ، بنابراین توسط اولیا و دانش آموزان مدارس استقبال نشد که ما مدرسه دولتی را آنجا ببریم . حتی مدرسه استقلال هم آنجا بود و دانش آموزان در تردد با مشکل مواجه بودند که مجبور به جابجایی آن شدیم . ساختمان اداره در مسیر بلوار وحشی بافقی بود و ضرورت داشت به جهت تسریع در اجرای پروژه بلوار وحشی بافقی تخریب شود . چون ساختمانی برای اداره نبوده مسئولین وقت مجبور به انتقال اداره به مدرسه جنب کلوپ ورزشی شدند . پس از چند سال با توجه به اخذ مجوز تاسیس دبیرستان نمونه پسرانه ، با توجه به موقعیت مناسب و فضای مطلوبی که برای مدرسه نمونه نیاز بود ، پیشنهاد شد تا اداره به بلوار انقلاب (جنب خانه معلم ) که تراکم جمعیت بالایی در آن محل نبود ، منتقل گردد .
وی در پاسخ به این پرسش که شما دیگر پیگیر جذب اعتبار برای اداره نیستید؟ گفت: پیگیر هستیم، و لی فعلا تمام هم وغم خود را برای احداث مدرسه در نقاط پر جمعیت و بعضی محلات که از نبود مدرسه رنج می برند گذاشته ایم . از جمله این موارد دو مدرسه ابتدایی پسرانه و دخترانه در محله فخریه و یک آموزشگاه در بلوار امام جعفر صادق(علیه السلام) که دنبال تهیه زمین هستیم . 
رنجبر ادامه داد: با پیگیری مسئولین استان و شهرستان و مساعدت خیّرین ۲ آموزشگاه خیّری در آبان ماه ۹۵ به بهره برداری رسید(مدرسه مرحوم حسین جان ابراهیمی و مدرسه مرحوم حاج جواد معظمی ) و در حال حاضر ۵ مدرسه خیری نیز در حال ساخت است ( مدرسه خیری مهندس ابویی با پیشرفت ۶۰ در صد ،مدرسه خادمیان با پیشرفت ۵۰ % و ۳ آموزشگاه خیری با مشارکت شرکت سنگ آهن مرکزی با پیشرفت ۳۵%) ،همچنین خانواده مرحوم حاج سید علی هاشمی با اهدای ۲۸۰۰ متر مربع زمین ،آمادگی خود را برای مشارکت ۳۵% در ساخت پژوهشسرای دانش آموزی اعلام نموده اند که کلنگ احداث آن در دهه فجر سال۹۵ به زمین زده شد و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد . 
وی در پاسخ به این پرسش که اداراتی مثل دانشگاه آزاد که خوابگاه و ساختمان دارند چرا از آنها استفاده نمی کنید؟ افزود: یکی بعد مسافت است و دیگری بحث مالی است که باید پرداخت شود و اولیا به هیچ وجه موافق این کار نیستند؛ البته اخیراً درخواستی از دانشگاه آزاد بوده برای راه اندازی مدرسه سما که پیگیر اخذمجوز و انجام روند اداری آن هستند. 
رنجبر در پایان از اصحاب رسانه که در برنامه های مختلف با آموزش وپرورش همکاری می کنند و پیگیر حل مشکلات مدارس هستند تشکر کرد .