هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

یوز ایرانی در راه جام جهانی

یوز ایرانی در راه جام جهانی



حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی 2014 برزیل بهانه‌ای شد برای آشنایی با یوز ایرانی.
یوز پلنگ ترکیبی از دو کلمه یوز و پلنگ است یوز در فارسی از فعل یوزیدن به معنای جستن و جهیدن و جستجو کردن می آید . به عبارت دیگر یوز یعنی جوینده ، طلب کننده و شکار کننده یوز پلنگ را در زبان انگلیسی چیتا می نامند که یک لغت هندی است و به معنی خالدار می باشد.
این حیوان با سرعت صد  کیلومتر  در ساعت می دود برای آنکه از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت برسد تنها 3 ثانیه نیاز دارد درحالی که ماشین فراری 3.1 ثانیه زمان نیاز دارد، به همین دلیل اندازه قلبش سه برابر شیر است! خط اشک روی صورت این حیوان ، یک ضد آفتاب طبیعی است ،در دنیا تنها در آفریقا و ایران باقی مانده است و اکنون می خواهد به جام جهانی برود...
امروزه یوز پلنگ آسیایی یکی از در معرض خطر ترین حیوانات دنیا می باشد که گستره پراکنش آن از بخشهای وسیعی در غرب و جنوب آسیا در قرن گذشته به بخشهای بیابانی کشورمان محدود گردیده و از این جهت شاید نام یوز پلنگ ایرانی برای آن برازنده باشد امروزه یوز پلنگ ایرانی پس از پلنگ ، آمور ، که تنها 30 تا 40 فرد از آن در طبیعت باقی مانده، دومین گربه‌سان در معرض خطر دنیا به شمار می آید.
آنچه مسلم است ماندن یوز پلنگ در این سرزمین به ما ایرانیان وابسته است و آنچه برای این ماندگاری بیش از هر چیزی مهم به نظر می آید آگاهی ساکنان این زیستگاه وسیع و پراکنده است دیگر کشور های دنیا هم گونه های در خطر انقراضی مانند یوز پلنگ ما در کشور خود دارند که برای ماندگاری آن تلاش می کنند واز هر فرصتی برای آگاه کردن مردم کشور خود و تمام مردم دنیا استفاده می کنند .یکی از این فرصتها جام جهانی فوتبال است. آوردگاهی که در یک بازه ی زمانی کوتاه توجه تمام مردم دنیا را به خود جلب می کند . کشورها از طبیعت و حیات وحش خود نماد می سازند و با این نماد سازی،گسترده ترین اطلاع رسانی را انجام می دهند. تیم فوتبال برزیل به عنوان میزبان جام جهانی نماد خود را، آرمادیلو، که حیوان در معرض انقراض برزیلی است انتخاب کرده است. در ایران نیز تلاشهای گسترده ای توسط دوستداران حیات وحش و محیط زیست با حمایت کم سابقه ی رییس سازمان محیط زیست و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفته است. نقش بستن تصویر یوزپلنگ ایرانی بر روی لباس تیم ملی فوتبال ایران و حضور در جام جهانی فرصت خوبی برای شناخته شدن یوز است، ولی نباید فراموش کرد که ارتقای اقدامات حفاظتی اولویت اصلی برای تضمین بقای یوز در زیستگاهای طبیعی آن است تا زمانی که نتوان از محیط بانان برای حفاظت از زیستگاههای یوز حمایت نمود ، نمی توان به آینده یوز در ایران امیدوار بود.  
دهستانی
ادامه دارد...