هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گونه تیلاپیا بافق، گونه مخرب محیط زیست نیست!

گونه تیلاپیا بافق، گونه مخرب محیط زیست نیست!


فرهاد رجبی پور معاون مرکز ملی تحقیقات آبزیان آب شور بافق عنوان نمود:

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، فرهاد رجبی پور معاون مرکز ملی تحقیقات آبزیان آب شور بافق درگفتگو با خبرنگار هفته نامه افق کویر در خصوص نخستین همایش ملی ماهی تیلاپیا توسط مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی ایران گفت: این همایش در 18 و 19 آذر سالجاری در بافق- استان یزد برگزار می شود.
وی افزود: این همایش با محوریت اکولوژی، زیست شناسی و ژنتیک، آبزی پروری و توسعه پایدار، فرآوری، بازاریابی و ارزیابی اقتصادی، بهداشت و بیماری ها، سیچلایدهای زینتی ماهیان تیلاپیا برگزار می شود.
رجبی پور عنوان نمود: بعد از اینکه از سال 1387 برای نخستین بار تعدادی بچه ماهی تیلاپیا وارد کشور شد این بچه ماهی ها را وارد مرکز تحقیقات ملی آبزیان شهرستان بافق نمودند؛ بعد از تحقیقات ملی مختلف یک پکیج کاملی از تحقیقات در زمینه تکثیر، سازگاری، پرورش، بیماری، تک جنسیتی و... روی آن انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم این تحقیقات را به صورت عملی در بیاوریم.
 وی افزود: ایران اولین کشوری نیست که وارد بحث تیلاپیا شده است. الآن بیش از 135 کشور جهان بر روی ماهی تیلاپیا کار می کنند. تیلاپیا دومین ماهی پرورشی دنیا است و نخستین ماهی پرورشی در مناطق گرمسیری در کل جهان می باشد. از کشور کانادا، آمریکا و کشورهای آفریقایی و کل قسمت های استوایی آسیا به غیر از ایران در حال تولید این نوع ماهی هستند و بزرگترین کشور تولید کننده آن چین هست، ولی ما جزء آخرین کشورهایی هستیم که به این عرصه ورود پیدا می کنیم. سال گذشته 6 هزار تن تیلاپیا وارد کشور کردیم و یکی از کشورهای مهم وارد کننده تیلاپیا هستیم. باید کاری کنیم که تولید در داخل کشور داشته باشیم و هدف ما هم این هست.
در بحث تیلاپیا الحمدا... به دستاوردهایی رسیدیم که در بحث خصوصی هم این تولید جواب داده است، یعنی توانایی این هست که تولید در استخرهای خاکی از 4 تن در هکتار به 20 تن در هکتار برسد. این موفقیتی است که در واقع جهادگران و دانشمندان ما در یک منطقه کویری به دست آوردند و منطقه ای که به آبهای آزاد هیچ ارتباطی ندارد و می تواند این تحقیقات یکی از تحقیقات موفق در حوزه شیلات و آبزیان باشد.
فرهاد رجبی پورتصریح کرد: از هر دیدگاهی در این همایش استقبال می کنیم تا به صورت علمی این موضوع بررسی شود.
وی در خصوص این موضوع که آیا تیلاپیا از بافق رفته است و اظهار نظر احمد علی کیخا در رابطه با اینکه تاکنون نظر سازمان محیط زیست درباره دادن مجوز برای پرورش ماهی تیلاپیا در کشور منفی است گفت: پرسش شما در خود همایش پاسخ داده می شود. به هر حال فناوری علمی است در سراسر جهان. ما نمی توانیم در مقابل فناوری علمی که در تمام جهان وجود دارد و مردم از آن بهره برداری می کنند بایستیم. ما کشوری هستیم که وارد کننده این نوع ماهی هستیم. نیت و هدف ما این است که این تولید در سایه دولت تدبیر و امید این واردات را به تولید و اشتغال جوانان کشورمان تبدیل کنیم. تیلاپیا از سال 87 که وارد منطقه بافق شده هیچگونه عوارض زیست محیطی نداشته است، حتی باعث رونق پوشش گیاهی در حوزه آبزی پروری می شود و باعث می شود در فصل تابستان که اشتغال آبزی پروری جدی نبود باعث رونق اشتغال در تابستانها شود و اصولاً کارهای تولیدی در استخرهای پرورش و آبزی پروری هست. در استان یزد و در خیلی از استانهای مشابه ما نه دریاچه ای وجود دارد و نه رودخانه ای! گونه تیلاپیا بافق گونه مخرب محیط زیست نیست.
در ادامه فرماندار بافق در خصوص برگزاری این همایش گفت: با توجه به مسائل علمی که ماهی تیلاپیا دارد و هماهنگی که مرکز تحقیقات با فرمانداری داشته است و در خواستی که شد نهایتاً با هماهنگی های مرکز تحقیقات کشور با خود بافق هماهنگ کردند و اساتید و دانشجویانی که اطلاعات در زمینه ماهی تیلاپیا دارند این همایش دو روزه را برگزار کنند.

 

اکرم عباسی