هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گوش شنوایی برای حمایت از تعزیه نیست

گوش شنوایی برای حمایت از تعزیه نیست



اکرم عباسی| اتوجه به اینکه در سالیان گذشته مردم کمتر از نعمت سواد خواندن و نوشتن برخوردار بودند و بخصوص در شهرها و روستاهای کوچک و دور از مرکز علاوه بر سطح سواد ، نبود دسترسی کافی به علما و دانشمندان و همچنین منابع و مآخذ لازم، امکان مطالعه در خصوص وقایعه عاشورا کمتر و یا اصلا وجود نداشت و به دلیل عطش مردم برای شنیدن و دیدن وقایع عصر عاشورا به خصوص در ایام سوگواری یکی از شیوه های مناسب برای رفع این عطش سیری ناپذیر، برپایی آیین شبیه خوانی و تعزیه بود که گامی در جهت اشاعه فرهنگ کربلا و شهادت و زنده نگه داشتن آن است که لرزه بر اندام ظالمان و استکبار می اندازد. امروزه تعزیه با استفاده از وسایل مناسب از متون مستند و سالن ها ممتاز بصورت زیبا و مدرن و کلاسیک اجرا می شود. 
شهرستان بافق نیز از این مقوله مستثنی نیست و سالیان سال است که کار تعزیه برای دوستداران اهل بیت (ع) برگزار می شود، اما با گذشت چندین سال دست اندرکاران این هنر با مشکلاتی روبرو هستند. در ادامه گفتگوی یکی از تعزیه خوانهای بافق را با هفته نامه افق کویر می خوانید.   
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
 سید علی محمد سلیمانی،کارمند راه آهن هستم و از سال 1383 تعزیه خوانی را شروع کردم و سال 1390 گروه تعزیه به نام تعزیه عشاق الحسین(ع) تشکیل دادم.
افق کویر: در شهرستان بافق چه مشکلاتی برای اجرای تعزیه دارید؟
مسئولین همکاری نمی کنند هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ فضای تعزیه تا مکانی برای تعزیه خوانی در اختیار گروه قرار بدهند. در بافق تعزیه خوانی هنوز جای خود را پیدا نکرده و مردم به دنبال هیئت هستند، در صورتی که تعزیه می تواند بهتر فرهنگ عاشورا را بین مردم رواج بدهد. چون فرهنگ عاشورای بافق قدیمی است؛ وقتی یک طرح و ایده نو مطرح می شود با آن همکاری و موافقت نمی کنند. یک طرح را امسال مطرح کردیم در رابطه با حرکت کاروان های موافق خوان و مخالف خوان در روز عاشورا، یک حرکت کاروانی تشکیل دهیم و تعزیه خوان های بافق را سازماندهی کنیم و با یک سیستم صوتی خوب که در روز عاشورا تعزیه خوان ها بدون بلندگو و سیستم صوتی در بین جمعیت حاضر می شوند که به دلیل شلوغی و ازدحام صدای تعزیه خوان ها به گوش مردم نمی رسد، اما متأسفانه مسئولان شهرستان موافقت نکردند.
افق کویر: دلیل مخالفت مسئولان با این طرح چه بود؟ 
مسئولین به ما می گویند که از قدیم مراسم تعزیه همینگونه برگزار می شده. از سال 66 طرحی دادند و هیئت ها را مشخص کردند و به ما گفته شد فضا نمی توانند در اختیار ما قرار بدهند و با توجه به نامه نگاری هایی که انجام دادیم و با اکثر مسئولین که دست اندرکار بودند نامه نگاری صورت گرفت؛ ولی متأسفانه به جایی نرسیدیم.
افق کویر: چقدر هزینه برای اجرای تعزیه لازم است؟ 
علاوه بر هزینه سیستم های صوت، هنگام برگزاری مراسم هزینه لباس های هر تعزیه با هم فرق دارد و وسایلی مثل شمشیر، نیزه و سپر هزینه متفاوت دارد و گروه موزیک هزینه جداگانه دارد، حتی تبلیغات برای نمایش تعزیه هزینه دارد.
افق کویر:  استقبال مردم از تماشای تعزیه چگونه است؟
 استقبال مردم خیلی کم است. گله مندی که از مردم بافق داریم این است که از تعریه در بافق کم استقبال می کنند. چند دفعه در وسط شهر منزل آقای محمدی تعزیه اجرا کردیم و دو بار هم در قاضی میر جعفر که استقبال کم بود. یک تعزیه خانه بزرگ برای بافق نیاز است تا بتوان آن را در اختیار گرو ههای خاص تعزیه خوانی قرار داد تا آنها بتوانند بدون دغدغه به کارشان ادامه دهند و تعزیه را اجرا کنند. در خواستی که از جوانان بافقی دارم این است که دعوتشان می کنم برای همکاری در اجرای تعزیه نه برای تماشا و از مردم می خواهم برای تماشای تعزیه بیایند و با حضورشان باعث دلگرمی ما شوند. جوانانی که علاقه دارند و احساس می کنند که می توانند اجرا کنند بیایند با آن ها تمرین می کنیم تا بتوانند در این رشته فعال باشند.
افق کویر:  چه درخواستی از مسئولین دارید؟
 از مسئولین می خواهیم تا کلیه گروه های تعزیه را پشتیبانی کنند واقعاً از لحاظ مالی باید گروه های تعزیه را حمایت کنند تا گروه ها بتوانند به راهشان ادامه دهند و پیشرفت کنند. ما چیز خاصی نمی خواهیم و بچه های گروه تعزیه با کم و هیچ ساخته اند؛ ولی یک پشتوانه ای می خواهند تا دلگرم شوند. با مسئولین شهر نامه نگاری داشتیم که هرکدام بیان داشتند که متقاضی زیاد است؛ ولی بودجه کم است. خیلی ناراحت کننده است که گروه های تعزیه از هم بپاشند؛ آن هم فقط به خاطر مسائل مادی. گروههای تعزیه زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که متأسفانه فقیرترین ارگان هم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اصلاً برای ما بودجه ای قرار نمی دهد.
افق کویر:  کسانی که در تعزیه کار می کنند درآمدی دارند یا خیر؟
 در بافق هیچگونه درآمدی از تعزیه نصیب افراد فعال در این رشته نمی شود و افرادی که در تعزیه کار می کنند به خاطر عشق و علاقه ای که به اهل بیت(ع) دارند کار می کنند و تعزیه را یک هنر می دانند. برای یک تعزیه 3 ماه تمرین داریم و 3 ماه باید زحمت بکشیم تا یک تعزیه را به نمایش بگذاریم و در طول سال افراد زحمت می کشند. تعزیه کار فرهنگی خوبی است که بچه ها را در طول سال به سمت و سوی این کار می کشد. در یک تعزیه می توان افراد را به مردم شناساند؛ مثلاً حضرت امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع).