هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گنج های نهفته در زیر خاک کویر، سرمایه مردمان این سرزمین است

گنج های نهفته در زیر خاک کویر، سرمایه مردمان این سرزمین است



به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، "محمد علی جداری فروغی" وکیل پایه یک دادگستری عصر چهارشنبه گذشته با حضور در هفته نامه افق کویر در خصوص پیگیری های صورت گرفته برای مشکلات کارگران معدن کوشک در گفتگو با خبرنگار افق کویر گفت: به عنوان وکیل کارگران زحمتکش معدن کوشک بافق لازم می دانم از زحمات کارکنان و مدیریت مسئول نشریه وزین افق کویر تشکر نمایم که قسمت زیادی از شماره گذشته خود را به انعکاس مسایل مربوطه معدن کوشک اختصاص داده است. رسالت مطبوعات مستقل، انعکاس عمق دردها و گرفتاری جامعه و مردم آن است تا راه حل های متناسب پیدا شود انعکاس بی طرفانه اخبار می تواند راهگشای ما در حل مشکلات باشد.
وی افزود: پیرو بحث هایی که هفته گذشته در اداره کار پیش آمد و سرپرست آن اداره در مورد صحت و سقم وکالت کارگران معدن کوشک تردید داشتند تصمیم گرفتم از هر کارگر، وکالتنامه ی دادگستری جامع و کامل بگیرم و در نتیجه از صبح تعداد زیادی از کارگران با مراجعه به من وکالتنامه جداگانه را امضا کرده اند.
جداری فروغی افزود: برای اولین بار است که یک وکیل دادگستری از کلیه کارگران یک معدن وکالتنامه‌ی جداگانه تنظیم می کند و به امضای آن می رساند تا طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی و قوانین وکالت از حقوق آنان دفاع نماید.
وی افزود: هزینه ی بسیار جزئی برای وکالت هر یک از این کارگران زحمتکش اعلام و قبول کرده ام و در عین حال با امضای این وکالتنامه ها آنان را به نوعی بیمه حقوقی نموده ام که در تاریخ مسایل حقوقی کم نظیر می باشد؛ زیرا که با امضای این وکالتنامه ها نه فقط از حقوق کارگران در مراجع مربوط به امور کارگری مانند اداره کار و هیئت تشخیص و هیئت حل اختلاف و دیوان عدالت اداری می توانم دفاع کنم؛ بلکه در کلیه مراجع قضایی نیز امکان دفاع از آنان را دارم.
جداری فروغی تأکید کرد: متأسفانه فرهنگ وکالت در جامعه ایران آن طور که باید و شاید جایگاه خود را مستحکم نکرده است. آحاد مردم تصور می کنند زمانی باید به وکیل دادگستری مراجعه نمایند که اتفاقی حقوقی افتاده است و حال آن که دانش حقوق و فن وکالت در بسیاری از جوامع مترقی در خدمت پیشگیری از بروز دعاوی و اختلاف و جرائم در جامعه می باشد.
 جداری فروغی گفت: 40 سال تجربه وکالت به من آموخته است که متأسفانه در جامعه ایران قشرهای زحمتکش و فقیر کمتر به خدمات حقوقی وکالت دسترسی دارند و من مدت‌هاست این سد را شکسته ام و همیشه درب دفتر من بر روی کلیه افراد اعم از فقیر و غنی باز بوده و خواهد بود.
وی افزود: جالب توجه است دفاع از اقشار ضعیف جامعه که اغلب حق آنان پایمال می شود بسیار سخت تر و دشواتر از حقوق کسانی است که در جامعه در جایگاه طبقاتی مناسب و مرفه قرار دارند در جریان دفاع از حقوق کارگران معدن کوشک متوجه شدم بسیاری از افراد اصولاً تعجب می کنند که کارگر هم بتواند وکیل داشته باشد و از حقوق او دفاع کند و بسیاری از کسانی که در مقابل کارگر ایستاده و یا حق و حقوق کارگر را نادیده می گیرند مدعی دفاع از حق کارگر می باشند و حتی ادعا می کنند که چون آنان هستند کارگر دیگر نیازی به وکیل مدافع ندارد! حتی عنوان می کنند مسایل کارگرها طوری حل و فصل می شود و حال آن که حل و فصل مسایل کارگری فقط باید در چارچوب قوانین صورت پذیرد و علاوه بر قانون اساسی قانون کار در زمینه ی روابط کارگر و کارفرما حکم فرماست. این وکیل دادگستری اضافه کرد در بررسی حقوقی کارگران معدن کوشک متوجه شدم که در حد گسترده ای حقوق آنان نادیده گرفته شده است و بسیاری از حقوق ابتدایی مانند حق برخورداری از آب آشامیدنی سالم و هوای تازه و عدم آلوده شدن به انواع بیماریها که در اثر کار در شرایط سخت این معدن قدیمی که متأسفانه مشکلات ساختاری بسیار دارد امری عادی شده است و در طول سالیان سال فریاد اعتراض کارگران به این مسایل در هیاهوی سر و صداهای دیگر شنیده نشده است که باید ارگان های دولتی از جمله اداراتی که با سلامت و بهداشت سر و کار دارند باید کمر همت بر بسته و به مسایل مبتلا در این معدن بپردازند.
وی  تصریح نمود: کارگری که از سلامت جسمی برخوردار باشد می تواند بازدهی کار را هم افزایش دهد و اگر کارگر دچار نارسایی ها جسمی و بیماری باشد مسلماً بازدهی هم مطلوب نخواهد بود. این وکیل دادگستری گفت: باعث تعجب است معدنی که در اجاره طولانی مدت در حال بهره برداری است قراردادهای یک ماهه و سه ماهه با کارگران منعقد می کند و نتیجه آن این است که کارگران از دیدگاه شغلی همیشه در حالت متزلزل قرار می گیرند و در حالی که قوت غالب مردم، یعنی نان اخیراً 30 در صد گران شده است و همین طور سایر مایحتاج در معدن کوشک شرایطی حکم فرماست که کارگران با حدود یک سوم تا دو سوم حقوق معادن مشابه کسب در آمد کرده و زندگی می کنند و به همان نسبت سطح اقتصاد و معاش آنان پایین تر از کارگران دیگر می باشد.
 جداری فروغی گفت: در بررسی مسایل حقوقی و در موضع دفاع سعی می کنم عدالت را مدنظر قرار دهم با تماس و مراجعات و مذاکراتی که در منطقه داشتم متوجه شدم که طالعی معاون فرماندار بافق تلاش بی شائبه ای در جهت حمایت حقوق کارگران معدن کوشک انجام می دهد که به نوبه خود به عنوان وکیل کارگران معدن کوشک از اقدامات وی تشکر می کنم در آخرین تماسی که با وی داشتم وی اظهار داشت با توجه به این که 24 آذر ماه کار فرمای معدن کوشک تعهد کرده بود حقوق آبان ماه کارگران را پرداخت نماید طالعی پیگیر امر بوده و امیدواریم تا فردا کار فرما به وعده خود عمل نماید و تا زمانی که نشریه منتشر می‌گردد کارگران حقوق خود را دریافت نموده باشند که حتی اگر حقوق آبان پرداخت شود یک ماه حقوق آذر که به پایان آن نزدیک هستیم هنوز طلب کارگران است. این وکیل دادگستری گفت: حقوق کارگران به حقوق صاحبان سهام یک معدن اولویت دارد؛ زیرا که اگر حقوق کارگران ضایع شود درآمدی در کار نخواهد بود که به سهامداران شرکت برسد. این یک موضوع اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه جداری فروغی با خوش‌بینی تمام اظهار کرد: تا زمانی که وکیل کارگران کوشک هستم از حقوق آنان دفاع می کنم و در این رهگذر برخی از ناملایمات و شیطنت‌ها از سوی برخی ملاحظه کردم، امیدوارم آنان دیگر این راه و روش ها را به کار نگیرند، زیرا من در راهی که در چارچوب قانون شروع کردم با تمام وجود از حقوق کارگران دفاع خواهم کرد و جالب توجه است که عده ای تصور می کنند کارگر امروز همان کارگر 20 سال پیش است که از پشت کوه بیاید و مسائل و منافع خود و دیگران را تشخیص ندهد. من با غرور و افتخار اعلام می کنم که برخی از موکلین زحمتکش من در معدن کوشک در حال تحصیل در مراحل دانشگاهی هستند و دانشجو محسوب می گردند منتهای مراتب دانشجویان باغیرت و حمیت که هم معاش خانواده را از طریق کار در معدن تأمین می کنند و هم در مسیرهای دور و نزدیک کلاس درس می روند و آموزش می‌بینند چنین کارگرانی اگر چه از جهت امکانات مالی در سطح پایین باشند، ولی از دیدگاه فرهنگی و اجتماعی در رده بسیار بالا هستند و دارای خصلت‌های انسانی و اخلاقی و باورهای بسیار قوی مذهبی هستند.
کارگر معدن کوشک سرمایه‌ی انسانی این سرزمین است و طبق تحقیقاتی که من انجام داده‌ام کارگران معدن کوشک از اهالی شهرستان بافق و اطراف بهاباد می باشند و بومی منطقه اند در چنین شرایطی گنج های نهفته در زیر خاک کویر سرمایه مردمان این سر نیز هست و دریغا اگر این معادن استخراج و گاهی حاصل دست رنج کارگران، با بی کفایتی برخی ها در سرزمین های دور دست مانند چین به ثمن بخس فروخته شود و ضمن آن که سرمایه های مملکت تاراج می شود کارگر در شرایط نامساعد و نامطلوب به سر برد.
 جداری فروغی افزود: طبق پیش بینی من بیش از 80 درصد کارگران آمادگی اعطای وکالت به من دارند و بسیاری وکالتنامه دادگستری را تاکنون امضا کردند و از من مشورت می خواهند که با توجه به پایان مدت شورای اسلامی کار، نمایندگانی برای این شورا انتخاب کنند تا در مراجع قانونی از حقوق آنان دفاع کنند و نه کسانی که خدای ناکرده خود را نماینده کارگر بنامند و منافع آنان را حفظ نکنند، متأسفانه چنین نمایندگانی در محافل کارگری بسیار است.
جداری فروغی در پایان ابراز امیدواری کرد: قدم به قدم کلیه خواسته های قانونی کارگران را با مساعدت مقامات اداری شهرستان بافق به منصه ظهور رساند و هر چه سریعتر روزی برسد که کارگر به کلیه خواسته های خود رسیده باشد. من بار دیگر از نشریه شما در مقام زبان گویای مردم منطقه تشکر می کنم و امیدوارم مانند نخل های زیبای شهرستان بافق همیشه استوار به انجام وظایف مطبوعاتی مشغول باشید.
جداری فروغی ظهر پنج شنبه گذشته با مراجعه به دفتر هفته نامه افق کویر از خبرهای جدید در خصوص پیگیری مشکلات کارگران معدن کوشک چنین گفت: در مراجعه به اداره کار با دشت آبادی رییس اداره تعاون بافق مذاکرات مفصلی داشتم و دیدگاه های وی را در زمینه رفع مشکلات کارگران معدن کوشک بسیار مثبت و سازنده برداشت نمودم.
وی افزود: در تماسی که رییس این اداره با دفتر معدن کوشک داشت قرار شد حقوق آبان ماه کارگران نهایتاً تا پایان ماه پرداخت شود و من نیز اعلام نمودم با توجه به این که قرارداد کلیه کارگران در پایان ماه جاری پایان می یابد تنظیم هر نوع قرارداد جدید باید طبق ضوابط قانون کار باشد و یک نسخه از قرارداد به کارگر و نسخه بعد به شورای کار معدن و نسخه سوم نیز به اداره کار بافق تسلیم گردد.
فروغی عنوان نمود: در ضمن به سرپرست اداره کار عنوان کردم که بهتر است کارفرما کلیه قراردادهای کارگران را در چارچوب قانون تمدید نماید. و با توجه به حوادث اخیر از هرگونه اخراج کارگران خودداری شود تا معدن در آرامش بتواند فعالیت خود را ادامه دهد.