هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گله داری با آذوقه گران به صرفه نیست

گله داری با آذوقه گران به صرفه نیست



به گزارش هفته نامه افق کویر، ازقرون پیش گله داری مرسوم بوده است، ولی امروزه با پیشرف دستگاهای صنعتی از این روند دامداری به طریق سنتی کاسته شده است و دیگر اکثریت خانواده ها از مواد لبنی صنعتی استفاده می کند.در این باره با مرد میانسالی از اهالی روستای بوئی آباد که سالیان است در روستای "سنجدک" عمر خود را سپری می کند به گفتگویی نشسته ایم که شما خوانندگان گرامی را به خواندن آن دعوت می نمایم:

افق کویر لطفا خودتان را معرفی کنید؟
محمد عبدالهی بویی آبادی هستم که درروستا مرابه نام "علی غضنفر" می شناسند .
افق کویر آیا از کودکی گله دار را آموخته اید و به این کار ادامه داده اید؟
از هما ن کودکی، پدر و مادرم گوسفندان زیادی داشتند: هرساله بعد از عید گوسفندان زاد و ولد می کردند و شیر داشتند ، آنها از شیر گوسفندهایی که داشتند ماست ، کشک، قره قروت (تلف) درست می کردند، من هم چون علاقه زیادی به این کار داشتم. سپس، پدر و مادرم که فوت نمودند من به تنهایی راه آنها را ادامه دادم.
افق کویر آیا گله داری و نگهداشتن گوسفندان در میانسالی برایتان سخت نیست ؟
خرج بسیار بالایی دارند و باید زحمت فراوان کشید، اما به علت علاقه بسیار با کمک همسرم به گله داری مشغول هستم .
افق کویراز "چرا" بردن گوسفندان در فصل بهار سخن بگویید ؟
در فصل بهار روزانه "پانزده " ساعت، چوپان گله را به بیابان های اطراف می برد.
افق کویرحقوق ماهیانه چوپان چقدر است ؟
حقوق ماهیانه چوپان گله سه ملیون و پانصد تومان است
افق کویر طریقه تهیه ماست چگونه است و آیا با روش های خانگی تفاوت دارد؟
خیر تفاوتی ندارد، در ابتدا شیر دوشیده بز را ، در قابلمه ریخته و روی اجاق می گذاریم تا داغ شود سپس که "شیر مایه گیر" شده وقتی انگشتمان را داخل ظرف شیر می زنیم نباید انگشت بسوزد و باید شیر ولرم باشد و بعد باید مخمر را با آب مخلوط نماییم و داخل ظرف شیر ریخته تا به ماست تبدیل شود.
افق کویرچگونه کشک ماستی و دوغی تهیه می کنند؟
اگر بخواهیم کشک ماستی به دست بیاوریم، ماست را روی اجاق جوشانده تا سفت شود، تا تبدیل به "اسپار" شود، سپس "اسپار" ها را داخل یک ظرف بزرگ ریخته و با دست "ورز" می دهیم بعد از آن داخل قیف ریخته و به شکل های مختلف در می آوریم .برای تهیه کشک دوغی ماست را با " تلم " دستی یا برقی بهم می زنیم تا تبدیل به دوغ شد و ازآن "کره" بدست می آید که به آن "مسکه" می گویند. "مسکه " را جدا نموده و با دوغ بدست آمده می توان کشک دوغی درست نمود.
افق کویر کشک ها را در چه محیطی خشک می نمایید ؟
کشک باید در محیطی که از حشرات نباشند، قرار بگیرد و همچنین در سایه یا اتاقی که دارای سیستم خنک کنند باشد وبه روی کشک ها باید "توری" انداخته شود.
طرفداران کشک ماستی بیشتراز کشک دوغی است
افق کویر تفاوت کشک ماستی با کشک دوغی چست ؟
کشک ماستی طرفدار بیشتری دارد چون ترش نیست و برای مهیا نمودن " کله جوش" بهتر و خوشمزه تر است ، اما کشک دوغی مزه اش ترش می باشد .
افق کویرکشکی هایی که در مناطق سردسیر تهیه می گردد با کشک های مناطق گرمسیر چه تفاوتی دارد؟
تفاوتی ندارد و تنها علوفه گوسفندان و روش های تهیه کشک متفات است.
آذوقه گران است
افق کویر قیمت هر کیلو کشک چه میزان است؟ چرا قیمت همیشه بالا می باشد؟
قیمت هرکیلو کشک به مبلغ 140 هزار تومان است به این علت که آذوقه گران است و مراحل تهیه آن هم بسیار سخت می باشد.
کشک بیابانی 2
برابر ارزش قیمت دارد
افق کویرعلت تفاوت قیمت کشک، در برخی مناطق روستای بافق چیست ؟
نوع کشک که فرق کند قیمت کشک هم متفاوت است کشک هایی که از گوسفندان بیابانی به دست می آید2 برابر ارزش قیمت دارد از کشک هایی که توسط گوسفندانی که در روستا پرورش داده می شوند تهیه می شود .
افق کویر طریقه به دست آوردن روغن گوسفند چگونه است؟
ماست را داخل " تلم " دستی یا برقی ریخته تا به دوغ تبدیل شود، سپس " کره " به دست آمده را از آن که " مسکه " نام دارد را داخل قابلمه ریخته تا کره حل شود سپس آرد را اندکی داغ نموده و به روی آن ریخته می شود تا اگر"کره" دوغ دارد ، دوغ ها ته نشین شود و بعد مواد را جوشانده تا سبک شد وآب نداشته باشد ، روغن بدست آمده که سرد شد آن را توسط " توری " صاف می نماییم.
افق کویر برخی از شهروندان حیواناتی با نژادهای مختلف از شهر های سردسیر خریداری و در آغل هایشان پرورش می دهند تفاوت آنها با حیوانات مناطق گرمسیر در چیست؟
تفاوت بسیاری دارد ، علوفه بیابان ، چندین نوع است و در بیابان بالای چهل نوع گیاه می باشد که گوسفندان مصرف می کنند که هر کدام یک نوع خاصیت گیاهی دارد، ولی گوسفندانی که در آغل نگهداری می شوند آنها بیشتر "کاه " می خورند و شیر آنها مزه شیر بیابان را ندارد اما شیر گوسفندان بیابانی خاصیت بیشتری دارد .
افق کویر:حرف پایانی؟
تنها خواسته ام این است که علوفه ارزان شود چون با قیمت گران گله داری مقرون به صرفه نیست./ راضیه برزگری