هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گفتگو با یک هنرمند نقاش رویش درون روایت زندگی در جهانی غیرثابت

گفتگو با یک هنرمند نقاش رویش درون روایت زندگی در جهانی غیرثابت



به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر، «مهدیه ناصرقلی بافقی» در شهرستان بافق به دنیا آمد. آن گونه که خود می گوید: از کودکی عاشق نقاشی بوده است و تمام اوقات فراغت خودش را، بدون داشتن مربی به نقاشی می پرداخته است. درسال 1394 بصورت حرفه ای با تحصیل در این رشته کار خود را آغاز کرد و با برگزاری نمایشگاه ها و همکاری و شرکت در فعالیتهای هنری گام های موثری برداشت. وی دارای مدرک لیسانس اقتصاد و بازرگانی و کاردانی و کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه فرهنگ و هنر یزد می باشد. به بهانه برگزاری نمایشگاهی نقاشی با عنوان «رویش درون»از وی، در اوایل خردادماه سال جاری در یزد؛ گفتگویی با وی انجام دادیم که در ادامه می آید.
افق کویر:هدف از برگزاری این مجموعه چیست؟

ما در جهان نیستیم، جهانی درون ما هست

مجموعه کار «برای من» روایتگر پیدایش آب در کره زمین است. آب در معماری کویر به عنوان اصلی ترین عنصر حیات بخش مطرح بوده است که بر اساس دو فرضیه بنا شده است؛ وقتی زمین شکل گرفت، مانند یک توپ مذاب بود و سطح آن با برخورد مکرر خرده‌‌سیاره‌ها، شکل تازه‌ای به خود گرفت و به احتمال زیاد آب درون خرده سیاره ها بوده؛ ولی تحقیقات جدید نشان می دهد آب هنگام تولد زمین در آن وجود داشته، فعل و انفعال میان هیدروژن مایع و کوارتز در پوسته ی رویی زمین احتمالا باعث به بوجود آمدن آب شده است. آب، نماد چرخش کرات و منظومه ها به دور نقطه ی هستی بخش جهان است؛ روایتگر زندگی برای زیستن در یک نقطه ثابت نیست!
سرچشمه این رویش درونی، در این هستی، با عناصر طبیعی؛ همانگونه که «مارسل» به درستی بیان کرده، ویژگی های زمانه « فقدان آگاهی است نسبت به حس هستی شناسی یا حس باشنده گی » درکل می توان گفت انسان مدرن در این وضعیت است؛ می خواهد ایجاد کند، بسازد یا ویران کند.
با اشاره به این بیت حافظ:
در اندرون مـن خسته دل ندانـم کیسـت
که من خموشم و او در فغان و در غوغاست
با استفاده از تکنیک ترکیب مواد و کمک گرفتن از فضای انتزاعی سعی کردم که تجربه ذهنی و حسی خود را با یک موضوع مهم آب در جهان هست در آثارم به نمایش بگذارم. رویش فکر و اندیشه درون که از اعماق و ریشه های وجود جوانه می زند ما در جهان نیستیم، جهان در درون ما هست، تعادل عناصر بصری برای بیان زیبایی همراه با احساسات یک زن در پیچیدگی هستی در قاب رنگ و لعاب به نمایش درآمد و نام این مجموعه را رویش درون گذاشتم.
افق کویر: این چندمین کار شما است؟
اگر منظورتان نمایشگاه نقاشی هست، من از سال 1394 تاکنون چندین نمایشگاه های انفرادی و گروهی دراستان تهران و یزد و یکی هم در شهراستانبول ترکیه داشته ام.
افق کویر: با توجه به سوابقی که از شما داریم پس از اسکان در یزد در این رشته فعالیت کردید چرا؟
خیر! همیشه به رشته نقاشی علاقه داشته و بعد از اسکان در استان یزد، فعالیت هنری را حرفه ای تر دنبال کردم.
افق کویر: آیا برای برگزاری آثار ملاک داشتن مدرک تحصیلی هست و یا هر کس که ذوق داشت می تواند تابلو هنری خلق کند؟
مهارت و شایستگی همراه با ویژگیهای جسمی و روحی مناسب
برای ورود به رشته نقاشی؛ لزوما به گذراندن دوره های آموزشی یا تحصیلات آکادمیک و دانشگاهی نیازی نیست. بسیاری از افراد که زمینه هنری خوبی در نقاشی دارند، به دنبال علاقه خود رفته و وارد این کار می شوند؛ البته مسلم است برای تبدیل شدن به یک نقاش حرفه ای، باید به صورت حرفه ای آموزش دید. از شرایط ورود به این رشته داشتن ویژگی های جسمی و روحی مناسبی است. از دیگر مهارت و شایستگی های لازم داشتن هوش بالا، ایده پرداز و نگاه متفاوت داشتن نسبت به سایر افراد است.

وابسته به خلق و خوی فردی
و اجتماعی هنرمند است
همانگونه که می دانید این رشته، بسیار هنری است و فرد باید به خلق آثار جدید علاقه مند باشد. نقاش می تواند با تهیه مجموعه ای از نقاشی های خود، هر چند وقت یکبار نمایشگاه نقاشی برگزار کند و کارهای خود را به فروش برساند. او همچنین می تواند به طور سفارشی برای برخی از مشتریان نقاشی بکشد.
تدریس و آموزش نقاشی را یا به طور خصوصی و یا در هنرستان‌ها‌، آموزشگاه‌های‌ آزاد هنری و یا دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، هنر خود را به علاقه مندان آموزش دهد. در شغل نقاشی، مستلزم داشتن توانایی انتقال مهارت به دیگران است.ضمنا قابل ذکر است این نوع مشاغل در نزد عموم مردم، به عنوان یک شغل و منبع درآمد، ارزش واقعی خود را ندارد. درکل وابسته به ویژگی های فردی و اجتماعی هنرمند همچنین ویژگی های بصری و زیباشناختی تابلوهای نقاشی و نقش نگارخانه ها و واسطه ها و قیمت گذاری و سازوکار بازار است.

اکرم عباسی|