هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گفتگو با یک مخترع جوان

گفتگو با یک مخترع جوان



 رضیه زارع پور| هفته نامه افق کویر در این شماره گفتگویی با یک جوان مخترع یزدی انجام داده است.
 افق کویر: لطفا خودتان را معرفی کنید:
ناصر ضیاالاسلامی 28 ساله، متولد یزد و ساکن تهران
 افق کویر: از سابقه تحصیلی خود بگویید:
تحصیلات دانشگاهی بنده در رشته های مکانیک و تبدیل انرژی به ترتیب در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی شریف می باشد.
 افق کویر: چند اختراع تاکنون داشته اید و چه تعداد را به ثبت سازمان ثبت اختراعات رسانده اید؟
تاکنون نام اینجانب به همراه همکاران در سه طرح در سازمان ثبت اختراعات به ثبت رسیده است، یک طرح نیز در مراحل پایانی ثبت قرار دارد و تعدادی طرح و ایده که هنوز به مرحله ساخت و ارائه نرسیده اند.
 افق کویر: اولین اختراعتان چه زمانی و چه وسیله ای بوده؟
اولین اختراع یک دستگاه مبدل انرژی حرارتی اتلافی با منبع گرم دما پایین است که از طرح پایانی مقطع کارشناسی ارشد استخراج شده و مربوط به سال 1391 است.
 افق کویر:ایده یک اختراع چگونه به ذهنتان خطور می کند؟
معمولاً احساس وجود یک نیاز و یا معضل و یا طرح آن از سوی دیگران زمینه ساز تحقیق و تفکر جهت یافتن راهی برای برطرف کردن آن می شود و معمولا ایده اولیه بوجود می آید مانند طرح استحصال آب آشامیدنی از رطوبت هوا در مناطق شرجی و گلخانه آب شور خورشیدی در زمینه آب و یا دستگاه خشک کن بستر سیال که نیاز صنایع مختلف پودری و دانه ایست.
 افق کویر:چه چیزهای باعث ایجاد انگیزه در شما برای اختراع می شود؟
حل یک مشکل یا معضل، برطرف کردن یک نیاز و ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت و البته قرار گرفتن در محیط های فنی و دانش بنیان
 افق کویر:کدام اختراعتان را بیش از همه دوست دارید و چرا؟
همه طرح ها و اختراعاتی که بعد از طراحی و ساخت به بهره برداری برسند و به ثمر بنشینند دوست داشتنی هستند و هرکدام با اقبال بیشتری روبرو شوند را مسلماً بیشتر دوست دارم؛ مانند دستگاه خشک کن بستر سیال و البته طرح هایم در زمینه آب مانند دستگاه تولید آب شرب از رطوبت هوا که معضل کنونی و آینده کشور است.
 افق کویر: هزینه کارهایتان را از کجا تأمین می کنید و آیا ادارات، سازمان ها و یا شرکت های دولتی از شما حمایتی کرده اند؟
تاکنون بیشتر حمایت مالی جهت طراحی و ساخت این دستگاهها از بخش خصوصی و از طریق شرکت های دانش بنیانی که با هم همکاری کرده ایم تأمین شده است.
 افق کویر: به چه صورتی اختراعاتتان را به جامعه معرفی می کنید؟
معمولاً در زمینه معرفی طرح و ایده مشکلاتی برای اشخاص حقیقی وجود دارد و برای مطرح شدن بیشتر از طریق شرکت های واسط عمل می نماییم. به این ترتیب که از ارتباط آنها با سرمایه گذاران و صنعت استفاده می کنیم تا طرح را معرفی کنیم
 افق کویر: آیا طرح یا اختراعات شما تاکنون تجاری نیز شده است؟ یا اقدامی در زمینه تجاری سازی آن انجام داده اید؟
البته، برخی طرح ها پتانسیل بالاتری برای تجاری سازی دارند مانند دستگاه خشک کن بستر سیال که به طور محدود تولید و به فروش رفته است و زمینه کار زیادی در کشور دارند. در مورد دستگاه تولید آب از رطوبت هوا و گلخانه آب شور خورشیدی در مرحله بازاریابی و برآورد تجاری سازی است.
 افق کویر: برای مخترع شدن از کجا باید شروع کرد و چه ویژگی هایی می طلبد؟
برای شکل گرفتن یک طرح و یا ایده ابتدا باید نیاز را شناخت و موضوع را پیدا کرد به زمینه علمی آن تسلط داشت. برای ساخت و بهره برداری از طرح پس از زمینه علمی و توانایی فنی نیاز به سرمایه، معرفی و تجاری سازی است.