هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گفتگو با طراح و سازنده نماد ایثار و شهادت میدان شهدای بافق

گفتگو با طراح و سازنده نماد ایثار و شهادت میدان شهدای بافق



به گزارش هفته نامه افق کوير، خردادماه سال گذشته فراخوان طراحي بناي ياد بود شهدا در بافق برگزارشد. حال پس از گذشت يکسال شاهد نصب اين المان يا نماد مي باشيم. در ادامه گفتگوي هفته نامه افق کوير را با طراح اين نماد مي خوانيد.

 

افق کويرخودتان را معرفي کنيد:

"غلامعلي نفيسي بهابادي"، متولد و بزرگ شده شيراز و اصالتاً اهل بهاباد يزد هستم. تحصيلاتم در رشته معماري شهرسازي هست يکي از گرايش هاي کارهايم زيباسازي ميادين مي باشد. نمونه کارهايي که تا به حال انجام دادم ميدان هفتم تير سمنان، ميدان شهداي برازجان در استان بوشهر، سردرهاي سنگ آهن و سه چاهون و ميدان شهداي بافق مي توان نام برد.

افق کوير در خصوص طرح ميدان شهداء توضيح دهيد؟

تابستان سال گذشته در خصوص طراحي ميدان با من صحبت و اين کار به فراخوان گذاشته شد. طرح هايي فرستاده شد که طرح پيشنهادي که ارائه داده بودم پذيرفته شد؛ اميدوارم نماد مورد پسند شهروندان واقع شود و در استان شاخص باشد. شهرستان بافق ميدان هاي خوبي از نظر ابعاد و موقعيت داردو نياز هست تا نمادهاي زيبايي براي آن تعريف شود؛ متأسفانه استان يزد از نظرنمادسازي فقير هست در صورتي که شهرهايي مثل سمنان به شهر ميادين معروف است.

افق کوير تعريفي از نماد يا المان داشته باشيد.

اِلمان معادل فارسي آن(سازمايه يا نماد)، حاوي يکسري پيامهاي فرهنگي هست. در مورد ميدان شهداء از نامش مشخص هست. پيرامون اين سازمايه بايد يکسري زير ساخت ها و مباني نظري در مورد بحث شهدا داشته باشيم. نماد ميدان شهداء يک قلم هست که براي قسمت بالاي آن اين قلم بر عکس شده.در عين اين که برعکس شده اناتومي انسان را در آن مي بينيد. در مرکز آن يک چشم ديده مي شود که ناظر هست و حضور متافيزيکي دارد. بحث لاله هم در آن وجود دارد و بحث ا... هم با آن تلفيق شده است. اين نماد در يزد ساخته شده و نزديک به 4 تن وزن دارد.

افق کوير قرار بود اين طرح قبل از سال جديد نصب گردد درخصوص علت تأخير آن توضيحاتي ارائه دهيد.

کاري که بيشتر طول کشيد ساخت نماد و رنگ کاري آن بود.