هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گفتگو با آتش نشانان خاطره نیست و درد است

گفتگو با آتش نشانان خاطره نیست و درد است



به گزارش هفته نامه افق کویر، روز آتش‌نشان در امتداد هفته دفاع مقدس تجلی فداکاری، ایثار، عشق و جانفشانی در جنگ با بحران های مختلف و حوادث طبیعی از جمله آتش سوزی، ریزش آوار، زلزله، سیل، وجود خزندگان خطرناک در مناطق مسکونی، حبس سرنشینان خودروهای واژگون شده و خرابی آسانسورهاست. هفتمین روز از برگ ریزان پاییزی مهرماه در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز آتش‌نشانی و ایمنی نامگذاری شده است، سال ۱۳۵۹ شمسی درست در چنین روزی وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش‌نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند اما در زمان اطفای حریق، هواپیماهای دشمن دوباره به بمباران پالایشگاه اقدام کردند که به شهادت شماری از آتش‌نشانان منجر شد، این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در کشور و همچنین یادآوری از خودگذشتگی های آتش‌نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است. از این رو طرح تعیین این مناسبت به عنوان روز آتش نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹شمسی توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و در شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تایید شد. خبر نگار ما به سراغ دو تن از آتش نشان ها سنگ آهن شهرستان بافق رفته وی با آن ها به گفتگو پرداخت که در ادامه می خوانید:
"سعید عسکری" کارشناس آتش نشانی با 22 سال سابقه کار در آتش نشانی آهنشهر شهرستان بافق گفت:
وقتی آتش سوزی رخ می دهد مردم شهرستان بافق استرس نگیرند و با شماره آتش نشانی تماس حاصل فرمایند، باید در مدارس در مورد آتش نشانی و ایمنی کلاس های مفید برگزار شود تا در ذهن دانش آموز ها ماندگار باشد.
خاطره نیست و درد است
در یکی از داروخانه های شهر چندین سال پیش یک آتش شوزی در زیر زمین که انبار اجناس بود اتفاق افتاد یکی از آتشنشانی ها که برای خاموش گردن حریق اعزام شده بود اطلاعات کافی نداشته بنابراین با آتشنشانی آهنشهر تماس گرفته شده بود تیم برای عملیات به صحنه رفته بودند و با تجربه و آموزش قبلی تمام دود زیر زمین را بیرون کشیدند و یکی از نیرو ها به طبقه انتها رفت و تنها یک جعبه کوچک آتش گرفته بود و بعد از خاموشی آتش خوشحالی در چشمان دکتر دیده شد و خستگی تن ما را ازبین برد.وی اظهار داشت: ماشین های آتش نشانی خیلی فرسوده است همچنین نیروهای که در آتش نشانی در حال کار هستند تنها در چند دوره کلاس هایی که برگزار شده است شرکت نموده اما بیشتر آن ها هر آنچه یاد گرفتند از تجربه خودشان بوده است.
"حمید رضا شیر محمدی" با 30 سال سابقه کار در آتش نشانی پایگاه آهنشهر مشغول به خدمت رسانی است.
وی گفت: در این پایگاه شرکت سنگ آهن، چغارت، سه چاهون و اگر در سطح شهر نیز در خواست کمک داشته باشند نیرو برای عملیات اعزام می نماییم. وقتی شیفت عوض می شود یک نفر تمام وسایل حتی بی سیم ها را تحویل می گیرند در همه شیفت ها یک اپراتور است که فقط مسئولیت دارد پاسخگو باشد و وقتی با آتش نشانی تماس می گیرند آدرس دقیق در مورد حریق یا امداد نجات را دریافت می نماید . وی ادامه داد: سنگ آهن مرکزی دارای چهار پایگاه است.
این آتش‌نشان 50 ساله اظهار داشت: زمانی که افراد را از آتش یا دل حادثه بیرون آورده و حیات دوباره به شهروندان می‌بخشیم شیرین‌ترین لحظاتم است.
وی یادآور شد: منزل یکی از شهروندان در شهرک آتش سوزی شده بود، خانم خانه اجاق گاز را برای پخت غذا روشن می گذارد در همین حال اجاق گاز خاموش می شود و گاز های قدیمی ترموکوبل و قطع کن ندارد زنگ خانه یا روشن و خاموش کردن لامپ باعث یک انفجار بزرگ می شود اما بر اثر اینکه کولر خانه روشن بود و موتور کولر جرقه تولید می کرد تمام فرش های خانه به طرف کولر کشیده شده بود و آتش سوزی رخ داده بود من ناراحت بودم که خانواده در منزل است زمانی که به سر صحنه رسیدیم به ما اعلام شد کسی داخل منزل نیست.
شیر محمدی از مردم شهرستان بافق خواستار شد: وقتی حادثه می شود تجمع نکنند و نیروهای آتش نشانی را مورد تمسخر نگیرند و برای حضور در صحنه خودرو ها راه را باز نمایند نه اینکه برای حضور در صحنه از ما سبقت بگیرند بنابراین ما هم در بعضی از عملیات های خود بدون آژیر حرکت می نماییم.
وی از مسئولین در خواست نمود: آتشنشان ها را باید توجه ویژه ای داشته باشند و برای آموزش آن ها برنامه داشته باشند همچنین دانش آموزان مدارس را بیشتر به پایگاه آتش نشانی آورده که با شغل آتش نشانی آشنا و یک تجربه خوبی در ذهن آن ها باشد.شیر محمدی توصیه کرد : اکثر گاز های قدیمی و ترموکپل ندارد و فقط مردم اجاق گاز های قدیمی را سوزنی آن را عوض نموده اند بنابراین توجه داشته باشند و ایمنی را رعایت نمایند.

حدیث عباسی_ حدیثه امیریان|