هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گذشت ۶سال از ۶ بند نیمه تمام صورتجلسه

گذشت ۶سال از ۶ بند نیمه تمام صورتجلسه



به گزارش هفته نامه افق کویر، در سال 93 پس از اینکه چند روز معدن تعطیل شد و شهروندان نسبت به واگذاری سهام شرکت سنگ‌آهن اعتراض داشتند پرسنل کار را تعطیل کردند و منجر به بازداشت 9نفر از کارگران و رییس شورای اسلامی شهر شد. در نهایت جهت پایان به این اعتراض صورتجلسه ای به تاریخ هشتم شهریورماه 93 توسط شورا تامین استان در محل استانداری شد و پیرو آن یک جلسه در سپاه بافق با حضور 2 نفر از مسئولین صندوق بازنشستگی و دیگر مسئولین تشکیل و صورتجلسه در 6بند تنظیم گردید که امضا تمام مسئولین وقت پای آن موجود است و با گذشت 6سال هنوز 6بند بطور کامل تحقق نیافته است پیرامون این موضوع با 2تن از اعضای شورای اسلامی بافق به گفتگو پرداختیم.

"رییس شورای اسلامی شهرستان بافق"
مسئولین خبر خوبی به مردم خواهندداد

"حسن محمدی" با اشاره به نامه 6بندی وزیر به تاریخ 3/3/93 اظهار داشت: حدود 3بند عملی و اکثریت بندها اجرایی شده و یکی از طرح‌های جوارمعدنی شرکت سنگ آهن که باید با قوت ادامه پیدا کند؛ بحث طرح گندله بوده که افتتاح خواهدشد.
وی با تاکید به تامین خوراک جوار معدنی شرکت سنگ آهن که در اولویت قرار گرفته، اعلام داشت: نماینده مردم در مجلس و مسئولین پیگیر این موضوع بوده و همچنین در رابطه با بحث معادن چاه گز و آنومالی ها هم پیگیر هستند و در این زمینه، یکسری اقدامات خوبی صورت گرفته که نماینده، مسئولین و مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی خبر خوبی را به مردم خواهند داد.

اعضای هیئت مدیره از بومی انتخاب شود

رییس شورای اسلامی شهرستان بافق؛ در خصوص انتخاب 2 نفر برای اعضای هیئت مدیره و صحبت هایشان با " مسرور" مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد سخن گفت: وی نظرش این است که نیروهای بومی استانی هم مورد قبول می باشد و ما تمامی مسئولین تاکید داریم که باید از شهرستان انتخاب شود.
وی گفت: بحث انتخاب سطح اشتغال جمعیت شغلی کارگران خوب بوده و تعدیل نیروصورت نگرفته است
محمدی، در بحث جذب نیروهای بومی برای اشتغال در گندله بیان داشت: تا حد امکان برای گندله نیرو بومی استخدام شده، مگر اینکه متخصصی در شهرستان نبوده و به اجبار غیربومی جذب شده است.
تسویه بدهی ها ظرف یکسال آینده
وی درباره با مصوبات قانون پرداخت عوارض، شرکت سنگ آهن گفت: تا الان تقریبا آنچه را بایستی پرداخت می‌شده انجام شده است و فقط بدهی‌های سال های قبل مانده که مدیر عامل شرکت قول داده که ظرف یکسال آینده تسویه نماید و این بند هم اجرایی شود.
وی به حمایت های عمرانی اشاره داشت: کلیه مساعدت ها و حمایت‌های عمرانی تاکنون توسط شرکت سنگ آهن در سطح شهرستان صورت گرفته، از جمله بحث فاضلاب شهری که مدیرعامل شرکت سنگ اهن امیدواری اتمام کار را به زودی داده است.
تکمیل میدان ورودی شهر
وی ادامه داد: میدان ورودی دیگر مبحث عمرانی است که از مدیرعامل شرکت سنگ اهن خواستار شدیم، میدان را تکمیل نماید چون در نامه 16 بندی وزیر صراحت داردکه میدان ورودی شهر و فاضلاب شهری تمام شود. اعتقاد ما این است که باید میدان را تکمیل کنند، سپس جهت نگهداری تحویل شهرداری نمایند.
حسن محمدی درباره طرح های توسعه، بیان داشت: اولویت با پیمانکاران بومی است و دراین باره اطلاعی ندارم شرکت سنگ اهن تا چه میزان اجرایی نموده است.
وی باتوجه به اجرای طرح های توسعه افزایش اشتغال؛ بحث گندله را نام برد و افزود: در این زمینه کارها به خوبی انجام و خوشبختانه شروع شده است.
عضو شورای اسلامی در خصوص تکمیل ورزشگاه کارگران توضیح داد: ظاهرا مساعدتهایی انجام و نیاز به یکسری کمک های جزیی دیگر دارد که رییس اداره کار، توافقات و صورتجلسه ای با سنگ آهن داشته است.
وی به بحث بهداشت و درمان اشاره و عنوان داشت: از افتتاح پلی کلینیک تامین اجتماعی چندین سال می گذرد و فقط بحث متخصصین وجوددارد که باید رایزنی انجام تا حتما تأمین گردد.
محمدی در خصوص بهره برداری ازمعادن گفت: طبق طرح پروانه مجوز اداره صمت صورت می گیرد.
وی بیان داشت: برای حفظ و فروش اموال شرکت؛ با صرف و صلاح این شرکت تصمیم گیری می شود که قطعاً به هم این صورت بوده و مشکلی نداشته و هیچ شخصی اعلام نکرده است.
حسن محمدی با بیان اینکه 5 درصد سهام ترجیحی در آن زمان توسط کارگران خریداری نشد، اعلام داشت: فقط 9دهم درصد سهام خریداری شده و در (امیدنامه) پیشنهادها از سوی مسئولین شهرستان داده شد که یکسال دیگر سهام را به نیروها واگذار تا خریداری کنند و اگر مازادی وجود داشت به شهرداری داده شود.
وی در بحث 15درصد که قرار بود به شهر واگذار کنند، تصریح کرد: افراد راهکارهایی پیشنهاد دادند که مطرح نمودیم و صورتجلسه شده و با توجه به اینکه "طلایی مقدم" از گذشته در جریان کار قرار داشته و صورتجلسه را امضا کرد. توسط وی پیگیری هایی انجام گرفته که امیدواریم این اتفاق بیافتد.
وی تصریح کرد: (امیدنامه) که مجمع مصوب کرده که به چه گونه ای عمل کردند؛ هنوز به دست ما نرسیده و اطلاعی ندارم که پیشنهاد شهرستان برای در بورس قرار دادن سهام شرکت دالاهو را پذیرفتندیا خیر!
مجمع شرکت سنگ آهن پیشنهادها را در امیدنامه بگنجاند
حسن محمدی در صحبت های پایانی گفت: امیدوارم راهکارهایی که مسئولین شهرستان پیشنهاد دادند مورد توجه مجمع قرار گرفته باشد که بتوانند به عنوان یک راهکار؛ درصدی از سهام شرکت سنگ اهن در اختیار شهرستان و یک درآمد پایدار برای شهر و شهرداری قرار گیرد. خواهش دارم که حتما مجمع شرکت سنگ آهن پیشنهادها را در (امیدنامه) بگنجاند.
وی در خصوص 6 بند به گفتگو پرداخت و گفت: بند یک اجرایی شده مصوبات نامه 16 بندی وزیر بوده و مصوبات 9/6/93 این اصل کلی بوده است که بسیاری از آنها مانده مثلاً در رابطه با تکلیف ¼ دهم سهام ترجیحی است که گفته شده آن زمان 9دهم درصد توسط پرسنل خریداری و قرار شد 4/1 بصورت امانت نزد صندوق بماند و سود ان صرف رفاهیات پرسنل و شهرستان شود که هنوز این اقدام صورت نگرفته است.
سهام ترجیحی به شهرداری فروخته شود
وی افزود: پیشنهاد ما در امید نامه این است که سهام ترجیحی برای بقیه پرسنلی که خریداری نکردند عرضه شودو اگر خریداری نشد به شهرداری فروخته و سود این چندین ساله که امانت بوده برای عموم هزینه شود .
وی در مورد بند 2 که در زمینه زمانبندی اجرای چرخه کامل فولاد شهرستان بیان داشت: قراربوده تا پایان شهریورهمراه با میزان سرمایه گذاری به استانداری، فرمانداری و شورای شهر برنامه ارائه دهند.
رنجبر به بند 3 که در خصوص سهام 15درصد سهام شرکت سنگ آهن بوده اشاره داشت: قصد واگذاری آن به شهرستان وجود داشت که مسئولین مرتبط استانی و کشوری و اعضای صندوق تا حصول نتیجه پیگیری کنند و هر 4ماه یکبارگزارش اقدامات را ارائه بدهند.
نائب رییس شورای اسلامی شهر بافق گفت: بند 4 پیگیری اجرایی شدن مصوبات بر عهده مسئولین مرتبط با نظر استانداری است.
وی بیان اینکه هر 2ماه یکبار بایستی مسئولین استانی و شهرستانی و نمایندگان صندوق بازنشستگی فولاد باید به مردم گزارش دهند که در بند 5 آمده است، اعلام کرد: فقط یکبار آن هم با اصرار شورا، نماینده صندوق حضور یافت و شرکت سنگ اهن چندین بار حاضر و مهندس شفیع به عنوان مدیر پروژه گندله در جلسات شرکت داشته و مهندس مظفری مدیر پروژه فولاد هم جهت گزارش دهی حضور داشته است .
رنجبر ادامه داد: پایه و اساس فولاد مشخص نیست که چگونه است و هنوز اجرایی نشده و به بخش خصوصی واگذار و شرکت آذران خذی که باید اجرا کند.
وی بند 6 را جهت اجرایی شدن مصوبات منوط به فعال شدن معدن دانست و عنوان کرد: در آن زمان بخاطر اعتصاب، کار انجام نگرفت و بصورت نیم بند بعضی از این بندها اجرایی شده و متاسفانه بعضی از آنها اجرایی نشده که همان بحث 15 درصد سهام است که جهت پیگیری، صندوق هیچ اقدامی نکرد و از نو؛ خودمان پیگیری را آغاز و حتی مجبور به پیگیری توسط یک وکیل شدیم که در حال کار است و امیدواریم به نتیجه برسیم.
نائب رییس شورای اسلامی شهرستان درباره انتخاب اعضای هیئت مدیره گفت:علاوه بر مدیرعامل بومی؛ 2نفر اعضای هیئت مدیره باید بومی انتخاب شوند پیگیری های لازم انجام شده که اخیرا یک نفر می باشد و قول داده شده شخص دیگری هم انتخاب شود.
وی با اشاره به اینکه کار بسیار است و باید به قول هایی که داده شده عمل شود بیان داشت: 25 درصد از سهام سنگ آهن قرار است در بورس عرضه شود؛ پیشنهادها و تعهداتی که قبلا آنها داده اند به عنوان پیشنهاد مجددا مطرح شده که در امیدنامه ثبت شود مثلا 2درصد فروش که باید به شهر پرداخت و لحاظ گردد.
وی با بیان اینکه خوراک شرکت سنگ اهن باید از آنومالی های شهرستان تامین شود گفت: انتظار این است مسئولان ایمیدرو که آنومالی هایی در اختیارشان است ابتدا تامین خوراک واحدهای همجوار معدنی بافق را طبق قول های داده شده، انجام دهند تا سنگ آهن و کارخانه هایش در این زمینه با مشکل روبرو نشوند.
رنجبر به یکی از بندهای انجام گرفته اشاره داشت و یادآورشد: ساخت پلی کلینیک انجام گرفته، اما هنوز پزشک متخصص ندارد و بسیار فعالیت های که یک کلینیک باید داشته باشد را ندارد و باید بیشتر توجه شود.
وی بند اصلی را 15درصد سهام دانست و تصریح کرد: وکیل در این باره پیگیری می کند! متاسفانه بعضی مسئولین کارشان که گیر باشد قول و وعده می دهند وقتی برطرف شد فراموش می کنندکه حرفی زدند و این باعث ایجاد بی اعتمادی می شود
رنجبر ادامه داد: در جلسه ای که در تهران برگزار شد، وکیل صندوق ادعا می کرد که امضاهای آقایان "دورویه" و "شهبازی" نیست و مسئولین بافقی حاضر در جلسه اعتراض خود را اعلام و بیان داشتند که در حضور انها این 2نماینده صندوق صورتجلسه را امضا کردند.
وی خطاب به دیگر مسئولین اعلام داشت: خواهش دارم استاندار، فرماندار، نماینده مردم در مجلس، مسئولین شهرستان همه دست در دست هم داده تا در تنظیم امیدنامه، مسئولین صندوق بازنشستگی و وزارت رفاه به نحوی عمل کنند که حق شهرستان در عرضه سهام بورس ضایع نشود و این شهر محروم مجددا دچار گرفتگی و چالش نشود.
رنجبر تصریح کرد: انتظار ما این است مسئولین به امضا عهد و قول خودشان وفا کنند و این اطمینان و اعتمادی که بین مردم و انها ایجاد شده را خراب نکنند؛ اگر سهام شرکت سنگ اهن به بورس عرضه شد ما دستمان به کسی نمی رسد مسئولین استان و شهرستان باید بسیار هوشیار باشند و در تنظیم امیدنامه بسیار دقت کنند.

الهام نصیرزاده|