هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گذران تابستان بافقی ها در فلکه قارچ

گذران تابستان بافقی ها در فلکه قارچ


گذران تابستان بافقی ها در فلکه قارچ

انسان همچنان که به غذا و نوشیدنی، خواب و استراحت و نظافت نیاز دارد، همین طور به تفریح و سرگرمی سالم نیز نیازمند است و هیچ عاقلی نمی تواند این نیاز فطری و طبیعی انسان را انکار نماید؛ حتی حیوانات نیز از این قانون کلی مستثنی نیستند و ساعتی را در شبانه روز مشغول بازی و تفریح هستند، از پرندگان هوا گرفته تا درندگان صحرا، از خزندگان گرفته تا موجودات و ماهیان دریا، که همگی صحنه های زیبایی از تفریح و بازی را به نمایش می گذارند؛ حتی درنده خوترین حیوانات مانند شیر و پلنگ و گرگ، ساعتی را با فرزندان خویش در کنار هم به بازی و شادی و تفریح سپری می کنند.
انسان قطعاً در این جهت باید پیشگام باشد؛ چرا که یک موجود فولادی و یک جسم بی جان نیست که هرچه بخواهد کار کند، بلکه موجودی است دارای روح و روان، و روح نیز همچون تن و جسم، خسته می شود، همانگونه که جسم با استراحت و خواب، انرژی مصرف شده را تأمین می‌کند، روح و روان نیز با تفریح و سرگرمی سالم، شارژ شده دوباره نیرو می‌گیرد.
تجربه و گذشت زمان نیز نشان داده است که اگر انسان به کارهای یک نواخت بدون وقفه ادامه دهد، و از سرگرمی و تفریح محروم باشد، بازده و راندمان کار بر اثر کمبود نشاط، تدریجاً افت کرده، پایین می آید. اما برعکس، پس از ساعاتی تفریح و سرگرمی آنچنان نشاط کار و تلاش در او ایجاد می شود که کمیت و کیفیت کار هر دو فزونی پیدا می کند، به این جهت باید گفت ساعاتی که صرف تفریح و سرگرمی سالم می شود نه تنها هدر نمی‌رود، بلکه با رفع خستگی از روح و روان عامل تقویت و پیشرفت ساعات کاری و مطالعاتی انسان می شود.
به همین منظور و به دلیل حساسیت موضوع، خبرنگار هفته نامه افق کویر، دوشنبه شب گذشته، به میدان دانشجو روبروی شهر بازی شهرمان، رفت و با افردای که برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت خود به آنجا آمده بودند به گفتگو نشست.
دوست نداشتم به پاتوق ها بروم
محمد ابراهیمی نوجوان 16 ساله با متانت و ادب از حضور خود و دوستانش در این مکان چنین گفت: چون دوست ندارم به پاتوق ها بروم برای تفریح با دوستانم به این فلکه می آئیم. شخصاً دوست ندارم در جمعی باشم که قلیان و دود باشد؛ اگر بیشتر به تفریحات سالم بها داده شود مطمئن باشید کمتر کسی به سوی پاتوق ها می رود. خودم همواره به افراد و دوستانی که دنبال دود و قلیان هستند و به من نیز تعارف می نمایند نه گفته و می گویم. کاش پیست موتورسواری و اسب‌سواری که سال ها برای احداث آن وعده و وعید داده شده است اجرایی می شد؛ وقتی جوان و نوجوان انرژی خود را در این مکان ها تخلیه نمایند دیگر توانی نخواهند داشت که تا صبح در پاتوق بنشینند. شهر بازی روبروی همین جا را ببینید چندین سال که تعطیل است و هیچ اقدامی برای راه اندازی آن نمی شود. 
بافق نتوانسته پیشرفت لازم را داشته باشد
دختر جوانی که با خانواده اش برای تفریح به آنجا آمده بودند درخصوص حضورش در این مکان گفت: با توجه به شرایطی که در بافق حاکم است مکان خوبی برای تفریح می باشد؛ اما می شود امکانات بهتر و جاهایی با فضای مناسب تری در نظر گرفت؛ ولی این فلکه خطرات زیادی برای کودکان دارد؛ اما وقتی حاضر هستیم در این مکان بنشینیم حتماً از خطرات آن آگاه می باشیم و باید بیشتر مراقب باشیم. بافق نتوانسته آن طور که باید پیشرفت کند؛ امیدواریم با تدبیر بیشتر فضاهای بهتری برای مردم مهیا شود تا این همه خطر را به جان نخرند.
در گوشه ای از این میدان تعدادی جوان، جمع دوستانه ای داشتند از آنها اجازه خواستیم تا در مورد تفریح و سرگرمی که دارند با آنان گفتگو کنیم.
 آن ها نیز با اشتیاق قبول نموده و در مورد سرگرمی و پاتوق و همچنین قلیان که امروز در بین جوانان و حتی نوجوانان باب شده است توضیحاتی این چنینی ارائه نمودند. 
به علت نبود امکانات کافی در بافق، ساکن یزد شدم
یکی از این جوانان محمد فتوحی، جوان 26 ساله ای بود در این خصوص گفت: برای ایجاد تفریحات سالم و بدون هیچ دود و آلودگی در ابتدا باید برای مردم فرهنگ سازی نمود. نمی خواهم شهرم را زیرسئوال ببرم؛ ولی با اینکه کارم در بافق هست به خاطر فرزندم و نبود امکانات کافی و مناسب در شهر بافق ساکن یزد شدم و مجبورم هر روز این مسافت طولانی را طی نمایم.
این جوان 26 ساله افزود: شما چه مکان های تفریحی را در سطح شهر می شناسید که به جوانان معرفی کنید؟!! هر روز مسیر یزد - بافق را طی می کنم، فقط به خاطر پیشرفت و آینده فرزندم؛ شاید هم برای برخی نامفهوم باشد؛ ولی ظرفیت و توان هر فرد فرق می کند. سختی پیمودن راه و خطرات آن را نیز به جان خریده ام. تابستان ما بافقی ها فقط منوط شده است به همین فلکه. پارک آهنشهر را مد نظر بگیرید تا آن لحظه ای که آن جا نشسته اید باید فقط مواظب کودکان باشید؛ حتی همین فلکه هم خطراتی دارد؛ وقتی فردی حاضر است برای تفریح به این مکان بیاید باید خطرات آن را نیز به جان بخرد.
فتوحی افزود: همت والایی باید باشد تا معضل ها و مشکلات را ببینند و راهکاری اساسی و بهتر اندیشیده شود، سرگرمی های جدیدتر را به بافق بیاورند. 
 راضیه بیگی- اکرم عباسی