هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گذاشتن عکس فرزندان در شبکه های اجتماعی خطرناک است

گذاشتن عکس فرزندان در شبکه های اجتماعی خطرناک است



پدر و مادر هر کاری انجام می دهند تا امنیت فرزندان و خود را تأمین کنند؛ اما آن ها ممکن است دلیل اصلی آسیب پذیری کودکان خود، در فضای آنلاین باشند. مطالعه جدید نشان داده است پست های پی در پی در شبکه ها ی اجتماعی می تواند کودکان در نتیجه فعالیتی که بی ضرر به نظر می رسد در معرض خطر قرار دهد. مشخص شده است که در معرض خطر قرار گرفتن امنیت آنلاینی کودکان نه با یک هکر حرفه ای؛ بلکه توسط فردی باهوش و ریزبین و برخی اطلاعات که پدر و مادرها به اشتراک گذاشته اند امکان پذیر است. ارسال عکس فرزندان در اینستاگرام، حتی خطرناک تر از انجام آن در فیسبوک است؛ زیرا تمامی پست ها های اینستاگرام در حال پیش فرض عمومی هستند از آن جایی که کاربران این شبکه اجتماعی از هشتگ های مربوط به پدر و مادر ها در عکس های کودکان خود استفاده می کنند یافتن و شناسایی کودکان، حتی آسانتر از فیسبوک است.
در شرایطی که افراد بالغ در فیسبوک و اینستاگرام چگونگی در معرض دید قرار گرفتن اطلاعات آنلاین خود را انتخاب کرده اند؛ اما فرزندان آنها از چنین حقی برخوردار نبوده اند به گفته پژوهشگران آنها قصد ندارند والدین را از به اشتراک گذاری عکس های فرزند خود در فضای آنلاین منع کنند؛ اما از آنها می خواهند این مسئله را مد نظر قرار دهند که چنین فعالیت هایی حریم خصوصی فرزندان را در آینده کاهش می دهد و اقدام های ساده ای را برای حداقل رساندن آن خطرات اتخاذ کنند.
اطلاع ازنام کامل، آدرس و ظاهر کودک می تواند خطر آفرین باشد و به ابزاری برای ناامنی وی مبدل شوند؛ اگر قصد دارید کودک خود را در حالت خصوصی حفظ کنید حساب کاربری خود را در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک را روی حالت خصوصی تنظیم کنید و یا تنظیمات را به گونه ای انتخاب کنید که از مشاهده عکس هایی که فرزندان تان در آنها دیده می شود تنها توسط دوستان تان اطمینان حاصل شود. پیش از ارسال عکس نسبت به رضایت و موافقت فرزندان با این کار یا افشای نام وی اطمینان حاصل کنید و یا هر زمان که امکان دارد از ارسال عکس خوداری کنید .
    فاطمه سادات ناظری