هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گام هایی به صفای آیینه

گام هایی به صفای آیینه



کاروان پیاده مؤسسه فرهنگی بیت الرضا(ع) بافق، پس از قریب به یک ماه با پای پیاده مسیر بیش از هزار کیلومتری بافق- مشهد را در نوردید و  وارد مشهد مقدس و بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحج، علی بن موسی الرضا علیه السلام شد و پس از سه روز اقامت به موطن خود بازگشت. سوغات و ارمغان این سفر چیست و چگونه یک فرد، رنج سفر را به جان می خرد و طی طریق می کند تا به سرمنزل مقصود برسد! کاروان آهسته گام بر می دارد و در هر گام برداشتنی دنیایی از صدق و صفا وجود دارد. دوشادوش این فرزندان آسمانی چه زیباست! خوشا به سعادت کسانی که توانستند در این مسیر همراه و هم قدم این کاروان عزیز باشند. 
 امروزه؛ اگرچه وسایل ارتباطی افزایش یافته است و هر لحظه بر شتاب آن افزوده می گردد؛ اما حرکت پیاده این کاروان نشان از هدف دیگری دارد. تصور غالب این است که این سفر در عصر تکنولوژی وجاهتی ندارد؛ چرا که در کمتر از ساعتی می توان به مشهد مقدس گام گذاشت! 
به نظر نگارنده، در پاسخ به این پرسش، باید گفت اگر به  تاریخ و آثار پیشنیان نگاهی ژرف داشته باشیم؛ به وضوح پی به این مسئله خواهیم برد که بسیاری از مردان و زنان برای جلای قلب و صفای باطن دست به سیر و سیاحت زدند؛ چرا که یکی از آموزه های قران مجید همین است  
 أَ فَلَمْ  يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَكُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها
(سوره حج، آيه 46) اين آيه بیان می کند؛ اين جهانگردى معنوى و سير در زمین، قلب انسان را دانا و چشم انسان را بينا و گوش او را شنوا مى‏گرداند و از خمودى و جمود، رهايى مى‏بخشد.
در طول سفر هست که انسان با سایر اقوام و ملت ها آشنا شده و از فرهنگ و رسوم آنها خبردار خواهد شد و حتی به سرگذشت اقوام مختلف آگاهی می یابد. این از فایده سفر هست؛ ولی برخی سفرها هست که تنها در جهت افزایش ایمان به کار می رود مانند سفرهای اولیاء ا... که در راستای تزکیه ضمیر باطن است. اینان معتقدند با دوری از خلق و با اندیشیدن در وجود خود، خود را پیدا می کنند. این همان خودشناسی است که حضرت مولا الموحدین (ع) می فرمایند "من عرف نفسه فقد عرف ربّه  "هر كه خود را شناخت، خداى خويش را شناخته است(.شرح غررالحكم و دررالكلم، عبدالواحد بن محمد تميمى، ص 232)و پس از پایان سفر آنچه که برای آنان مهم است، مراقبت از خود هست که مبادا دچار تعلقات دنیوی شده و از منش سیر و سلوک خود دست بردارند؛ بلکه می آموزند که چگونه در عین حال که با مردم هستند همچنان صفای باطن خود را صیانت کنند که اگر غیر از این شد، همه این زحمات بر باد فنا و نیستی خواهد رفت. 
در بافق بیش از بیست سال است که این امر سترگ به دست موسسه خیریه فرهنگی مذهبی بیت الرضا(ع) انجام می شود و در طول این مدت منشا خیرات و مبراتی هم برای بافق شده است. انشاا... تعالی این کار با داوم و برقرار باد!
محمد حسین تشکری
مدیر مسئول و صاحب امتیاز