هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

گازرسانی به بخش‌هایی از بافق تا پایان سال

گازرسانی به بخش‌هایی از بافق تا پایان سال


گازرسانی به بخش‌هایی از بافق تا پایان سال

به گزارش دفتر هفته‌نامه  افق‌کویر از یزد، خبرنگاران این هفته‌نامه دوشنبه گذشته گفتگویی با پیله‌ور  رییس شرکت گاز استان با حضور مهندس مولودی رییس امور مهندسین واجرای طرح ها، دهقانشاهی مدیریت طرح، یغمایی رییس اجرای طرحها، احمد دشتی رییس حراست و محمدی‌پور رییس روابط عمومی شرکت گاز استان انجام داده است که در ادامه این گفتگو را می‌خوانیم.
پیله‌ور  در مورد روند گاز رسانی به بافق به گروه خبری هفته‌نامه افق‌کویرگفت: گاز رسانی در سه مرحله انجام می‌شود که خط اصلی مربوط به ما نمی‌باشد و برعهده شرکت توسعه مهندسی که یک شرکت مستقل می‌باشد هست؛ ولی  عملیات آن مربوط به شرکت ملی گاز می‌باشد.
رییس شرکت گاز استان افزود: زمانی که گاز به CGS که همان ایستگاه اصلی هست می‌رسد در آنجا فشار از 1050 به 1250 تقلیل پیدا  می‌کند که از آنجا به خط‌های تغذیه و به داخل ایستگاه‌های TBS که هنوز قابل استفاده نیست انتقال پیدا می‌کند و در این ایستگاه‌ها فشار گاز به 60  کاهش پیدا می‌کند و از اینجا به بعد گاز وارد شبکه و خانه‌های مردم می‌شود این خط اصلی تقریباً مراحل آخر کار را طی می‌کند و تا یک‌ماه دیگر 100% تزریق گاز از یزد به بافق به طول100 کیلومتر به قطر 24 اینچ با هزینه‌ای تقریباً 50 میلیارد تومان با حدود 11 ایستگاه شیر انجام و تحویل ما می‌شود.
وی تصریح نمود: ما در ایستگاه CGS که سومین ایستگاه بزرگ یزد می‌باشد که ایستگاه‌های ما شامل یک ایستگاه 245000و دو تا 200000 می‌باشد. که یکی از ایستگاه‌های دویست هزاری در شهرستان بافق احداث می‌شود عملیات نصب تجهیزات ایستگاه تقریباً 90% انجام شده و10%باقی‌مانده که طی 12 روز دیگر  تمام می‌شود و عملیات داخل ایستگاه تقریباً هفتاد درصد آن در حال اتمام می‌باشد که مربوط به مرحله دوم می‌باشد و 95کیلومتر شبکه گذاری با 500 علمک و 2 تا ایستگاه 10 هزاری TBS و یک ایستگاه حفاظت زنگ با هزینه‌ای حدود 86 میلیارد ریال؛ که تقریباً 15% تا 20% پیش رفت داشته و عملیات ساخت ایستگاه هم 70% آن انجام شده است.
پیله‌ور با بیان این که مرحله دوم شامل روستاهای باقرآباد، صادق‌آباد، تراب‌آباد و سهل‌آباد می‌باشد گفت: مرحله اول که تقریباً یک سال و نیم پیش انجام داده‌ایم که گفته شده بود شهریور ماه سال گذشته به بهره‌برداری رسیده؛ اما  هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و فقط به اتمام رسیده و آماده بهر ه برداری است؛ پس مرحله اول سال 90 با 63 کیلومتر شبکه گذاری و ساخت یک ایستگاه TBS و اعتباری حدود 35 میلیارد ریال و 1200 علمک بوده که انجام خواهد شد؛ که در مجموع 2700 علمک در مرحله اول و دوم تا پایان سال انجام می‌شود.
 وی در تصحیح حرف خود بیان کرد: 1200 علمک تا پایان سال نصب خواهد شد و 1500 علمک باقی مانده را در سال آینده به اتمام می‌رسانیم.
پیله‌ور عنوان کرد: در مورد گازرسانی که مردم اصرار دارند بدانند تا چه موقع گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد جا دارد که بگویم که حداکثر تا تاریخ 1/10/1393 امیدوارم که اولین علمک را روشن کنیم نه به این منظور که به همه مردم بافق گاز می‌دهیم.
ما علمک‌هایی داریم بعنوان علمک ته خط که باید هواگیری شود و ممکن است هر کجا این علمک نصب شود. این نباید ذهنیت بدی در شما بوجود بیاورد که خانه‌ای که برای اولین بار از نعمت گاز برخوردار می‌شوند نسبتی با مسئولین شرکت دارد؛ بلکه به این منظور است که خط لوله هواگیری شده و مشکلی بوجود نیاورد؛ بعد از هواگیری و مطمئن شدن از خط لوله شروع می‌کنیم به نصب علمکهای داخل شهر.
وی اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال جاری 1200 علمک نصب شود؛ که اولین علمک 1/10/1393 می‌باشد و ممکن  است 1200 علمک نصب کنیم؛ اما همه شبکه‌ها گازدار نمی‌شوند. بدیهی است که نظارت بر عملیات لوله‌کشی داخل منازل، مؤسسات، سازمان‌ها و ارگانها به عهده سازمان نظام مهندسی می‌باشد. اول تأییدیه نظام مهندسی و بعد مراجعه به شرکت گاز می‌باشد و هیچ مسئولیتی شرکت گاز در قبال لوله‌کشی ندارد.
وی تأکید نمود تا شرکت گاز لوله‌ها را نشانه‌گذاری نکرده است مردم برای لوله‌کشی اقدام ننمایند.
وی افزود: در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز توسط مسئولین شرکت گاز، مرحله سوم به مناقصه خواهد رفت که حدود 96 کیلومتر شبکه توزیع و 2 ایستگاه TBS 10 هزاری که حدود 40 میلیارد ریال هزینه مورد نیاز هست.
پیله‌ور  ضمن توصیه به شهروندان بافقی که میزان سوخت مصرفی خود را تا پایان سال جاری تأمین کنند تأکید کرد: قرار نیست امسال همه مردم گازدار شوند؛ شاید تا پایان سال آینده هم طول بکشد؛ اینطور نباشد که فکر کنند که همه مردم بافق تا پایان سال گازدار می‌شوند باید مرحله سوم هم راه بیفتد تا همه شهرستان بافق از گاز بهره مند شوند.
 وی در پایان از مردم بافق بخاطر صبر و بردباری و سعه صدر در طول این مدت تشکر نمود.
 رضیه زارع پور- سعیده آغاز