هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کنه گردآلود آفت جان نخیلات

کنه گردآلود آفت جان نخیلات



عذرا عبداللهی| هفته نامه افق کویر با توجه به نزدیک شدن به فصل سمپاشی درختان خرما در این شماره گفتگویی با فلاح، معاون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بافق انجام داده است. 
افق کویر: سمپاشی درختان خرما از چه زمانی آغاز و تا چه زمانی ادامه می یابد؟
 سمپاشی درختان خرما از 15 خردادماه آغاز می شود که این سمپاشی علیه "کنه گردآلود" می باشد و امسال به زبان عامیانه سال عقب افتاده و این سمپاشی از 25 تا 30 خرداد ماه آغاز می شود و در دو نوبت و به فاصله ی 12 روز انجام می شود. سموم موجود در بازار برای این فصل" سم فن پیروکسی میت"که به" ارتوس" شناخته می شود. همچنین سم تترادیفون نیز هست که این سم، یک سم قدیمی هست و بهتر جواب می دهد و به علت آن که تنها یک شرکت داخلی آن را تولید می کند و قیمت بالاست مورد استقبال کشاورزان قرار نمی گیرد.
5 هکتار درختان اصلاح شده داریم که از منطقه ی بوشهر آورده شده و باید حدود 90 درصد علیه ی این آفت (کنه ی گرد آلود)سم پاشی شود که اگر این کار انجام نشود، کیفیت میوه آن پایین می آید و باعث خرابی محصول می شود و بازار فروش آن از دست می رود.
از آفات دیگر خرما، سوسک شاخدار خرما هست که شاخه های خرما را می خورد، البته مبارزه ی علیه این آفت، در بهمن ماه می باشد که با طعمه گذاری انجام می شود، بدین ترتیب که سم را همراه با سبوس گندم در تاج درخت بریزند و اگر مقدار آفت زیاد باشد، این کار را باید در اسفند ماه و فروردین ماه نیز انجام دهند و یکی دیگر از روشهای مقابله با این آفت، تله ی نوری می باشد. بدین صورت که دو تا قیف بر عکس که لامپ کم مصرف در آن وصل شده است را در درخت آویزان می کنیم و زیر این قیف یک حلبی گازوئیل، نفت و یا سم قرار می دهیم و زمانی که در شب هنگام این لامپ روشن می شود، این سوسک ها جذب نور می شوند و به داخل حلبی می افتند و این روش مقابه برای محصول دهی در سال بعد جوابگو خواهد بود.
افق کویر:کشاورزان برای بهره وری بهتر و بیشتر چه نکاتی را باید رعایت نمایند؟
یک باور غلط بین کشاورزان بافقی رایج هست و آن هم بریدن شاخه های خرماست و این کار بسیار اشتباه است و باید به ازای هر خوشه ی خرما 10 برگ خرما در درخت باقی بگذارند و اگر این اصل رعایت شود، درخت خرما هر سال محصول با کیفیت خواهد داشت، اما متأسفانه در بافق به علت رعایت نکردن این موضوع، یک سال در میان، درخت به بار می نشیند و یک موضوع دیگر مسئله کوددهی درختان خرماست و همچنین مسئله مهم تر، آبیاری درختان نخل است. مثلی در بین مردم بوشهر است و آن این است که درخت خرما می گوید: "پایم در دریا و سرم در جهنم است" یعنی درخت خرما به آب زیاد و آفتاب نیاز دارد. در استانهای بوشهر مدار آبیاری درخت خرما زیاد است؛ اما با توجه به کیفیت آب آن منطقه این مدار آبیاری کافی است، اما در شهرستان بافق با توجه به شور بودن آب باید دور مدار آبیاری به 6 تا 12 روز کاهش یابد و بیشتر از آن باعث می شود که درخت نتواند محصول خوبی داشته باشد و هر چه مدار آبیاری درخت خرما کمتر باشد، کنه ی گرد آلود کمتر به درخت حمله می کند.
افق کویر: تسهیلات دولت برای آبیاری قطره ای چیست؟
دولت اعتبارات خوبی برای آبیاری قطره ای در نظر گرفته است به نحوی که در هر هکتار 85 % خدمات بلاعوض می باشد و مابقی یعنی 15 % را خود کشاورز باید پرداخت کند. الآن بهترین زمان است که کشاورزان به واحد آب و خاک اداره جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه و ثبت نام کنند و از اعتبارات آن استفاده نمایند. آبیاری بابلر(Bubbler)  یا آبفشان برای نخیلات هست که بسیار خوب، جواب داده است.
افق کویر: نکته ی پایانی؟
 در این فصل کشاورزان می توانند برای تناک کردن خوشه ها عمل کنند و باید صبر کنند تا درخت های خرمایی که در آنها لقاح و گرده افشانی انجام نشده است را حذف نمایند و خوشه هایی که بار آن ها سنگین است، از لابه لای خوشه ها، خوشک های آن را بچینند و یک سوم آن را هرس نمایند تا احتمال آلود شدن به کنه ی گرد آلود کاهش یابد و کیفیت دانه های خرما بیشتر شود.