هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کندشدن نبض اقتصاد بافق

کندشدن نبض اقتصاد بافق



الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، کارگران شرکت سنگ اهن سال 95 را به گونه ای آغاز کردند که نه خبری از آجیل شب عید بود و نه حقوق اسفند ماه! جمعی از کارگران و کارمندان شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در اعترض به عدم دریافت حقوق 2 ماه گذشته خود در گفتگو با هفته نامه افق کویر به بیان مشکلات خود پرداختند. 
کارگر 40 ساله ای گفت: دوماه است که حقوق طلب داریم حقوق برج 12 را نداده اند ما با این وضعیت چکار کنیم؟! روی حقوقمان حساب باز کرده بودیم. تمام چکهایمان برگه شده با این وضع پرداخت حقوق هیچ مغازه داری چک کارگرهای سنگ آهن نمی پذیرد دیگر ما را قبول ندارند. روزی بود که فقط چک سنگ آهن را قبول داشتند، اما حالا!!! 
وی افزود: شرایط حقوقی ما بر روی همه مشاغل شهر تأثیر گذاشته است؛ مسئولین مربوطه به این وضع رسیدگی کنند و حقوق ما را به موقع پرداخت کنند. بخواهیم یا نخواهیم در شهر معدنی بافق نبض اقتصاد در گرو سنگ آهن است؛ زمانیکه سنگ آهن حقوق کارمندان را پرداخت نمی کند بازاری و غیر بازاری را تحت شعاع خود قرار می دهد. 
کارگر 35 ساله ای گفت: من در مقابل فرزندانم خجالت می کشم برای پولی که بابت مدرسه می خواست مجبور شده ام از خانواده ام بگیرم به خدا خجالت کشیدم.
کارگر 28 ساله ای گفت با هزار وام و قرض سرپناهی درست کردم حال با بدهی هایی که دارم از سوی بانک پیامک قسط های عقب افتاده برایم می آید. به زودی فرزندم متولد می شود نمی دانم باید خوشحال باشم یا ناراحت! چگونه از پس مخارج بیمارستان بر بیایم؟! مگر نه اینکه معصومین از کارفرماها خواسته است تا عرق کارگر خشک نشده مزد او را پرداخت کنند. 
وی افزود: شاید برای فردی که حقوق چند میلیونی می گیرد به تعویق افتادن 2 ماه حقوق به چشم نیاید؛ ولی برای کارگر شرکتی مثل من که باید با آخر ماه چندین قسط پرداخت کنم همانند آب حیات است.
وی تصریح کرد: بعضی افراد پس اندازی داشته اند، ولی من با این حقوق ناچیزم با 3 فرزند اصلاً نمی توانم پس انداز کنم با همسرم مشکل پیدا کرده ام او هم حق دارد. از خانواده اش درخواست پول کرده که به عنوان قرض به ما بدهند. چقدر سنگین است برای من مرد، خانواده خودم شرایط مالی ندارند که بتوانند به ما پول قرض بدهند. 
کارگری دیگر بیان کرد: از همه بدتر این است که زمان درخواست پول خانواده خودم و همسرم دست رد به سینه ما زده اند؛ فقط شرمساری اش برای من مرد است، باید پاسخ همسر و فرزندم را با این همه خجالت بدهم. 
جوانی 30 ساله گفت: در حال ساخت خانه می باشم بناها و کارگرها بخاطر شرایط سنگ آهن و حقوقی که پرداخت نمی شود بصورت نقدی کار می کنند، حتی بازاریان به ما اعتماد ندارند و اجناسی که خریداری می کنیم، باید حتما چکی باشد و از آنجایی که حقوق به موقع پرداخت نمی شود چکهایم برگه می شود و اعتبارم را از دست می دهم.
کارگر دیگری گفت: گرفتار بیماری ام که هر ماه باید آمپول تزریق کنم که مبلغ آن بالا می باشد، تا به حال نتوانستم برای همسرم طلا هدیه بگیرم. او حتی تنها انگشترش را هم برای داروی من فروخته است. 
هفته نامه افق کویر در ادامه گفتگویی با رضایی پور مدیر روابط عمومی شرکت سنگ آهن انجام داده است. وی در این باره گفت: در کل رکودی در جامعه حاکم است؛ متأسفانه این مشکل با توجه به قیمت پایین سنگ آهن تنها برای واحد ما نیست. 
مدیر روابط عمومی شرکت سنگ آهن افزود: حقوق اسفند ماه پرداخت نشده، تلاش می کنیم که ان شاا... پولی برایمان بیاید بتوانیم وصول بکنیم؛ سعی خواهیم کرد تا هفته آینده حقوق را پرداخت کنیم.
وی تصریح کرد: شرکت سنگ آهن در حال حاضر به چند واحد فولادی سنگ آهن می فروشد؛ از قبیل فولاد خوزستان، فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، این واحدها با توجه به اینکه بازار فولاد دچار رکود شده است و فروش نداشتند تا بدهی خود را به ما پرداخت کنند. مهمترین مشکل کمبود نقدینگی است.
وی عنوان کرد: در تلاش هستیم با راههای مختلف بتوانیم مشکل را رفع بکنیم. این را بدانید که  نه تنها ما؛ بلکه فولاد آلیاژی و چادرملو هم هنوز حقوق ماه اسفند را پرداخت نکرده اند.