هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کمترین آمار اضافه کاری درکشور متعلق به یزدی ها

کمترین آمار اضافه کاری درکشور متعلق به یزدی ها



اضافه کاری موضوعی است که از سوی نیروهای شاغل در بخش های مختلف اقتصادی کشورهای مختلف جهان صورت می گیرد و امروزه شاید کشوری نباشد که دست کم بخشی از مردم آن ساعات بیشتری از وقت های معمول قانونی را در محل های کار سپری نکنند.
به گزارش مهر،با این حال، دلایل اضافه کاری در کشورها متفاوت است. هرچند اولین تصوری که از نام اضافه کاری به ذهن افراد می رسد تلاش برای کسب درآمد بیشتر است، اما اضافه کار همیشه به این مفهوم اتفاق نمی افتد و چه بسا بنگاه هایی را نیز داریم که با مجبور کردن افراد به اضافه کاری، اتفاقا حقوق آن را نیز نمی پردازند.
در مواردی اضافه کاری ها به دلیل درخواست کارفرمایان برای افزایش تولید، حفظ بازار، ارائه محصولات جدید، باقی ماندن در رقابت با سایر تولیدکنندگان و انجام تعهدات و قراردادهای کاری هم اتفاق می افتد که البته با پرداخت حقوق اضافه به نیروی کار همراه است، اما ممکن است بخشی از نیروها تمایلی برای اضافه کاری نداشته باشند و تنها به درخواست کارفرما باشد.
مفاهیم مختلف اضافه کاری
اما به مفهوم کلی و آن چیزی که به عنوان اولین مفهوم از اضافه کاری به ذهن افراد می رسد، هدف درصد بسیار بالایی از شاغلان را برای انجام اضافه کاری تشکیل می دهد. افراد معمولا برای کسب درآمد بیشتر و حقوق بالاتر، دست به اضافه کاری می زنند و از این طریق ساعات بیشتری را در محل های کاری می مانند و یا تعهدات بیشتری را برای انجام کار در بیرون از بنگاه می پذیرند.
در ایران و بسیاری از کشورها، اضافه کاری ها غالبا به این مفهوم صورت می گیرد. با اینکه به دلایل ذکر شده مانند رونق تولید و فروش، تلاش بنگاه ها برای پذیرش تعهدات بیشتر و در نتیجه بهبود وضعیت حقوقی نیروی کار و مواردی از این دست، اضافه کاری همیشه بد نیست؛ اما نکته حائز اهمیت در مورد افزایش گرایش جامعه به انجام اضافه کاری؛ پیامی است که می توان از این نوع رفتار افراد شاغل در جامعه دریافت کرد.
پیام روشن و صریح شاغلان در بنگاه های بخش های مختلف اقتصادی کشور با انجام اضافه کاری است که هزینه های زندگی آنها با درآمدها مطابقت ندارد، در تامین مخارج معیشتی خود دچار مشکل هستند و میل به تغییر این شرایط دارند.
این پیام در مورد ایران می گوید وضعیت حقوق و دستمزد نیروی کار مناسب نیست و با افزایش هزینه تامین معیشت در جامعه همخوانی ندارد. بنابراین هرچقدر به صورت سالیانه به حقوق افراد اضافه می شود به همان نسبت و در مواردی تا چند برابر به هزینه های زندگی به ویژه در کلانشهرها افزوده می شود و این مسئله باعث می شود تا افراد خواسته و ناخواسته به اضافه کاری تن بدهند.
اضافه کاری در اشکال دیگری نیز خود را نشان می دهد که همان دو شغله و چند شغله شدن افراد است. گرایش به مشاغل کاذب، نیمه وقت، فعالیت در بازارهایی که افراد اطلاعی از نحوه سرمایه گذاری در آن مانند بازارهای سکه، ارز، طلا، بورس و ... ندارند نیز معانی دیگری از اضافه کاری افراد است.
جدول وضعیت اضافه کاری شاغلان در استان ها

استان

سهم شاغلان با بیش از 49 ساعت کار معمول

استان

سهم شاغلان با بیش از 49 ساعت کار معمول

آذربایجان‌شرقی

41.2

سیستان‌وبلوچستان

27.9

آذربایجان غربی

37

فارس

37.7

اردبیل

45.4

قزوین

44.7

اصفهان

33.6

قم

36.7

البرز

41.5

کردستان

40.7

ایلام

25.1

کرمان

27.3

بوشهر

39.7

کرمانشاه

37.5

تهران

53.6

کهکیلویه‌وبویراحمد

31.5

چهارمحالوبختیاری

36.9

گلستان

33.3

خراسان جنوبی

19.6

گیلان

48

خراسان رضوی

30.6

لرستان

27.8

خراسان شمالی

36.8

مازندران

45.2

خوزستان

33.3

مرکزی

37.9

زنجان

46.8

هرمزگان

43.2

سمنان

33.2

همدان

55.4

---

----

یزد

21.2