هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کمبود نقدینگی مهمترین مشکل واحدهای صنعتی استان یزد

کمبود نقدینگی مهمترین مشکل واحدهای صنعتی استان یزد



رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد کمبود نقدینگی جهت سرمایه در گردش و مسائل بانکی را از جمله مهمترین مشکلات بخش صنعت استان بیان کرد و گفت: در این زمینه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شده است.
به گزارش ایرنا محمدرضا علمدار در نشست با خبرنگاران استان با اشاره به اینکه ریاست این کارگروه برعهده استاندار افزود: تاکنون 150 نشست کمیته تخصصی و هفت جلسه کارگروه اصلی در استان برگزار که شامل بازدیدها، بررسی های کارشناسی، مصاحبه با نماینده واحد، نامه نگاری با دستگاه های مرتبط وغیره بوده است.
علمدار با اشاره به اینکه 9 درصد مشکلات مربوط به مالیاتی و تامین اجتماعی بود ادامه داد: همچنین مشکل انرژی واحدها شامل گاز و برق هرکدام به ترتیب سهم 9 و 5 درصد و سایر مصوبات نیز دارای سهم 14.5درصد است که حوزه های مختلفی را شامل میشود.
رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان یزد یادآور شد: جهت رفع مشکلات بانکی صنتعگران اقدامات خوبی صورت گرفته و بانکها تا جایی که قانون اجازه داده همکاری لازم را داشتند. 
وی با بیان اینکه استان یزد 1.3 جمعیت کشور در خود جای داده است خاظر نشان کرد: با 4.6 درصد سرمایه گذاری کشور معادل 79 هزار میلیارد ریال کشور را در اختیار دارد. 
علمدار سرانه سرمایه گذاری در استان و کشور به ترتیب 22 میلیارد ریال و 19 میلیارد و 400 میلیون ریال اعلام کرد و گفت: سرانه اشتغال استان با چهار درصد بیشتر از کشور به ازای هر واحد در استان 27 نفر و سرانه سرمایه گذاری برای هر نفر اشتغال 800 میلیون ریال است. 
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین صنایع موجود در یزد صنعت کاشی و سرامیک است که بیش از 50 درصد تولید کل کشور در رتبه نخست را و همچنین رتبه سوم در بخش فولاد را به خود اختصاص داده است. 
رییس سازمان صنعت و معدن، تجارت یزد یاد آور شد : استان یزد رتبه چهارم توسعه یافتگی صنعتی کشور را دارد. 
علمدار از صدور 368 پروانه اکتشاف با سرمایه گذاری 292 میلیارد ریال خبر داد و گفت: همچنین 88 فقره پروانه کشف با سرمایه گذاری 116 میلیارد ریال و ذخیره 475 میلیون تن صادر شده است. 
وی اظهار کرد: همچنین 420 پروانه بهره برداری با ظرفیت 55 میلیون تن وذخیره قطعی بیش از یک میلیارد و 398 میلیون تن و سرمایه گذاری 9 هزار میلیارد ریال در استان صادر شده است. 
علمدار با بیان اینکه این معادن برای بیش از 10 هزار نفر در استان فرصت شغلی ایجاد کرد تصریح کرد:
شهرستان بافق با ذخیره قطعی 324 میلیون تن و اشتغال سه هزار نفر و شهرستان اردکان با ذخیره قطعی 275 میلیون تن و اشتغال سه هزار و 800 نفر را فراهم کرده است.
وی یادآور شد: اشتغال حدود هفتاد درصد از شاغلین بخش معدن استان را به این دوشهرستان اختصاص دارد.
علمدار وجود ذخایر و پتانسیل های فلزی از جمله سنگ آهن با ذخیره قطعی بالغ بر 650 میلیون تن، سرب و روی با ذخیره قطعی 160 میلیون تن و سرمایه گذاری شرکت هایی از استرالیا، عمان و ایران به عنوان بزرگترین ذخایر سرب و روی و باریت دنیا و انواع خاک صنعتی و فلدسپات با ذخیره قطعی 140 میلیون تن از مهمترین مزیتهای بخش معادن استان بیان کرد.
وی گفت: سنگ تزیینی و نما با ذخیره قطعی بالغ بر 40 میلیون تن و اکتشافاتی که تخمین یک میلیارد ذخیره سنگ آهن در سالهای آینده از دیگر مزیتها بخش معادن استان است.
علمدار با اشاره به شناسایی آنومالی سنگ آهن D19 در استان گفت: با توجه به اتمام ذخیره آهن معادن چادرملو و چغارت تا هفت یا هشت سال آینده، در سفر معاون اول ریاست جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت |به استان مطرح و با دستور وزیر در قالب کنسرسیومی این آنومالی به دو معدن مذکور به طور مساوی واگذار شد. 
وی با تاکید بر وجود فسادهایی در گذشته، در حوزه معدن و در سطح کشور، به سامانه کاداستر اشاره کرد و گفت: در گذشته فساد ها و رانت هایی در حوزه معدن وجود داشت که خوشبختانه دولت تدبیر و امید با ایجاد راهکاری مناسب و راه اندازی سامانه کاداستر از وقوع چنین تخلفاتی جلوگیری شد.
علمدار در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با مشکلات بخش کاشی و سرامیک گفت: در این رابطه جلسات بسیار متعددی تشکیل شده، تیم های کارشناسی برای بررسی مشکلات ایجاد شده و بازدیدهای بسیاری صورت گرفت.
وی افزود: باید به دنبال بازارها و مقصدهای صادراتی جدید بود و نباید در انتظار بهبود شرایط کشورهای وارد کننده در سال های قبل نشست.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد برندسازی را دیگر راه حل مشکلات این بخش خواند و تصریح کرد: در افق پیش رو و در برنامه ریزی های کلان و بلند مدت باید به سمت برندسازی منطبق با استانداردهای روز دنیا حرکت کنیم.
علمدار در پاسخ به اظهار نگرانی نسبت به خام فروشی آهن تصریح کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، به همت بخش خصوصی و تکمیل زنجیره فولاد صادرات سنگ آهن نخواهیم داشت.
وی افزود: در بازدیدی که به همراه استاندار از واحدهای فولادی شهرستان بافق و در جوار سنگ آهن مرکزی صورت گرفت، این واحد ها همگی در راستای سیاست عدم خامفروشی و تکمیل زنجیره تولید ایجاد شده که امیدواریم تا افق 1404 کشور برای تولید فولاد نیازمند واردات 40 میلیون تن سنگ آهن نیز خواهد بود.
علمدار با تاکید بر اهمیت ایجاد ارزش افزوده بالا در مواد اولیه و خام، تصریح کرد: حتی نباید به تولید فولاد یا ورق بسنده کرد، بلکه باید به سمت تولیدات بعد از آن و برای مثال لوازم خانگی و صادرات محصول نهایی و صنایع هایتک حرکت کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در توضیح برنامه های سازمان درخصوص اکتشافات بعدی معادن، گفت: تفاهم نامه ای با سازمان ایمیدرو امضا شده است که طی آن استان یزد پهنه بندی شده و این پهنه ها با هزینه دولت و با هدف کمک به بخش خصوصی اکتشاف می شود.
وی اضافه کرد: در مرحله بهره برداری به بخش خصوصی واگذار می شود، زیرا که هزینه های اکتشاف معادن بسیار زیاد است و احتمال دارد سرمایه گذار با صرف میلیاردها تومان هزینه برای اکتشاف، ماده معدنی مورد نظر را نیابد، که این هزینه بی نتیجه برای بخش خصوصی بسیار سنگین و کمرشکن است.
علمدار در پاسخ به سوالی مبنی بر تعطیلی واحدها تصریح کرد: برخی کارخانه های استان بنابر شرایط فصلی به میزان متفاوتی تولید می کنند، این دسته از کارخانجات در طول سال الزاما با تمام ظرفیت خود تولید نخواهند کرد.
وی گفت: همچنین به تبع برخی مشکلات که به سبب تحریم ها و بی ثباتی کشورهای منطقه برای واحد ها ایجاد شده است، تولید پایین تری نسبت به ظرفیت خود دارند که امیدواریم با تلاش مسئولان و تنها به عنوان یک نمونه از این تلاش ها، مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و شروع دوران پساتحریم این مشکلات بهبود خواهد یافت و حل خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در خصوص سوالی با موضوع کارخانجات آجر گفت: در دوسال دولت تدبیر و امید تنها یک مورد پروانه کارخانه آجر، در منطقه فهرج صادر شده است که البته ابن یک مورد نیز بنابر قانون و به دلیل آن که تمام مراحل قانونی آن و صدور جواز در دولت قبل صورت گرفته، صادر شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در پایان با اشاره به نیاز سازمان به همکاری مردم و رسانه ها، تصریح کرد: از خبرنگاران که همواره نسبت به انعکاس اخبار صحیح و دقیق حساس و کوشا بوده اندنسبت به وقوع هرگونه تخلف در حوزه های مرتبط با سازمان حساسیت ویژه ای داشته باشند
تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.