هفته نامه هفته نامه

بازگشت به صفحه کامل
« بازگشت

کلم پلو شیرازی

کلم پلو شیرازی



 مواد لازم:

گوشت300 گرم می‌توانید هم از گوشت گوسفند استفاده کنید هم از گوشت مرغ. من همیشه از مرغ استفاده می‌کنم.

آرد نخودچی 200 گرم

تخم مرغ یک عدد

پیاز یک عدد متوسط

برنج مرغوب ایرانی3 پیمانه

کلم سر یا همون کلم قمری 1.5کیلو(از کلم پیچ هم میتونید استفاده کنید.اصیل بودنش به کلم سر هست)

نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم

آبغوره یا آب لیمو در صورت تمایل به مقدار دلخواه

سبزی شامل ریحون، تره، شوید، ترخون به میزان لازم

طرز تهیه کوفته قلقلی:

ابتدا گوشت را خوب شسته و اجازه بدید کاملاً آبش خارج بشه سپس چرخ کنید در بین گوشت پیاز را هم که پوست گرفته ایم در چرخ گوشت می‌ریزیم تا خوب با گوشت مخلوط بشه

آرد نخودچی، تخم مرغ، نمک، فلفل و زردچوبه را به میزان لازم اضافه کرده و خوب ورز می‌دهیم. ترجیحاً با دست ورز بدین تا همه مواد خوب به خورد هم برن (میتونید تخم مرغ را در این میزان مواد فاکتور بگیرید )

من اینجا برای شما گوشت وبقیه مواد کوفته را به این میزان نوشتم ولی در اصل ما با یک کیلو گوشت کوفته رو درست می‌کنیم و در فریزر نگه میداریم و وقت درست کردن کلم پلو به میزان لازم استفاده می‌کنیم( برای یک کیلو گوشت هم همون یک عدد تخم مرغ کافیه )

بهتره مواد و پس از ورز دادن برای حدود یک ساعت در یخچال قرار بدین

حالا مواد و بردارید و با خیال راحت شروع به قلقلی کردن کنید . به این صورت که :

برای راحتی کار یه کاسه کوچک را روغن کرده و در کنارتون قرار بدین چون بهتره کف دستاتون چرب باشه

اندازه قلقلی‌ها سلیقه‌ای است ولی اگر به اندازه فندق باشه رسمی‌تر است.

بعد از پایان روغن را در تابه ریخته تا داغ شود و بدون اینکه با قاشق یا دست به کوفته ها دست بزنیم و فقط با تکان دادن سینی قلقلی ها را به سمت تابه هدایت می‌کنیم (اگه چسبیده بودن خیلی آرام با دست به سمت تابه هدایت می‌کنیم مواظب باشید شکل قلقلی ها تغییر نکنه )

کلم ها راسپس خلال می‌کنیم.

نکته بوی کلم ندادن کلم پلو همینه. کلم ها باید بعد از سرخ کردن حالتی مثل پیاز داغ داشته باشن در این صورت به هیچ عنوان کلم پلو بوی کلم نمیده پس لطفاً کلم پلو را با دقت و حوصله درست کنید تا نتیجه دلخواه را بگیرید.

بعد از خلال کردن کلم ها را شسته و اجازه بدین خوب خشک بشه (این زمان ممکنه چندین ساعت طول بکشه )

حالا در روغن سرخ کرده و بعد از سرد شدن بسته بندی و فریز کنید

سبزی ها را پاک کرده و خرد کنید ( بهتره سبزی خشک کلم پلو را هم همیشه داشته باشید چون ریحون و ترخون در همه فصول سال موجود نیست)

کلم و کوفته قلقلی را در تابه ریخته و حرارت را کمترین حالت ممکن تنظیم می‌کنیم تا به آرامی گرم شود .سپس نصف فنجان ترجیحاً آبغوره اضافه می‌کنیم ... اگر خواستید آبلیمو استفاده کنید کمتر بریزید .خوب به هم میزنیم تا آبغوره به خورده همه کلم و کوفته ها بره(میزان آبلیمویا آبغوره به ذائقه شما بستگی داره)

برای درست کردن برنج هم .در آب برنج یک قاشق زرد چوبه می‌ریزیم تا برنج رنگ طلایی بگیرد و وقتی برنج به مرحله آب کشی رسید آبکش می‌کنیم و نصف فنجان آب و یک قاشق روغن در قابلمه ریخته سپس یک سوم از برنج را در کف ظرف می‌ریزیم.

حالا یک دوم از مخلوط کلم و کوفته را روی برنجها می‌ریزیم.

دوباره برنج و بعد مخلوط کلم و قلقلی و در آخر برنج را روی همه مواد می‌ریزیم روی اجاق می‌گذاریم.

در 5 دقیقه اول شعله را زیاد و بعد شعله را به کمترین میزان می رسانیم و بین 45 دقیقه تا یک ساعت صبر می‌کنیم تا پلو ما دم بکشد

یادتون باشه کلم پلو اگر بیشتر از یک ساعت و نیم روی حرارت بمون سیاه میشه و اصلاً زیبا نیست و ممکن است به‌خاطر وجود ترخون تلخ شود.   عطیه حاج شمس الدینی   عطیه حاج شمس الدینی